پس از به حاشیه رانده شدن توسط صنعت بانکداری برای مدت طولانی، تولیدکنندگان تورتیلا در محلههای مکزیک با احتیاط از فینتک استقبال میکنند، در کشوری که پول نقد هنوز برای بسیاری پادشاه است.
شورای ملی تورتیلا و شرکت فناوری Finsus یک برنامه تلفن همراه توسعه داده اند که به فروشندگان مواد غذایی اصلی اجازه می دهد تا با استفاده از کارت، کد QR یا شماره تلفن همراه از مشتریان پول جمع آوری کنند.
هومرو لوپز گارسیا، رئیس سازمان، که قصد دارد 90 درصد از سازندگان تورتیلا را در عرض سه سال از این برنامه استفاده کنند، گفت: “این صنعت را متحول می کند.”
بازخورد کسانی که محصول را امتحان کردند مثبت بود، زیرا او گفت: “آنها می گویند: من محصول را دوست دارم و آن را درک می کنم.”
امید است که این اپلیکیشن به تولیدکنندگان تورتیلا نیز این امکان را بدهد که با ارائه خدمات شارژ موبایل و پرداخت قبض به مشتریان خود درآمد بیشتری کسب کنند.
برای بسیاری از مردم، این برنامه اولین پیوند آنها با صنعت مالی رسمی است.
تنها حدود نیمی از جمعیت 129 میلیونی مکزیک دارای حساب بانکی هستند و اکثر فروشگاه های تورتیلا به صورت غیر رسمی فعالیت می کنند.
اگرچه این برنامه هنوز در مرحله آزمایش است، اما در حال حاضر زندگی را برای اپل گارسیا، تولید کننده تورتیلا، که 25 سال است در این تجارت فعالیت می کند، آسان تر می کند.
این مرد 60 ساله گفت که پس از ناکامی در دریافت وام بانکی شروع به استفاده از پس انداز خانواده کرده و اکنون صاحب چندین فروشگاه است.
گارسیا در منطقه ایزتاپالاپا که عمدتاً از طبقه کارگر بود، گفت: «دریافت اعتبار سخت بود.»
در نهایت، موفقیت او به او اجازه دسترسی به بانک ها را داد، اما با محدودیت هایی که باعث شد تمایلی به استفاده از آنها نداشته باشد.
او گفت: «به همین دلیل دسته چک را خرد کردیم.
اقتصاد غیررسمی
میلیون ها مکزیکی روزانه تورتیلا مصرف می کنند و تخمین های رسمی و صنعتی نشان می دهد که بین 110000 تا 135000 شرکت در تولید آن مشارکت دارند.
اکثر آنها مانند بسیاری از کارگران مکزیکی در اقتصاد غیررسمی کار می کنند.
به عنوان مثال، طبق موسسه ملی آمار INEGI، مکزیکو سیتی حدود 18000 فروشگاه تورتیلا دارد.
اما بر اساس آمار منتشر شده از سوی شورای شهر، تنها حدود 10 درصد از آنها ثبت قانونی شده اند.
بدون دسترسی به سیستم مالی رسمی، بسیاری ترجیح می دهند به صورت نقدی معامله کنند.
یک نظرسنجی در سال 2021 توسط تنظیم کننده بانکی CNBV نشان داد که 64 درصد مکزیکی ها اسکناس و سکه را به کارت های نقدی یا اعتباری ترجیح می دهند.
ماریا آدلیدا فرانسیسکو، که در یک فروشگاه تورتیلا در مکزیکوسیتی کار می کند، هرگز از یک برنامه مالی استفاده نکرده بود تا اینکه رئیس او خورخه رامیرز به او پیشنهاد داد که این برنامه جدید را امتحان کند.
این زن 40 ساله گفت که اکنون از آن برای پرداخت قبض برق خود استفاده می کند.
برخی از تولیدکنندگان تورتیلا از ترس کاغذبازی یا بدهی از بانک ها دوری می کنند.
رامیرز، 35 ساله، گفت: “آنها کمی از موضوع مالیات می ترسند یا چیزی در مورد آن نمی دانند.”
بسیاری از هشت کارمند او اکنون از این اپلیکیشن برای دریافت حقوق خود استفاده می کنند.
این تغییر نشان دهنده پذیرش گسترده تر فین تک در دومین اقتصاد بزرگ آمریکای لاتین است.
طبق مطالعه ای که توسط بانک توسعه بین آمریکایی و شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر Finovista انجام شده است، مکزیک میزبان 20 درصد از پروژه های فین تک منطقه است و تنها پس از برزیل است.
در این گزارش آمده است که تعداد استارت آپ های فناوری مالی در آمریکای لاتین و کارائیب بین سال های 2017 تا 2023 بیش از چهار برابر شده و به 3069 شرکت در 26 کشور رسیده است.
لوپز گارسیا، رئیس شورای ملی تورتیلا، گفت با وجود این پیشرفت، شمول مالی برای سازندگان تورتیلا در مکزیک هنوز “صفر” است.
وی افزود: بانک ها به این صنعت اعتماد ندارند.
© 2024 Agence France-Presse
شهادت:برنامه به سازندگان تورتیلا مکزیکی کمک می کند تا به اقتصاد دیجیتال بپیوندند (2024، 6 سپتامبر) بازیابی شده در 6 سپتامبر 2024 از https://techxplore.com/news/2024-09-app-mexican-tortilla-makers-digital.html
این سند مشمول حق چاپ است. علیرغم هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی از آن بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوا فقط برای مقاصد اطلاعاتی ارائه شده است.