Oculus Quest 2 در چند سال گذشته محبوبترین هدست واقعیت مجازی در جهان بوده است – با ترکیبی از عملکرد خوب، کتابخانه نرمافزاری شگفتانگیز و مهمتر از همه، مقرون به صرفه بودن، بر نمودارهای فروش و استفاده غالب بوده است.
اکنون جانشین آن – Meta Quest 3 – راه خود را دنبال می کند.
تنها چهار ماه پس از عرضه، این هدست سومین هدست محبوب مورد استفاده در Steam است (و احتمالاً دومین هدست محبوب در بررسی سخت افزار Steam بعدی خواهد بود). علاوه بر این، در حالی که ما تخمین می زنیم که Quest 3 به خوبی فروش نمی رود و Quest 2 در آستانه 4 ماهه قرار داشت، به نظر می رسد هنوز هم موفقیت آمیز باشد (به علاوه، انتظار می رود ارقام فروش پایین تری با توجه به اینکه تقریباً دو برابر قیمت راه اندازی است. تلاش 2).
علیرغم هزینه بالاتر، 499.99 دلار / 479.99 پوند / 799.99 دلار استرالیا هنوز در فضای واقعیت مجازی مقرون به صرفه است و موفقیت اولیه آن همچنان روند مداوم در VR را ادامه می دهد که دسترسی عامل ایجاد یا شکست در محبوبیت یک ابزار VR است.
چیزی برای گفتن سخت افزارهای سطح بالایی مانند Apple Vision Pro وجود دارد که فاکتور شگفت انگیز را به واقعیت مجازی باز می گرداند (چگونه می توانید تحت تأثیر نمایشگرهای OLED واضح و سیستم ابداعی ردیابی چشم و دست قرار نگیرید)، اما من اعتراف میکنم که نگران این بودم که راهاندازی آن – و اعلام سایر هدستهای گرانقیمت و پیشرفته – شاهد بازگشت واقعیت مجازی به روزهای اولیه و ارزانتر خود بود.
اکنون بیش از هر زمان دیگری مطمئن هستم که زودتر شاهد عرضه سریعتر Vision Pro و سایر سخت افزارهای مقرون به صرفه اپل خواهیم بود.
بالا رفتن نمودارها
طبق نظرسنجی سخت افزار Steam، که محبوبیت سخت افزار برای کاربران شرکت کننده Steam را بررسی می کند، 14.05٪ از تمام بازیکنان Steam VR ماه گذشته از Quest 3 استفاده کردند. این افزایش 4.78 درصدی در محبوبیت آن نسبت به نتایج ماه قبل است و به این معنی است که در فاصله کمتری از رتبه دوم قرار دارد که در حال حاضر در اختیار Valve Index قرار دارد – 15 درصد از کاربران آن را به سایر هدستهای واقعیت مجازی ترجیح میدهند، حتی سه و – نیم سال پس از راه اندازی.
پیش از رسیدن به رتبه اول راههایی در پیش دارد، اما Oculus Quest 2 توسط 40.64 درصد از بازیکنان Steam VR ترجیح داده میشود. سلف Quest 3 چند سالی است که این جایگاه برتر را حفظ کرده است و بعید است که برای مدتی به Quest 3 یا هدست دیگری ببازد. اگرچه Quest 3 برای خودش خوب عمل می کند، اما به سرعت Quest 2 فروخته نمی شود.
با استفاده از دادههای Steam Hardware Survey برای ژانویه 2024 (چهار ماه پس از راهاندازی آن) و دادههای ژانویه 2021 (چهار ماه پس از راهاندازی Quest 2) – و همچنین میانگین تعداد پخشکننده Steam برای این ماهها بر اساس دادههای SteamDB – به نظر میرسد که Quest 3 حدود 87 درصد به اندازه تعداد واحدهای Quest 2 در همان نقطه از عمر خود فروخته است.
با در نظر گرفتن قیمت Quest 3 499.99 دلار / 479.99 پوند / 799.99 دلار استرالیا، کمی بیشتر از قیمت 299 دلار / 299 پوند / 479 دلار استرالیا که Quest 2 در زمان راه اندازی قیمت دارد، حتی نزدیک به سرعت فروش نسخه قبلی خود بسیار چشمگیر است. و Quest 2 در خارج از دروازه فروش بسیار خوبی داشت.
ما اطلاعات دقیقی از فروش Quest 2 از روزهای اولیه آن نداریم – Meta فقط زمانی که دستگاه از مراحل مهم خاصی عبور می کند برجسته می شود – اما می دانیم که پس از پنج ماه، کل فروش آن از کل فروش سایر هدست های واقعیت مجازی Oculus بیشتر بود. با هم، که برخی از آنها بیش از پنج سال بود که خارج شده بودند. بر اساس افشای اطلاعات مارس 2023، متا تقریباً 20 میلیون بازی Quest 2 را فروخت. این سرعت تقریباً به همان سرعتی است که تصور میشود Xbox Series X در همان زمان عرضه شد.
این رقم 87 درصد از فروش Quest 2 را میتوان با کمی نمک در نظر گرفت – میتوانید در انتهای این قطعه دریابید که چگونه به این عدد رسیدم. این نیاز به جمع آوری داده ها از چند منبع و ایجاد برخی فرضیات معقول داشت – اما این تعداد و محبوبیت Quest 2 و 3 در Steam نشان می دهد که مقرون به صرفه بودن هنوز هم قدرتمندترین نیروی محرکه در فضای VR است. بنابراین، امیدوارم سایر سازندگان هدست توجه کنند.
آینده ترسناک گران قیمت واقعیت مجازی
Apple Vision Pro چندان محبوب نیست. گزارشها حاکی از آن است که بین 160000 تا 200000 پیشسفارش روی هدست قبل از عرضه آن در 2 فوریه 2024 انجام شده است (برخی از این سفارشها در eBay با نشانهگذاریهای بسیار زیاد و برخی دیگر توسط برخی از مشتریان ناامید Vision Pro بازگردانده شدهاند).
محبوبیت اولیه منطقی است. هر آنچه مارک زاکربرگ در مورد برتری Quest 3 می گوید، Apple Vision Pro از منظر فنی بهترین هدست VR است. بحثهایی در مورد راحتی و نرمافزار همهجانبه وجود دارد، اما صفحهنمایشهای OLED چشمگیر، شفاف و مضحک و طراحی زیبا آن را جبران میکنند.
متأسفانه، به لطف این مشخصات رده بالا و برخی از انتخابهای طراحی مضحک – مانند صفحهنمایش OLED بیرونی برای EyeSight (که به تماشاچی اجازه میدهد در حالی که دستگاه را پوشیده است، چشمهای کاربر را ببیند) – این هدست بسیار گران است و با قیمت 3499 دلار به فروش میرسد. مدل 256 گیگابایتی (هنوز در خارج از ایالات متحده موجود نیست).
با دیدن این موضوع و توجه مجدد آنی که اپل به فضای واقعیت مجازی جلب کرده است – با رقبای سطح بالایی مانند هدست سامسونگ XR که اکنون در راه است – اعتراف می کنم که کمی نگران بودم که شاید شاهد بازگشت به VR اولیه باشیم. روزهای در دسترس در آن روزها، شما حدود 1000 دلار / 1000 پوند / 1500 دلار استرالیا را برای یک هدست و همین مقدار (یا بیشتر) را روی یک رایانه شخصی با قابلیت واقعیت مجازی خرج میکردید.
اپل راهی برای هدایت مکالمه و توسعه فناوری به سمتی که انتخاب می کند دارد. خواه تبدیل فناوری پیشرفته تر به یک جریان اصلی مانند آنچه برای ساعت های هوشمند با اپل واچ انجام شد یا تغییر نام اصطلاحات شناخته شده با نیروی محض اراده (محاسبات واقعیت مجازی و ویدیوهای سه بعدی اکنون منحصراً محاسبات فضایی و ویدیوی فضایی نامیده می شوند، پس از اینکه اپل شروع به استفاده از آنها کرد. عبارات).
در حالی که، بله، چیزی برای گفتن در مورد فاکتور شگفت انگیز فناوری برتر وجود دارد، من امیدوار بودم که در حالی که گزینه های مقرون به صرفه تر فراموش می شوند، غرق این چیزها نشویم، زیرا این روشی است که اپل دارد با Vision Pro خود صنعت را به حرکت درآورد.
اعداد موجود در بررسی سخت افزار Steam این ترس ها را کاهش داده است. این نشان میدهد که سختافزار مقرونبهصرفه – مانند Quest 2 و 3، که علیرغم جدیدتر بودن، نمایشگرها و مشخصات کمتری نسبت به بسیاری از مدلهای قدیمیتر و گرانتر دارند – هنوز آنقدر محبوب هستند که به این زودیها به جایی بروند.
در هر صورت، من بیشتر از همیشه مطمئن هستم که اپل، سامسونگ و امثال آنها باید به زودی هدست های واقعیت مجازی مقرون به صرفه خود را عرضه کنند. مخصوصاً شرکتهای غیر اپل که نمیتوانند به لژیونی از طرفداران خشمگین تکیه کنند که آماده اند هر چیزی را که منتشر میکنند بخورند.
اگر آنها هدست های واقعیت مجازی مقرون به صرفه – اما همچنان ارزشمند – را راه اندازی نکنند، متا می تواند بار دیگر به عنوان تنها رقیب واقعی در این بخش از VR باقی بماند. مطمئناً من هدستهای متا را که استفاده کردهام دوست دارم، اما هیچ چیز به اندازه رقابت مناسب به افزایش فناوری و/یا قیمت بهتر کمک نمیکند. و این چیزی است که متا ثابت می کند که در حال حاضر واقعا ندارد.
داده های من از کجا آمده است؟
مهم است که بدانید دادهها از کجا آمدهاند و چه مفروضاتی توسط افرادی که آن دادهها را مدیریت میکنند انجام دادهاند، اما، به همان اندازه، همه این را جالب نمیدانند، و میتواند بسیار طولانی و حواسپرتکننده باشد. بنابراین، من این بخش را در پایین برای کسانی که علاقه مند به دیدن کار من در مورد مقایسه رقم فروش 87 درصدی بین Oculus Quest 2 و Meta Quest 3 چهار ماه پس از عرضه مربوطه خود هستند، قرار داده ام.
همانطور که در بالا ذکر کردم، بیشتر داده های این قطعه از بررسی سخت افزار Steam جمع آوری شده است. من مجبور شدم برای دیدن برخی از داده های تاریخی بررسی سخت افزار Steam به ماشین Wayback بایگانی اینترنت اعتماد کنم زیرا صفحه نتایج فقط آخرین ارقام ماه را نشان می دهد.
وقتی به محبوبیت نسبی هدست ها در هر ماه نگاه می کنم، فقط می توانم ارقام را در نتایج نظرسنجی بخوانم. با این حال، برای مقایسه فروش چهار ماهه Quest 2 و Quest 3 با یکدیگر، مجبور شدم از تعداد بازیکنان SteamDB استفاده کنم و چند فرض بکنم.
فرض اول این است که دادههای Steam Hardware Survey برای همه کاربران سازگار است. از آنجایی که کاربران Steam باید در نظرسنجی شرکت کنند، وقتی میگوید 2.24 درصد از کاربران Steam از هدست VR در ژانویه 2024 استفاده کردهاند، معنای واقعی آن این است که 2.24 درصد از شرکتکنندگان در نظرسنجی سختافزار Steam از هدست واقعیت مجازی در آن ماه استفاده کردهاند. دلیلی وجود ندارد که باور کنیم نمونه نظرسنجی نماینده کل پایگاه کاربران Steam نیست، و این فرضی است که معمولاً هنگام بررسی دادههای Hardware Survey بدیهی تلقی میشود. اما اگر بخواهم اعداد و ارقام خود را از کجا مشخص کنم، ممکن است این کار را به طور کامل انجام دهم.
ثانیاً، باید فرض میکردم که کاربران Steam فقط از یک هدست واقعیت مجازی در ماه استفاده میکنند و هدستهای خود را با سایر کاربران Steam به اشتراک نمیگذارند. این مفروضات به من اجازه می دهد بگویم که اگر Meta Quest 3 برای 14.05٪ از جلسات Steam VR استفاده می شد، 14.05٪ از کاربران Steam با هدست VR (که 2.24٪ از کل کاربران Steam است) در ژانویه 2024 صاحب Quest 3 بودند. عدم انجام این فرضیات به ترتیب منجر به کم شماری و اضافه شماری می شود، بنابراین آنها به نوعی یکدیگر را خنثی می کنند. همچنین، بدون این فرض، نمیتوانستم فراتر از این مرحله ادامه دهم، زیرا اطلاعات لازم را نداشتم.
Valve تعداد کل کاربران Steam را منتشر نمی کند و آخرین باری که داده های کاربر فعال ماهانه را منتشر کرد در سال 2021 بود – و این میانگین برای کل سال بود نه برای هر ماه. همچنین تعداد افرادی که در نظرسنجی سخت افزار شرکت می کنند، نمی گوید. تنها چیزی که منتشر می کند این است که چند نفر در حال حاضر از Steam استفاده می کنند. این اطلاعات توسط SteamDB جمعآوری شده است تا من و سایر افراد بتوانیم میانگین کاربر فعال روزانه (DAU) Steam را برای ژانویه 2021 و ژانویه 2024 (و همچنین ماههای دیگر، اما من فقط به این دو ماه اهمیت میدهم) ببینیم.
فرض ماقبل آخر من این بود که نسبت DAU در مقایسه با تعداد کل کاربران Steam در ژانویه 2021 با نسبت DAU در مقایسه با تعداد کل کاربران Steam در ژانویه 2024 یکسان است. نسبت دقیق DAU به کل اینطور نیست. مهم نیست (می تواند 1٪ یا 100٪ باشد). با فرض ثابت ماندن بین این دو ماه، میتوانم ارقام DAU را که دارم – 25,295,361 در ژانویه 2024 و 24,674,583 در ژانویه 2021 – در درصد کاربران Steam با Quest 3 و Quest 2 در این ماهها ضرب کنم – 0.31٪ و 0.37٪ – سپس در نهایت اعداد را با یکدیگر مقایسه کنید.
نتیجه این است که تعداد کاربران Steam با Quest 3 در ژانویه 2024 87.05٪ از تعداد کاربران Steam با Quest 2 در ژانویه 2021 است.
فرض نهایی من این بود که دارندگان هدست کوئست کم و بیش به احتمال زیاد دستگاه های خود را برای بازی Steam VR به رایانه شخصی متصل نمی کنند. بنابراین اگر چهار ماه پس از عرضهی مربوطهاش در Steam محبوبیت ۸۷ درصدی داشته باشد، Quest 3 همانند Quest 2 پس از چهار ماه اول فروش، ۸۷ درصد فروش داشته است.