چشم انداز فناوری کسب و کارهای کوچک بدون شک در سال های اخیر تغییر کرده است. خیلی وقت پیش نبود که صاحبان مشاغل کوچک مجبور بودند برای اجرای عملیات خود به صفحات گسترده یا فرآیندهای قلم و کاغذ تکیه کنند. سیستم های پیشرفته یا “تکنیکی” برای شرکت های بزرگتر رزرو شده بودند.
اما، به لطف نوآوریهایی که در حوزه رایانش ابری اتفاق میافتد، این روزها، SMBها میتوانند اپلیکیشنهای تجاری پیچیده با قیمتهای قابل دسترس داشته باشند.
سیستم های POS (در برگه جدید باز می شود) نمونه بارز این هستند. دورانی که کسب و کارهای کوچک چاره ای جز استفاده از صندوق های پول نقد برای افزایش فروش نداشتند، گذشته است. امروزه، حتی یک فروشگاه کاملاً جدید در گوشه و کنار میتواند راهحل فروش شیک و پیچیدهای داشته باشد، بدون اینکه به ضرر شما باشد.
اگر در جستجوی یک سیستم POS هستید (در برگه جدید باز می شود) برای یک کسب و کار کوچک، خواهید دید که گزینه های زیادی وجود دارد.
سوال این است که کدام راه حل مناسب است؟
برای کمک به شما در پاسخ به آن، ما این راهنما را در مورد نحوه انتخاب یک سیستم POS برای کسب و کار کوچک خود گردآوری کرده ایم. این شما را در میان ملاحظات مهمی که باید در هنگام خرید راه حل POS در نظر داشته باشید، راهنمایی می کند و مراحلی را که باید برای تعیین اینکه کدام فروشنده سیستم نقطه فروش باید انجام دهید، برجسته می کند.
بیا شروع کنیم.
نیازهای سیستم POS کسب و کار خود را تعیین کنید
اولین قدم برای یافتن راه حل مناسب این است که نیازهای کسب و کار خود را بدانید. لیستی از ویژگی های ضروری که در یک سیستم POS به دنبال آن هستید تهیه کنید و از آن لیست برای هدایت تحقیق خود استفاده کنید.
در اینجا برخی از سوالاتی است که باید هنگام تعیین نیازهای POS کسب و کار کوچک خود بپرسید.
چه چیزی می فروشید؟
سیستم نقطه فروش شما باید بتواند از محصولات یا خدمات موجود در کاتالوگ شما پشتیبانی کند. بسته به نوع کالا، ممکن است لازم باشد ویژگی ها یا واریانس های خاصی را وارد کنید تا بتوانید سطح فروش و موجودی خود را به طور موثر پیگیری کنید.
به عنوان مثال، اگر لباسهایی را میفروشید که در اندازهها و رنگهای مختلف هستند، سیستم POS شما باید به شما امکان دهد که به راحتی آن انواع را وارد کنید. اگر در حال فروش مواد غذایی هستید، باید راه حلی را انتخاب کنید که بتواند تک تک اجزا را ثبت و ردیابی کند.
در هر صورت، ضروری است که نیازهای کاتالوگ خود را مشخص کنید و راه حل هایی را که می توانند نیازهای شما را برآورده کنند، تعیین کنید.
کجا و چگونه فروش را افزایش خواهید داد؟
در مرحله بعد به فرآیند فروش خود فکر کنید. کجا و چگونه از سیستم POS خود استفاده خواهید کرد؟ برخی از فروشگاه ها دارای پیشخوان اختصاصی هستند و برای اجرای فرآیند پرداخت به لپ تاپ یا رایانه نیاز دارند.
در همین حال، کسانی که ترجیح میدهند در طبقه فروش زنگ فروش داشته باشند یا نیاز به تماس خانگی داشته باشند، به یک سیستم POS تلفن همراه نیاز دارند که روی تلفن یا تبلت آنها اجرا شود.
آیا تیم دارید؟
به افرادی فکر کنید که از سیستم شما استفاده خواهند کرد. اگر مدیر یا صندوقدار دارید، نقش ها و وظایف آنها را مشخص کنید و سیستمی برای فروش انتخاب کنید که آنها را قادر به انجام مسئولیت های خود کند.
اکثر سیستم های POS می توانند دسترسی را بر اساس نقش کاربر مجاز یا محدود کنند. برای مثال، صندوقداران فقط میتوانند به فروش زنگ بزنند، در حالی که مدیران توانایی صدور بازپرداخت، تغییر سطح موجودی و غیره را دارند.
نقش اعضای تیم خود را مشخص کنید و یک سیستم POS را انتخاب کنید که از این نقش ها پشتیبانی می کند.
چگونه با مشتریان خود تعامل دارید؟
درباره ابتکارات مشتری که در حال اجرای آنها هستید (یا در حال برنامه ریزی برای اجرای آنها هستید) فکر کنید. آیا برنامه وفاداری دارید؟ آیا اطلاعات یا بازخورد مشتری را جمع آوری می کنید؟ چگونه با خریداران ارتباط برقرار می کنید؟
پاسخ به این سوالات قابلیت های مدیریت مشتری را که در سیستم POS خود به آن نیاز دارید روشن می کند. بسیاری از راه حل ها دارای یک پایگاه داده مشتری داخلی هستند تا بتوانید جزئیات خریدار را جمع آوری کنید. سیستمهای دیگر حتی ممکن است با یک برنامه وفاداری خارج از جعبه ارائه شوند که ارائه امتیازات و جوایز به خریداران وفادار را آسان میکند.
در حال حاضر از چه ابزارهایی استفاده می کنید؟
اگر در حال حاضر از برنامهها یا ابزارهای کسبوکار خاصی استفاده میکنید (مانند پلتفرم تجارت الکترونیک، نرمافزار حسابداری و پردازشگر پرداخت)، ادغامهای POS آنها را بررسی کنید. انتخاب راهحلی که بتواند به سیستمهایی که از قبل در اختیار دارید متصل شود، زندگی شما را بسیار آسانتر میکند. ادغامهای POS نیاز به ورود دستی را کاهش میدهند، بنابراین مجبور نخواهید بود با اختلافات مقابله کنید، کارها را دو بار انجام دهید و حاشیه کمتری برای خطای انسانی نیز وجود خواهد داشت.
درباره بازار POS تحقیق کنید
هنگامی که فهرستی از الزامات خود را تهیه کردید، وقت آن است که کارهای قانونی را انجام دهید و راه حل های POS را شناسایی کنید که ممکن است برای کسب و کار کوچک شما مناسب باشند. مراجعه به گوگل امری مسلم است و احتمالاً اولین کاری است که هر کسی در تلاش برای یافتن راه حل جدید است. با این حال، به دلیل تعداد زیادی از نتایجی که باید به دست آورید، این کار همچنین می تواند طاقت فرسا شود.
برای این منظور، در زیر برخی از تاکتیک های تحقیقاتی POS اضافی وجود دارد که می تواند شما را در مسیر درست راهنمایی کند.
بررسی کنید که مشاغل مشابه از چه چیزهایی استفاده می کنند
یکی از سادهترین راهها برای یافتن راهحل جدید POS، دریافت توصیههایی از صاحبان مشاغلی است که قبلاً میشناسید. با کارآفرینان در شبکه خود (به ویژه آنهایی که سرمایه گذاری های مشابهی دارند) صحبت کنید و در مورد سیستم های POS آنها بپرسید.
از موسسات در منطقه خود دیدن کنید و به محل فروش آنها نگاهی بیندازید. از آنها در مورد سیستمشان بپرسید، نظر آنها در مورد آن چیست و آیا خوشحال هستند که آن را به کارآفرینان دیگر توصیه کنند.
ایده های جمع سپاری از گروه های کسب و کار کوچک
لینکدین و فیس بوک محل زندگی بسیاری از جوامع تجاری کوچک و متفکران هستند. اگر به هر یک از این گروهها تعلق دارید، سعی کنید توصیههای سیستم POS را جمعسپاری کنید. یک پست یا بحث ارسال کنید و از اعضا در مورد سیستم نقطه فروش آنها سوال کنید و ببینید آیا می توانید توصیه های خوبی دریافت کنید.
از وب سایت های فناوری بازدید کنید
وب سایت های فناوری (مانند TechRadar) اطلاعات قابل اعتماد زیادی را در مورد راه حل های مختلف تجاری ارائه می دهند. این وب سایت ها اغلب با کارشناسان موضوعی کار می کنند که برنامه ها و نرم افزارها را آزمایش و بررسی می کنند. سپس مقالات و راهنماهایی را تولید می کنند که به کارآفرینان کمک می کند تا بهترین سیستم ها را برای کسب و کار خود پیدا کنند.
پایه لمسی با ارائه دهندگان راه حل POS
در این مرحله، باید جستجوی خود را به حدود دو یا سه سیستم POS محدود کنید. گام بعدی این است که با این ارائه دهندگان تماس بگیرید تا نگاهی عمیق تر به پیشنهادات آنها داشته باشید. گفتگو با فروشندگان بالقوه را آغاز کنید و در مورد نکات زیر بحث کنید.
سیستم آنها چگونه با کسب و کار خاص شما کار خواهد کرد؟
در مورد نیازهای خود، فرآیندهای فعلی و هر برنامه موجودی که دارید با ارائه دهنده صحبت کنید. از آنجا، فروشنده باید بتواند توضیح دهد که سیستم آنها چگونه در تجارت شما کار می کند.
همچنین باید سخت افزار و نرم افزار مورد نیاز برای کارکرد سیستم POS را بیاورید. برای مثال، اگر از تبلتهای اندرویدی در فروشگاه خود استفاده میکنید، آیا POS همانطور که در نظر گرفته شده است کار میکند؟ آیا نیاز به خرید دستگاه های کارت خوان یا پایانه های جدید دارید؟
اتو کردن این جزئیات به تعیین اینکه آیا فروشنده مناسب است یا خیر کمک می کند.
هزینه های مربوط به سیستم POS چیست؟
اکثر ارائه دهندگان راه حل، برنامه های قیمت گذاری خود را در وب سایت خود فهرست می کنند، اما بررسی مجدد هزینه های مربوط به سیستم POS هرگز ضرری ندارد. حتما اتو کنید:
- هزینه های ماهانه شما (و اینکه آیا هزینه کمتری برای پرداخت سالانه دارد یا خیر)
- هر گونه هزینه ای که با افزودن کاربران، محصولات، دستگاه ها و غیره جدید همراه باشد.
- هزینه ها را تنظیم کنید
- هزینه های لغو
- هزینه های پردازش پرداخت
- هزینه های خدمات مشتری (برخی ممکن است هزینه بیشتری برای پشتیبانی تلفنی دریافت کنند)
در مورد صورتحساب سیستم POS خود هیچ غافلگیری نمیخواهید، بنابراین تأیید صریح تمام هزینههای لازم را دریافت کنید و همچنین موارد را به صورت مکتوب دریافت کنید.
پیشنهادات پشتیبانی مشتری آنها چیست؟
به عنوان یک کسب و کار کوچک، آخرین چیزی که می خواهید این است که به دلیل مسائل فنی کنار گذاشته شوید. به همین دلیل مهم است که در مورد ارائه خدمات مشتری از فروشنده بپرسید. به طور مشخص:
- چه کانال های پشتیبانی مشتری را ارائه می دهند؟ (به عنوان مثال، تلفن، ایمیل، چت زنده، پایگاه دانش)
- آیا دریافت تلفن یا پشتیبانی اولویتی هزینه اضافی دارد؟
- آیا آنها 24/7 در دسترس هستند؟
- نقطه تماس شما کیست؟
نرم افزار POS را آزمایش کنید
بهترین راه برای شناخت راه حل POS این است که خودتان آن را امتحان کنید. هنگامی که یک ارائه دهنده را انتخاب کردید یا انتخاب های خود را به دو سیستم محدود کردید، برای یک آزمایش رایگان ثبت نام کنید تا بتوانید راه حل ها را در عمل ببینید.
اکثر ارائه دهندگان 14 تا 30 روز را برای آزمایش های رایگان ارائه می دهند، بنابراین از دوره آزمایشی خود نهایت استفاده را ببرید. به این نکته توجه کنید:
- محصولات را وارد کنید
- اطلاعات مشتری را وارد کنید
- زنگ فروش
- گزارش های فروش، موجودی و مشتری را ایجاد کنید
برای جمع بندی طرح POS خود وقت بگذارید
انتخاب یک سیستم POS یکی از مهمترین تصمیمات فناوری است که برای کسب و کار کوچک خود می گیرید. بنابراین، برای روشن کردن نیازهای خود وقت بگذارید، هنگام تحقیق در مورد فروشندگان، با منابع معتبر مشورت کنید و سیستم را در عمل ببینید.
انجام مراحل بالا شما را قادر می سازد تا راه حل ها را به طور گسترده ارزیابی کنید، بنابراین می توانید بهترین اقدام را برای کسب و کار خود انتخاب کنید.
اینها را در ادامه بخوانید
اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد سیستم های POS هستید، پس این مقالات را امتحان کنید: در اینجا توضیح می دهیم که چگونه یک سیستم POS می تواند به شما در مدیریت موجودی خود کمک کند. (در برگه جدید باز می شود); در این مقاله نحوه مدیریت پرداختها و امور مالی خود را با سیستم POS آشنا میکنیم (در برگه جدید باز می شود); و در این ویژگی ما به سادگی بهترین سیستم های POS را توصیه می کنیم (در برگه جدید باز می شود) اطراف امروز