طراحی جدید و متفاوت بوئینگ
ایدههای قبلی بوئینگ پیرامون طراحی BWB مانند سری X-48، بدنهها و دماغههای پهنتر و گردتر و موتورها در غلافهایی در بالای مرکز بدنه در قسمت عقب قرار دارند.
چند نمونه از هواپیماهای قابل حمل طراحی شده با سیستم BWB عبارتند از بمب افکن های رادارگریز B-2 و B-21، هواپیمای پژوهشی X-48B ناسا، هواپیمای پژوهشی X-48C بوئینگ، بلیط هواپیما MAVERIC شرکت ایرباس، بلیط بدون سرنشین MAGMA متعلق به شرکت BAE Systems و هواپیمای جنگی بدون سرنشین X-47B متعلق به شرکت نورثروپ گرامن.
این شرکت در جدیدترین رونمایی خود از ایدههای یک هواپیمای باری تاکتیکی و رادارگریز با بدنه بال ترکیبی(BWB) پردهبرداری کرده است.
طرحهای BWB مانند بمبافکنهای رادارگریز B-2 و B-21 مخازن بسیار رادارگریز و معمولاً دارای شکلهایی هستند که شبیه به نقشههای کاغذی به نظر میرسند، همیشه یک طراحی غیرقابلالعاده رصد و بازده آیرودینامیکی هستند که یکی از بارزترین پیکربندیهای BWB است. . این نوع پیکربندی میتواند منجر به مصرف سوخت بهتر و قدرت طولانیتر شود. همچنین در افزایش حجم داخلی میتواند سودمند باشد.
شرکت «بوئینگ» از طرح مفهومی هواپیمای باری رادارگریز خود که برای درگیریهای سطح بالا طراحی شده است، رونمایی کرد.
انتهای پیام
این رونمایی تقریباً دو هفته پس از آن صورت میگیرد که فرانک کند، دبیر نیروی هوایی ایالات متحده گفت که تعداد بیشتری از هواپیماها و تانکرها و مخازن سوخترسانی هوایی که درگیریهای سطح بالا جانسخت دارند، در آینده علیه دشمنان به ویژه چین مهم خواهند بود. .
این مدل همچنین دارای طراحی هیجان انگیز شیشههای کابین خلبان با بخشهای متعدد و یک پنل بزرگ درست بالای جلوی بدنه است. یکی از نمایندگان بوئینگ در رویداد AIAA SciTech گفت که حداقل در حال حاضر، چیدمان پنجرهها به صورت ابتدایی و آزمایشی و لزوماً به معنای در مورد طراحی این هواپیما نیست.
اگزوز و دُم این هواپیما با سخت شدن مشاهده مستقیم اگزوز از مزیت زوایا به ویژه از پایین، طوری طراحی شدهاند که فروسرخ این هواپیما را کاهش دهند. این یک روش نسبتاً متداول برای ساخت هواپیماهایی با قابلیت رادارگریزی است که قدمت آن به آغاز طراحی رادارگریز برمیگردد و همچنین برخی از قطعات را کاهش میدهد.
در بیانیهای که بوئینگ منتشر کرده است: ما فکر میکنیم که زمان خوبی است تا ویژگیهای اصلی مفهوم بدن بال ترکیبی خود را به اشتراک بگذارید تا تحقیقات خود روی BWB را نشان دهید. ما در ادامه فعالیتهای تحقیقاتی روی مفهوم BWB با خدمات دولتی هستیم تا بهترین هنر این هواپیماها را ارائه دهند.
بدنه بال ترکیبی(BWB) که به عنوان بدنه ترکیبی یا بدنه بال هیبریدی نیز شناخته میشود، نشان دهنده یک هواپیمای بالثابت است که هیچ خط جداکننده واضحی بین بالها و بدنه اصلی هواپیما وجود ندارد.
به گفته یکی از مقامات بوئینگ، طراحی جدید هواپیمای BWB از مجرای مارپیچی در ورودیهای موتور استفاده میکند که به پنهان کردن پرههای فن توربین کمک میکند، چرا که اگر این هواپیماها در معرض خطر قرار دارند، میشوند.
به گزارش ایسنا و به نقل از آیای، بوئینگ یک مفهوم جدید هواپیمای با ویژگی های پیشرفته رادارگریزی ارائه کرده است تا نیاز روزافزون به بلیط های باری و مخزنی بادوامتر را دریافت کند.
نماینده شرکت بوئینگ در رویداد AIAA SciTech گفت که این ایده تازه رونمایی شده است که تفاوت قابل توجهی با پروژه های قبلی BWB این شرکت دارد. این مفهوم دارای دو جت کاملاً داخلی و موتورهای طراحی، مانند بدنههای با کمترین لبههای دندانهای و دماغهای است که بیشتر شبیه منقار است، رادارگریز است.
این طراحی در حال حاضر هنوز در فاز مفهومی است و بوئینگ به دنبال مدلسازی پیشرفته از حالات مختلف مانند نحوه حرکت هوا از قسمتهای مختلف این هواپیما است.
آنچه گفته شد، BWB نوعی از طراحی هواپیما است که دارای بال و بدنه ترکیبی است و مانند هواپیماهای معمولی، بدنه سنتی استوانهای با بالهای دیگر ندارد و بالها کاملاً به بدنه هواپیما چسبیدهاند. این باعث میشود هواپیما آیرودینامیکتر شود و در مصرف سوخت صرفهجویی شود.
اطلاعات منتشر شده نشان میدهد که این طراحی میتواند حدود ۳۰ درصد کمتری نسبت به یک هواپیمای باری سنتی با مصرف بار یکسان مصرف کند.