- مشکلات تأخیر هوش مصنوعی الکسا یک «مسئله حیاتی» است
- یادداشت فاش شده ادعا می کند که الکسا AI سه تاریخ راه اندازی در سال 2024 را از دست داده است
- آمازون می خواهد مهارت های فوق العاده ای به الکسا بدهد
بهروزرسانیهای مولد هوش مصنوعی گوگل و اپل، دستیارهای مصنوعی آنها را از بسیاری جهات مفیدتر کرده است – به آنها ویژگیهای جدیدی میدهد، و به طور کلی آموزش آنها را آسانتر میکند – اما یک نام بزرگ در دنیای دستیاران هوشمند بهطور محسوسی در لیست ارتقا وجود ندارد: الکسا. گفته می شود آمازون در حال کار بر روی توسعه هوش مصنوعی الکسا است، اما در پاسخ به سوالاتی که هنوز راه اندازی نشده اند بسیار کند است.
فورچون اسناد داخلی فاش شده ای را به اشتراک گذاشته است که برخی از ایرادات جدی را در الکسا برجسته کرده است، که به نظر می رسد بزرگترین آنها زمان پاسخگویی باشد – که در آن هوش مصنوعی زمانی که دستوری داده می شود یا سوالی می پرسد، زمان زیادی برای پاسخ دادن نیاز دارد.
گزارش شده است که این موضوع منجر به نمرات رضایت پایین در بین آزمایش کنندگان شد. طبق گزارشها، آمازون قبل از راهاندازی میخواست به میانگین امتیاز رضایت ۵.۵ از ۷ دست پیدا کند، اما آزمایشکنندگان به این سرویس هوش مصنوعی تنها ۴.۵۷ امتیاز دادند. به همین دلیل است که به نظر می رسد آمازون هر سه تاریخ راه اندازی هدف خود در سال 2024 را از دست داده است – آخرین آن در 14 نوامبر بود.
نگرانی دیگری که به عنوان یک «مسئله حیاتی» مانند تأخیر طبقهبندی نمیشود، اما همچنان نگرانکننده است، این است که هوش مصنوعی الکسا ممکن است با برخی از مدلهای قدیمیتر ناسازگار باشد که میتواند بسیاری از کاربران را مجبور کند که فناوری خود را برای دسترسی به هوش مصنوعی جدید ارتقا دهند. مسلماً، این تعجب بزرگی نیست، زیرا برای بسیاری از تلفنها، فقط آخرین مدلها دارای برخی بهبودهای هوش مصنوعی هستند، اما آمازون ممکن است نگران باشد که این موضوع باعث ناراحتی مشتریانی شود که سالها میخواهند این نوع بهروزرسانی را از دست بدهند. دستیار باهوش بالاخره مغز به دست می آورد.
یکی از مواردی که به طور قابل توجهی در یادداشت فاش شده وجود ندارد، ذکر کلود هوش مصنوعی است. Athropic’s Claude به عنوان یکی از بهترین گزینه های ChatGPT دیده می شود اما فاقد حالت صوتی است. بنابراین، همکاری با آمازون، زمانی که افشاگران آن را مسخره کردند، بسیار منطقی بود، زیرا به آمازون موقعیت پیشرو در رقابت برای هوش مصنوعی و کمک های انسانی در آموزش به کلود برای برقراری ارتباط با صدا می داد.
این می تواند به این معنی باشد که افشای کلود نادرست بوده است، یا شاید این مشارکت پس از انتشار این یادداشت به عنوان راهی برای حل مشکل تصمیم گیری شده است. در هر صورت، نشان می دهد که مانند تمام موارد نشت، این جزئیات باید با کمی نمک در نظر گرفته شوند. زیرا مسائلی مانند زمان پاسخگویی هوش مصنوعی الکسا در حال حاضر نسبت به زمانی که یادداشت نوشته شده بود، وضعیت بسیار بهتری دارد.
مهارت های جدید الکسای قدیمی را آموزش دهید
علاوه بر تاخیر در هوش مصنوعی الکسا، این نشت همچنین به ارتقای خدمات الکسا که شامل شرکای آمازون مانند GrubHub، Ticketmaster و Uber (از طریق Business Insider، پشت دیوار پرداخت) میشود، اشاره میکند. در حالی که این سرویس ها از قبل دارای مهارت های الکسا هستند، آمازون می خواهد رابطه خود را با دستیار هوشمند تغییر دهد.
به طور خاص، الکسای تقویتشده با هوش مصنوعی میخواهد کارهای بیشتری را خودش انجام دهد، نه اینکه مانند برخی مهارتها، کارها را به یک برنامه شخص ثالث در تلفن شما واگذار کند. بنابراین، میتوانید بلندگوی هوشمند خود را راهنمایی کنید تا از شما درخواست سفر به سینما کند، یا وعده غذایی هفته گذشته را دوباره سفارش دهد، و میتواند – با استفاده از دادههای حسابهای مرتبط شما – این کارها را بدون هیچ ورودی دستی برای شما انجام دهد. از شما
مطمئناً ایده جالبی است، اما موفقیت این استراتژی به این بستگی دارد که آیا کاربران به هوش مصنوعی اعتماد دارند تا سفارش خود را دقیقاً به درستی انجام دهند و به آن اعتماد کنند که به دلیل چیزی که از تلویزیون شما میشنود تصادفاً یک غذای بیرون را سفارش ندهد. برای الکسا پخش آهنگ اشتباه یک چیز است و اگر پول خود را برای چیز اشتباهی خرج کنید کاملاً چیز دیگری است.
باید منتظر بمانیم و ببینیم هوش مصنوعی الکسا در نهایت چه چیزی برای ما در نظر گرفته است. همه نشانهها به عرضه در سال 2025 اشاره میکنند، با این فرض که دیگر به دستاندازی در جاده برخورد نکند.