ما مجذوب فضا بودیم! – ایسنا


ایران زمین افراد موفق و مستعدی را در دامان خود پروراننده و برخی از این چهره‌های برجسته خارج از مرزهای ایران می‌توانند به مدارج علمی و مکان‌های ویژه‌ای در حوزه تخصصی خود دست یابند، افرادی که قصد دارند در این خبر آنها را به کاوش سیاره معرفی کنیم. سرخ دوست داشتنی‌ها و به همین دلیل می‌توانند در بخش طراحی مأموریت‌های مریخ ناسا نقش داشته باشند.

به گزارش ایسنا، مریخ یا بهرام، چهارمین سیاره در منظومه شمسی است که در یک مدار بلندتر و با سرعت کمتر از زمین به دور خورشید میچرخد. هر یک بار این سیاره به دور خورشید معادل ۶۸۷ شبانه‌روز زمین طول می‌کشد و طول شب و روز آن از زمین کمی‌تر است. نام فارسی این سیاره، «بهرام» و نام عربی-یونانی آن «مریخ» است. قطر مریخ نزدیک به نصف قطر زمین و برابر ۶۷۹۰ کیلومتر است. قطر زمین ۱۲ هزار و ۷۵۶ کیلومتر است.

جالب اینجاست که سیاره مریخ از نام خدایگان جنگ در روم باستان به همین نام نامگذاری شده است و قمرهای آن نیز نام خود را از اسبهای دوقلوی یک خدای دیگر در روم باستان به نام “آرس” گرفته اند که “فوبوس” و “دیموس” نام دارند. و به ترتیب به معنای ترس و وحشت هستند.

ناسا برای کاوش و بررسی این سیاره مدت‌هاست. در ادامه به معرفی چند دانشمند ایرانی که در طراحی این ماموریت ها نقش پرداخته شده اند.

ما مجذوب فضا بودیم!

پگاه پاشایی

پگاه پاشایی مهندس سیستم‌های پرواز و پروژه سایک (Psyche Project) در آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا است. وی مدرک کارشناسی خود در رشته مهندسی هوا فضا را سال ۲۰۱۴ از دانشگاه مریلند و مدرک کارشناسی ارشد خود در رشته مهندسی فضانوردی را سال ۲۰۲۱ از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی اخذ کرده است.

پگاه پاشایی در سایت ناسا درباره نقش خود گفته است: پدرم مهندس مکانیک بود. علاقه او به ریاضیات و علوم و انگیزه او برای توضیح اینکه چگونه همه چیز کار می کند برای من الهام بخش بود. او همیشه مجذوب فضا بود و از آن الهام می‌گرفت و من این علاقه را با او به اشتراک می‌گذاشتم. یادم می‌آید که فیلم‌هایی مثل آرماگدون (Armageddon) را با هم تماشا می‌کنند و به این فکر می‌کنند که فضانورد چقدر خوب است.

من در سنین جوانی مجذوب فضا بودم و می‌دانستم که می‌خواهم در مقطع دبیرستان یک اخترفیزیکدان یا مهندس هوافضا شوم. کار در ناسا همیشه رویای کودکی من بوده است، معلم دبیرستانم روزی سوال پرسید که رویای شما چیست اما از شنیدن پاسخ من می خندید. با این حال تسلیم یا حتی نامید نشدم. می‌دانستم که اگر اینقدر به آن علاقه دارم، همان کاری است که باید دهم را انجام دهد.

من مستقیما از فارغ التحصیلی از کالج در سال ۲۰۱۴ به آزمایشگاه پیش رانش جت ناسا پیوستم. مکان نقل مکان به کالیفرنیای جنوبی و ترک خانواده‌ام در مریلند کار آسانی نبود، اما فرصت کار در آزمایشگاه پیش رانش جت ناسا برای من ارزشش را داشت و می‌توانم، من هنوز هم می‌توانم اوقات فراغت خانواده‌ام را ببینم، که بسیار سپاسگزارم.

من از زمانی که در سال ۲۰۱۴ به آزمایشگاه پیش‌رانش جت پیوستم، بر روی ماموریت‌های رباتیک سطحی کار کرده‌ام. بیشتر وقت خود را در تیم عملیات آزمایشگاه علمی مریخ نورد کنجکاوی مریخ گذراندم و در آنجا نقش‌های اجرایی در برنامه‌ریزی و اجرا و عملیات مهندسی برعهده‌ام. زمانی که در آزمایشگاه علوم مریخ بودم، گروهی از گروه‌های برنامه‌ریزی ارتباطات را در هنگام کار بر روی دو مدارگرد جدید به نام ” ماموریت مریخ مطالعات فرار و جو مریخ” (MAVEN) و “مدارگرد ردیاب گاز اگزومارس”(TGO) هدایت کردم. . همچنین تعیینم مدتی را در تیم پیش پروژه سطح‌نشین اروپا بگذرانم، جایی که با این تیم روی توسعه مفهوم این مأموریت جدید کار کردم. من چند سال پیش به تیم مریخ نورد استقامت ۲۰۲۰(Mars ۲۰۲۰ Perseverance) ملحق شدم و در هنگام فرود و عملیات‌های اولیه این کاوشگر روی سطح مریخ هیجان زده هستم.

من در حال حاضر بر روی ماموریت مریخ ۲۰۲۰ و با تیم توسعه عملیات مهندسی فاز سطحی کار می‌کنم. مسئولیت های اصلی من شامل طراحی، توسعه و آزمایش شبیه سازی فازی و اعتبارسنجی محصولات ارتباط/اتصال رو به بالا(uplink ) ناسا است، به طوری که بتوانیم به طور مناسب تضمین کنیم که تمام توالی‌ها برای یک روز معین تایید شده است و از همه. قوانین پرواز از پیش تعریف شده ما پیروی می‌کند. ارتباط رو به بالا مسیر انتقال رادیویی نوری رو به بالا از زمین برای برقراری ارتباط ارتباطی با ماهواره یا از زمین به هوا برای برگشت ارتباط رو پایین است.

پس از فرود، همچنین برای فعال کردن برنامه‌ریزی‌سنجی برنامه‌ریزی‌ها، تیم تصمیم‌گیری خواهد کرد، در جایی که ما تلاش می‌کنیم تا بیشتر از فعالیت‌ها و برنامه‌های برنامه‌ریزی شده روزانه خود را از قبل ارزیابی کنیم تا بتوانیم جدول زمانی برنامه‌ریزی را برای ارتباط با بالا انجام دهیم. در ۵ ساعت آینده کمک کنیم.

من همچنین رهبر توسعه برای نقش عملیاتی سیستم های مهندسی سیستم های حامل(VSE) هستم. در سطح بالا، رهبر توسعه برای نقش سطحی سیستم‌های بسیار حامل، نقش سیستم‌های حمل‌ونقل را در برنامه‌ریزی ارتباط/اتصال رو به بالا نشان می‌دهد و فعالیت‌های مهندسی مانند مدیریت داده، گرمایش و تعمیر و نگهداری معمولی را در صورت عدم نیاز به برنامه‌ریزی و تایید می‌کند. می‌کند که ما را از قوانین تبعیت می‌کند و به‌طور کلی نظارت بر سلامت و سلامت مریخ نورد را امکان‌پذیر می‌سازد.

کار با هم به عنوان یک تیم یکی از موارد مورد علاقه در مورد یک تیم عملیاتی در آزمایشگاه پیش‌رانش جت است. چه در حال حاضر بررسی یک ناهنجاری باشید، چه در حال حاضر به بررسی محصولات پروازی یا کمک به برنامه‌ریزی قبل از انجام هر کاری که انجام می‌دهید شامل همکاری با سایر اعضای تیم است.

ارزیابی‌های مریخ نورد یکی دیگر از موارد مورد علاقه من است. قرار گرفتن در سطح یک سیاره دیگر، بسیاری از چیزهای غیرمنتظره ممکن است رخ دهد و از آنجایی که تیم عملیاتی را در اینجا روی زمین انجام می دهد، تنها راهی است که می توانم بفهمم چه اتفاقی افتاده است، نگاه کنید به داده هایی که برای ما ارسال می شود و استفاده از آن‌ها برای جمع آوری تصویر است.

ما مجذوب فضا بودیم!

آرش کلانتری

آرش کلانتری مهندسی مکانیک رباتیک در آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا(JPL) است. مدرک کارشناسی خود در رشته مهندسی مکانیک را سال ۲۰۰۵ از دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و مدرک کارشناسی ارشد خود در رشته مهندسی مکاترونیک را سال ۲۰۰۸ از همان دانشگاه اخذ کرد. او مدرک دکتری خود در رشته مهندسی مکانیک و رباتیک را سال ۲۰۱۵ از موسسه فناوری ایلینوی دریافت کرد. او در مکانیزم ها و طراحی مکانیکی سیستم های رباتیک تخصص دارد.

او در بخش ماموریت بازآوری نمونه مریخ(SRL) کار می‌کند. ماموریت بازآوری نمونه مریخ از یک بازوی رباتیک برای بازیابی نمونه‌های جمع آوری شده توسط مریخ نورد استقام استفاده می‌کند و آنها را در یک محفظه نمونه مدارک (OS) ذخیره می‌کند. آرش در حال کار بر روی طرح‌های مفهومی افکتور انتهایی است که بازوی رباتیک را قادر می‌سازد لوله‌های نمونه را گرفته و کنترل کند.

آرش کلانتری در سایت ناسا درباره نقش خود گفته است: به عنوان یک دانش آموز دبستانی به یاد دارم که همیشه مجذوب هواپیماهای جنگنده بودم و رویای طراحی آن و خلبان شدن را داشتم. من دبیرستانی بودم که فضاپیمای رهیاب مریخ با موفقیت روی مریخ فرود آمد و این چیزی بود که من را انتخاب رشته مکانیک با رویای پیوستن مهندسی به آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا برای طراحی مریخ نورد آینده برانگیخت. آرزویی که با پیوستن به آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا در مارس ۲۰۱۵ محقق شد.

من یک مهندس مکانیک رباتیک در گروه “محیط‌های افراطی” (Extreme Environments) در بخش رباتیک آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا هستم. کار من معمولا شامل طراحی سیستم‌های مکانیکی است که نیاز به کار در محیط‌های سخت دارند.

این واقعیت که من در پروژه های پروازی و تحقیقاتی به طور همزمان انجام می دهم، برای آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا بسیار محدود به فرد است. این نیز مورد علاقه من از کار برای آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا است زیرا به این فرصت می‌دهد تا ایده‌ها و فناوری‌های خلاقانه‌ای برای ماموریت‌های اکتشاف فضایی آینده داشته باشم و روی توسعه آنها کار کنم تا به طور بالقوه تبدیل به یک ماموریت پرواز در آینده شود. می شوند.

ما مجذوب فضا بودیم!

نوید دهقانی

نوید دهقانی از دیگران شاغل ایرانی در ناسا است که بیشتر خود را برای انجام مطالعات و تحقیقات پژوهشی معطوف کرده است. دهقانی با همکاری چند محقق دیگر تحقیقاتی را در زمینه ماموریت‌های اکتشافی انجام داده است. وی دارای مدرک کارشناسی ارشد کامپیوتر و علوم اطلاعات و خدمات پشتیبانی از دانشگاه پنسیلوانیا است و مدیر سیستم های زمینی در آزمایشگاه ماموریت علمی مریخ است.

ما مجذوب فضا بودیم!

زمانی پیام

هر پیام دارای مدرک کارشناسی علوم کامپیوتر از دانشگاه دانشگاهی کالیفرنیا در نورتریج و کارشناسی ارشد مهندسی سیستم‌های کامپیوتری از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی است. پیامی از اوایل دهه ۱۹۸۰ در آزمایشگاه پیش‌رانش جت می‌کند و در طراحی، توسعه و عملیات سیستم‌های مختلف اطلاعات علمی و پشتیبانی از ماموریت‌های وویجر، گالیله، کاسینی، کاوشگرهای مریخ شرکت داشته است.

زمانی در سایت ناسا درباره نقش خود گفته است: ماموریت های آپولو و علاقه عمومی به علم مشوق من برای تحصیل در این زمینه بوده است. من یک درخواست عمومی را پس از کسب مدرک لیسانس به آزمایشگاه پیش‌رانش جت ارسال کردم و بعد از یک سال با من تماس گرفته شد. من تیمی از مهندسان و توسعه دهندگان نرم افزار را برای طراحی، پیاده سازی و راه اندازی سیستمی برای پردازش و تولید سیستم های علمی ابزار سیاره های برای لیتوشیمی اشعه ایکس(PIXL) مدیریت می‌کنم.

وی در ادامه گفته است: سیستم‌های داده‌های پیوند علمی یا ارتباطی را بین جنبه‌های مهندسی و پردازش علمی داده‌ها می‌کنند. من در مورد هر چیزی که به اکتشاف فضایی می‌شود هیجان زده می‌شوم. مقایسه مشاهده منظره فرود آمدن کاوشگر در یک منطقه جدید با هر تجربه دیگری سخت است. داشتن شغلی که دوست دارید انجام دهید بسیار خوب است. مثل این است که برای انجام سرگرمی خود پول دریافت کنید.

ما مجذوب فضا بودیم!

رضا غفاریان

دکتر رضا غفاریان ۴۰ سال سابقه صنعتی و دانشگاهی دارد. در 26 سال گذشته او در آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا فعالیت‌های قابل اطمینان و تضمین کیفیت تحقیق و توسعه را در بسته‌های پیشرفته الکترونیکی رهبری کرده است و متخصص موضوعی (SME) برای اکثر پروژه‌های پرواز فضای آزمایشگاهی پیش‌رانش جت از جمله کاوشگر استقامت بوده است. متخصص موضوعی (کارشناس موضوعی) متخصص در موضوعی خاص یا متخصص دامنه، به حرفه‌ای فردی که در حوزه، منطقه یا موضوع خاص، دارای دانش، مهارت، مسئولیت و تخصص می‌باشد. متخصصان موضوعی در حوزه توسعه سیستم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

او جوایز بسیار از جمله مدال خدمات استثنایی ناسا برای رهبری برجسته و مشارکت صنعتی و جایزه موسس SMTA ۲۰۲۰ برای کمک استثنایی در صنعت فضا را دریافت کرده است. او تالیف بیش از 150 مقاله فنی، هفت کتاب، دو راهنما و ویرایش مشترک یک کتاب را در کارنامه خود دارد. او دکترای خود را در سال ۱۹۸۲ از دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس(UCLA) دریافت کرد.

دکتر رضا غفاریان در سایت ناسا درباره نقش خود گفته است: کار کردن بر روی رهیاب مریخ تا استقامت طی ۲۶ سال کار در آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا برای من یک سفر هیجان انگیز بوده است. من خوش شانس بودم که در تمام ماموریت‌های مریخ نورد/مدارگردهای آزمایشگاه پیش‌رانش جت، یکی از دیگری با پیچیدگی بیشتر در الکترونیک و چالش‌ها، مشارکت داشتم. من نامیدی و شادی تیم‌های مختلف را دیده‌ام. وقتی به گذشته نگاه می‌کنم، از روحیه کار تیمی در زمان‌های سخت و جشن گرفتن در هنگام موفقیت قدردانی می‌کنم.

من به علم علاقه‌مند بودم و زمانی که فیلم فرود انسان بر ماه ناسا را ​​در یک سینما در مشهد تماشا کردم، به شدت مجذوب اکتشاف شدم. با وجود اینکه تصاویر تار بودند شگفت انگیز بود. من فرآیند ارسال رزومه و مصاحبه برای استخدام را از سال ۱۹۸۳ آغاز کردم و در نهایت در سال ۱۹۹۴ به ناسا آمدم و کارم را شروع کردم.

از دروس آموخته‌شده از فعالیت‌های تحقیقاتی در فناوری‌های الکترونیکی جدید استفاده می‌شود تا از سلامتی کاوشگر استفاده کنید تا مطمئن شوید که در بخش‌هایی نیز باید به بررسی ساخت، کیفیت تضمین‌شده آنها و در تجزیه و تحلیل نهایی و تجزیه و تحلیل آن‌ها و تطابق با استانداردهای ناسا می‌پردازیم. . یافتن نشانه‌هایی از حیات در مریخ و سیارات دیگر. دیدن سفر انسان به مریخ برای شگفت انگیز خواهد بود.

نکاتی درباره ماموریت استقامت ناسا

مریخ‌نورد استقامت در روز ۱۸ فوریه سال ۲۰۲۱ بر روی سطح مریخ فرود تا به جستجوی دهانه جزرو بپردازد. این مریخ‌نورد یک بالگردن نیز به نام با خود همراه است که تجربه موفقیت‌آمیز داشته باشد.

استقامت تا امروز، نمونه هایی از سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرده است. ناسا قصد دارد تا سال ۲۰۳۳، حدود ۳۰ نمونه را به زمین بیاورد تا با دستگاه‌هایی که بسیار پیچیده‌تر از دستگاه‌های فعلی اکتشاف مریخ هستند، تجزیه و تحلیل می‌شوند. آنها جدول زمانی مورد انتظار را برای تاریخچه زمین‌شناسی و آب این سیاره مشخص خواهند کرد. در هر حال، در مورد آن چه کاربردی در مورد نمونه‌ها کشف کرده‌اند نیز مشتاق هستند.

انتهای پیام



منبع