بررسیکنندگان اپل ویژن پرو را در دست گرفتهاند، و در حالی که نمایشگرها و مشخصات تا کنون تحت تأثیر قرار گرفتهاند، موضوع رایج سایتهای ارائهشده در جمعبندی بررسی Apple Vision Pro ما این است که نرمافزار فاقد درخشندگی است.
این به این معنی نیست که تماشای یک فیلم سه بعدی در یک صفحه مجازی عظیم کار جالبی نیست. اما بسیاری از برنامههایی که استفاده میکنید یا به تازگی از iPadOS منتقل شدهاند، روی تماشای چیزی، استفاده از کنترلر بازی برای لذت بردن از یک بازی مسطح یا انجام کار با Mac و صفحه کلید تمرکز میکنند. تعداد بسیار کمی وجود دارند که به شما امکان می دهند به درستی با اشیاء مجازی دست به کار شوید – انواع تجربیاتی که مردم هنگام فکر کردن به نرم افزارهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده از پلتفرم های Quest یا Steam به آن فکر می کنند.
اما مشکل اپلیکیشن ویژن پرو ممکن است به زودی برطرف شود.
برای شروع، اپل گفته است که بیش از 600 “برنامه جدید” برای Vision Pro منتشر شده است. این بسیار بیشتر از تخمین 230 نفری ارائه شده توسط است مارک گورمن از بلومبرگ در توییتر در اواخر ژانویه – که اغلب دانش خودی قوی از سیستم های اپل دارد.
گفتنی است، فراتر از Fruit Ninja AR، اپل هنوز برنامههای واقعیت افزوده بسیاری را که شامل تعاملات زیادی هستند، نشان نداده است. بسیاری از مواردی که در پست وبلاگ آن نشان داده شده است، هنوز به نظر میرسد که شما بیشتر با پنجرههای شناور عظیم در حال تعامل هستید یا بهجای اینکه به صورت فوقالعاده عمل کنید، در حال مشاهده اشیاء سه بعدی هستید.
باید منتظر بمانیم و ببینیم وقتی نرمافزار و سختافزار ویژن پرو در تاریخ 2 فوریه (فردا در زمان نگارش مقاله) برای عموم عرضه میشود، چه اتفاقی میافتد.
هنوز موانعی برای پرش وجود دارد
جالبتر این است که Unity نسخه 1.0 ابزارهای توسعهدهنده خود را برای ایجاد نرمافزار Vision Pro راهاندازی کرده است. در پست وبلاگ، گفت که پس از گذراندن زمان در نسخه بتا، ابزارها اکنون در دسترس “تمام مشترکین Unity Pro، Enterprise و Industry” هستند.
نتیجه مهم این امر برای افرادی که از Vision Pro استفاده می کنند این است که اکنون برای توسعه دهندگان یونیتی آسان تر شده است تا برنامه های خود را به هدست اپل منتقل کنند – بنابراین منتظر موجی از برنامه های Unity جدید باشید که در ماه های آینده به سیستم اپل می روند. امثال سفر سازنده لگو و تریپ (در حالی که تیم پشت این عناوین به نسخه بتا Unity برای توسعه Vision Pro دسترسی داشته است).
Epic Games – تیم پشت Unreal Engine، یک رقیب محبوب Unity – مشخص نکرده است که اگر ابزارهای آن حتی از توسعه Vision Pro پشتیبانی کنند، چه زمانی ارائه خواهند شد. آخرین موردی که شنیدیم “کاوش” این امکان در سپتامبر 2023 بود.
متأسفانه، هنوز موانع بزرگی بر سر راه توسعه اپلیکیشن Vision Pro وجود دارد که ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در دریافت پشتیبانی طولانیمدت از سوی مجموعه گستردهای از سازندگان برنامه شود.
اولین مورد این است که توسعه برنامه visionOS – حتی از طریق Unity – نیاز به دسترسی به رایانههای Mac دارد که روی سیلیکون اپل کار میکنند. این مشکلی برای هر تیم توسعهای نخواهد بود، اما برای سازندگان نرمافزار که عمدتاً از سختافزار غیرمک برای توسعه استفاده میکنند، خرید رایانههای کاملاً جدید سرمایهگذاری جدی در یک پلتفرم کاملاً جدید خواهد بود.
مشکل دیگر کمبود کنترلر Vision Pro است. تعهد اپل به استفاده از ردیابی دستی مطمئناً باعث می شود دستگاه احساس آینده نگری داشته باشد، اما بسیاری از توسعه دهندگان برنامه به ما گفته اند که انتقال نرم افزارهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده موجود به سیستم را کمی چالش برانگیز می کند. به این دلیل که اکثر هدستهای واقعیت مجازی از کنترلکنندههای تقریباً یکسانی استفاده میکنند، بنابراین نرمافزار برای کار با این گوشیهای استاندارد طراحی شده است.
برای ایجاد یک برنامه Vision Pro، آنها باید در نحوه تعامل بازیکنان با دنیای مجازی تجدید نظر کنند، که ممکن است به معنای شروع موثر از صفر باشد. علاوه بر این، اپل یک نسخه منحصر به فرد از ردیابی دست دارد که به ردیابی چشم نیز متکی است – چیزی که اکثر هدست های دیگر ندارند. بنابراین، حتی اگر یک برنامه از قبل یک حالت ردیابی دستی را در اختیار داشته باشد، باز هم موانعی وجود دارد که میتوان برای تطبیق با طرح کنترل، از آن عبور کرد.
با گذشت زمان، توسعه دهندگان باید بر این موانع و دیگر موانع غلبه کنند، اما باید منتظر بمانیم و ببینیم که این موانع در آینده نزدیک و بلندمدت چقدر بر در دسترس بودن نرم افزار Apple Vision Pro تأثیر می گذارد.