لیگ برتر این هفته آغاز می شود و همانطور که اولین بار توسط Wired گزارش شد، از ابزار داوری هوش مصنوعی جدید برای تعیین زمان آفساید بازیکنان قبل از پایان فصل استفاده خواهد شد. لیگ به شرکت فناوری ورزشی Genius Sports و فناوری آفساید نیمه کمکی آن (SAOT) روی آورده است.
برخلاف سیستمهای VAR معمولی، سیستم SAOT به دوربینهای 4K گران قیمت نیاز ندارد، بلکه به شبکهای از 24 تا 28 آیفون در سراسر زمین نیاز دارد. سپس هوش مصنوعی GeniusIQ داخلی تصاویر جمعآوریشده توسط آیفونها را تجزیه و تحلیل میکند تا دقیقاً تعیین کند که هر قسمت از بازیکن در هر لحظه در کجا قرار دارد و آیا آنها آفساید هستند یا خیر.
قوانین این ورزش می تواند پیچیده باشد، و تعداد کمی از آنها به اندازه تخلفات آفساید معروف هستند که بحث برانگیز و دشوار هستند. سیستم VAR کمک کرده است، اما اغلب به دلیل کند کردن بازی یا ایجاد تصمیمات ضعیف مورد انتقاد قرار می گیرد. SAOT می تواند به زمین نگاه کند و بین 7000 تا 10000 نقطه داده برای هر مسابقه جمع آوری کند و شبکه های مجازی سه بعدی دقیق برای هر بازیکن ایجاد کند. در مقایسه، سیستم های فعلی اغلب به 30 تا 40 نقطه ردیابی برای ایجاد اشکال اولیه پخش کننده متکی هستند.
مش های سه بعدی سیستم GeniusIQ مدل دقیق و دقیق تری را ارائه می دهند. سپس این داده ها تصویری از محل مقایسه هر بازیکن با توپ و خط آفساید ایجاد می کند. آیفون هایی با سرعت ضبط 100 فریم بر ثانیه زمانی که با سیستم GeniusIQ ترکیب شوند به اندازه کافی سریع هستند. هوش مصنوعی که در مسابقات چندین فصل آموزش دیده است، میتواند نه تنها موقعیتهای بازیکنان، بلکه اجزای کوچک بدن مانند انگشتانشان را شناسایی و تعمیم دهد، حتی اگر تا حدی از دید پنهان باشند.
مراجع هوش مصنوعی
پذیرش این فناوری توسط لیگ برتر میتواند فرآیند تصمیمگیری را سادهتر کند و تأخیرهایی را که در گذشته استفاده از VAR را آزار میداد کاهش دهد. اگرچه هنوز تاریخ عرضه این فناوری اعلام نشده است، اما انتظار می رود به زودی در تمامی مسابقات لیگ برتر به طور کامل از آن استفاده شود.
اگرچه سیستم SAOT نتایج امیدوارکنندهای را در آزمایشها نشان داده است، اما اثربخشی آن در مسابقات زنده هنوز نامشخص است. این سیستم باید توانایی خود را برای برتری مداوم از سیستم های VAR فعلی از نظر دقت و کارایی ثابت کند. علاوه بر این، باید بر اتکا به پردازش فشرده داده غلبه کند، به این معنی که هر گونه مشکل فنی با سرورها یا نرم افزارها می تواند باعث از کار افتادن آن شود.
همانطور که SAOT در مسابقات زنده اجرا می شود، جامعه جهانی فوتبال آن را از نزدیک تماشا خواهد کرد. در صورت موفقیت، میتواند استاندارد جدیدی برای استفاده از فناوری در ورزش، نه فقط در فوتبال، بلکه در رشتههای دو و میدانی ایجاد کند، جایی که مکان دقیق میتواند سرنوشت یک مسابقه را تعیین کند. در نهایت، قضات انسانی تصمیم نهایی را میگیرند و بدون توجه به آنچه که هوش مصنوعی در مورد اینکه هکر چه کسی است، مورد تحسین یا نفرین قرار خواهند گرفت.