پیشنهاد دانشمند ایرانی برای اضافه شدن رنگ سفید به چراغ راهنمایی

اینجاست که «رنگ سفید» وارد می شود. ایده این است که وقتی گروهی از وسایل نقلیه خودران به یک تقاطع نزدیک می‌شوند، می‌توانند با یکدیگر تقاطع کنند و با رایانه‌هایی که چراغ‌های راهنمایی آن تقاطع را روشن می‌کند، ارتباط برقرار کنند. همه آن وسایل نقلیه خودران برای عبور از تقاطع با بیشترین سرعت و کارآیی ممکن، حرکات خود را هماهنگ می‌کنند. تعداد معینی از خودروهایی که در یک جهت حرکت می‌کنند، منتظر می‌مانند تا تعداد معینی از خودروهایی که در جهت دیگری حرکت می‌کنند، عبور کنند.

«علی حاج‌بابایی»، دانشمند ایرانی، طرحی را برای اضافه کردن چراغ سفید به چراغ راهنمایی ارائه می‌دهد که می‌تواند کارآیی خودروهای خودران و جریان عبور و مرور کمک کند.

زمانی که وسایل نقلیه خودران به عنوان یک وسیله نقلیه نادر باقی بمانند، سیستم چراغ راهنمایی سبز/زرد/قرمز بدون نیاز به رنگ احتمالا بهترین عملکرد را خواهد داشت اما «علی حاج‌بابایی»(Ali Hajbabaie)، دانشمند ایرانی و همکارانش در « دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی»(NC State) بر این باور هستند که معمولاً از وسایل نقلیه خودران استفاده می‌کنند، ممکن است شرایط تغییر کنند.

وی افزود: در شبیه‌سازی‌های انجام‌شده حتی در شرایطی که فقط ۱۰ درصد از خودروهای حاضر در یک تقاطع خودران بودند، چراغ‌های سفید باز هم ترافیکی را تا سه درصد کاهش دادند. چراغ راهنما لزوما نباید سفید باشد اما روی رنگ چهارم توافق وجود دارد.

انتهای پیام



منبع

حاج‌بابایی گفت: شبیه‌سازی‌ها چند نکته را به ما می‌گویند. نخست اینکه وسایل نقلیه خودران بدون توجه به وجود رنگ سفید، جریان ترافیک را بهبود می‌بخشند. دوم این که اگر وسایل نقلیه خودران وجود داشته باشد، چراغ سفید می‌تواند عبور کند و مرور را بیشتر بهبود بخشد. این امر باعث کاهش مصرف سوخت نیز می شود. سوم این هرچه درصد عبور و مرور در یک تقاطع دارای چراغ راهنمای سفیدی است که شامل وسایل نقلیه خودران است بیشتر باشد، رفت و آمد در تقاطع سریعتر بود و میزان مصرف سوخت بهتر است.

بخوان  پیش بینی خطر مرگ با یک آزمایش

در همان تقاطع، زمانی که اکثریت قریب به اتفاق خودروهای در حال نزدیک شدن، وسایل نقلیه خودران نباشند، چراغ‌ها به روال معمول سبز/زرد/قرمز خود بازمی‌گردند. بدین ترتیب، چراغ سفید به روشن روشن نمی‌شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، به منظور بهینه‌سازی جریان عبور و مرور، بسیاری از وسایل نقلیه خودران هم با ترکیب و هم با سیستم‌های کنترل ترافیک شهری ارتباط برقرار می‌کنند. محققان اکنون پیشنهاد می‌کنند که شاید بتوان یک چراغ سفید را به تقاطع‌های کنترل‌شده اضافه کرد.

به گفته‌ها، شبیه‌های رایانه‌های مبتنی بر جریان‌ها و مرور در جهان‌سازی واقعی نشان می‌دهند که این ایده واقعی است. به عنوان مثال، چراغ سفید در برخی موارد ممکن است منجر به آسیب شود.

این پژوهش، در مجله «IEEE Transactions on Intelligent Transportation Systems» به چاپ رسید.

در این مرحله از جریان عبور و مرور، چراغ‌های راهنمایی به رنگ سفید تغییر خواهند کرد. این به رانندگان خودروهای غیر خودران امکان می‌دهد تا بدانند که حق تقدم توسط وسایل نقلیه خودران دیکته می‌شود و تنها کاری که آنها باید انجام دهند، این امر است که به راحتی خودروی جلوی خود را دنبال کنند. بدین ترتیب، اگر خودروی جلو شود، می‌شود و اگر از تقاطع عبور کرد، آنها نیز همین کار را انجام می‌دهند.