آیا تا به حال عکسی از خود در حال پوشیدن لباس برای یکی از دوستانتان ارسال کرده اید تا ببینید نظر آنها در مورد ظاهر شما چیست؟ حالا تصور کنید همین کار را در یک فروشگاه عطر و ادکلن انجام دهید. هوش مصنوعی می تواند در آینده ای نه چندان دور پس از پیشرفت در “Scent Teleportation” به این مهم دست یابد. Osmo که خود را یک شرکت بویایی دیجیتال معرفی می کند، با موفقیت از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل بو در یک مکان و بازتولید آن در مکان دیگر بدون دخالت انسان استفاده کرده است.
انتقال بو از حسگرها برای جمع آوری بو و تجزیه و تحلیل آن با استفاده از کروماتوگرافی گازی- طیف سنجی جرمی (GC/MS) استفاده می کند. سپس داده ها به یک چاپگر مولکولی تخصصی منتقل می شود که می تواند مواد شیمیایی مورد نیاز را برای بازتولید دقیق بو تولید و ترکیب کند. Osmo قبلاً انتقال رایحه فوری را انجام داده است، اما تنها با کمک انسان به این فرآیند در هر مرحله.
این دیگر لازم نیست. Osmo با موفقیت از هوش مصنوعی برای ترسیم بوی پردازش شده بر روی نقشه اصلی بو (POM) استفاده کرده است، پایگاه داده ای که پیش بینی می کند چگونه ترکیب خاصی از مولکول ها با بوهای خاص مطابقت دارند. مدلهای هوش مصنوعی سپس میتوانند مشخصات مولکولی رایحه را به یک سیستم خودکار برای ایجاد و ترکیب یک کپی دقیق از رایحه ارتباط دهند. ویدئوی نمایشی Alex Wiltschko مدیر عامل Osmo در زیر نحوه عملکرد آن را توضیح می دهد.
بوی هوش مصنوعی می دهد
ما واقعاً این کار را انجام دادیم. عطر و بوی تازه تابستانی اولین میوه و عطری بود که به طور کامل بدون دخالت انسان منتشر شد ویلچکو در X به اشتراک گذاشته است. خجالت آور است، اما من خیلی جاها رایحه آلو را با خودم می برم و مدام آن را بو می کنم، باعث لبخندم می شود.
هوش مصنوعی به Osmo اجازه میدهد تا حجم عظیمی از دادههای مربوط به بو را بهتر پردازش کند، و آن را دقیقتر کرده و فرآیند را بسیار سادهتر میکند، حتی زمانی که اجزای رایحه بسیار ظریف وجود دارد. Osmo ادعا می کند که بزرگترین بانک داده عطر سازگار با هوش مصنوعی را دارد که به نوبه خود به آموزش هوش مصنوعی برای درک و بازتولید رایحه ها کمک می کند. انتقال بو تنها پروژه هوش مصنوعی Osmo نیست. این شرکت همچنین از هوش مصنوعی برای طراحی رایحه های کاملا جدید و معرفی آنها به صنعت عطر استفاده کرد.
آینده را استنشاق کنید
اگرچه ممکن است کاربرد عجیبی از هوش مصنوعی به نظر برسد، انتقال بو می تواند برای بسیاری از صنایع یک موهبت بزرگ باشد. تصور کنید که یک هدست واقعیت مجازی به سر دارید و نه تنها محیط مجازی را می بینید، بلکه آن را بو می کنید. ممکن است برای برخی از بازیها ایدهآل نباشد، اما تماشای یک برنامه آشپزی از طریق VR با کمک بویایی بسیار فراگیرتر خواهد بود. Osmo همچنین به اثرات بالقوه سرگرمی های عطری در درمان بیماری هایی مانند آنوسمی (از دست دادن بویایی) یا به عنوان راهی برای تشخیص شرایطی که تغییرات در حس بویایی شما یک علامت است اشاره می کند.
در مورد به اشتراک گذاشتن عطرها برای جلب نظر یک دوست دور، ممکن است شرکتها به ایده تکرار عطرهای خود نگاه کنند. اما قطعاً میتوانید پیام عاشقانه را با تصویری از گلی که گیرنده واقعاً میتواند آن را بو کند، تقویت کنید. پس از آن دوباره، محبوب ترین پیشنهاد در مورد نحوه استفاده از رایحه از راه دور به کمک هوش مصنوعی ممکن است شما را در کل ایده خاموش کند.
بچه ها، اگر مدام از من بخواهید که از فناوری انتقال بوی پیشرفته ما برای ارسال گوز استفاده کنم، می ترسم و چه کسی می خندد.30 اکتبر 2024