برنامه گوگل برای نشان دادن پیچیدگی دستیار هوشمندش جمینی در المپیک 2024 پاریس، زمانی که تبلیغ جدید «سیدنی عزیز» نمرات بسیار پایینی را از بینندگان به همراه داشت، شکست خورد. هدف از این تبلیغ، ارتباط جمینی با نحوه الهام گرفتن سیدنی مک لافلین برنده مدال المپیک از یک دختر جوان بود. در عوض، به نظر می رسید که پدر دختر باید شخص دیگری را برای کمک به دخترش در نوشتن نامه ای از طرفداران به هوش مصنوعی استخدام کند.
داستان آگهی توسط پدر دختر روایت میشود که ابتدا از جیمینی برای کمک به دخترش برای تمرین در مسابقات دوومیدانی استفاده میکند. اما سپس از جیمینی می خواهد که نامه ای برای دخترش بنویسد تا برای مک لافلین بفرستد. این کلیپ با قطعه ای شیرین در مورد عذرخواهی دختر به خاطر آرزویش برای پیشی گرفتن از رکورد مک لافلین در حین پخش آهنگ سال 2001 ایو “Who’s That Girl?” به پایان می رسد. اما درخواست نامه برای برخی از بینندگان آزاردهنده به نظر می رسید.
پدر میگوید: «او میخواهد کمی عشق به سیدنی نشان دهد و من با کلمات خیلی خوب هستم، اما این باید همینطور باشد. به دخترم کمک کنید نامه ای بنویسد و به سیدنی بگوید که چقدر به او الهام می دهد.
بسیاری از مردم آنلاین واکنش نشان دادند که این بدان معناست که پدر از درخواست مهربان دخترش برای کمک برای نوشتن نامه ای به قهرمانش استقبال کرد و موضوع را با جیمینی کنار گذاشت که گویی این کار سختی است. علاوه بر این، نوشتن نامه ای صمیمانه از یک کودک توسط هوش مصنوعی که به مک لافلین می گوید که به جای آموزش از پدرش چقدر الهام بخش المپیک است، ممکن است کمی سرد به نظر برسد.
شاهد
پدر جوزا
برخی از منتقدان مدعی شدهاند که تبلیغات ارزش روابط شخصی، انسانیت و خلاقیت را تضعیف میکند و نشان میدهد که هوش مصنوعی میتواند جایگزین تعاملات معنادار شود. اینها نگرانی های رایج در مورد هوش مصنوعی مولد مانند Gemini هستند، اما به نظر می رسد گوگل ناخواسته از این پیامدها به عنوان یک هدف مثبت حمایت می کند. و این حتی قبل از پرداختن به این واقعیت است که پدر “در صحبت کردن بسیار خوب است” و بنابراین، حتی نباید به کمک نیاز داشته باشد. قسمتی که جیمینی برای تمرین کمک میخواهد، همان عکسالعمل را برانگیخت، اگرچه اگر پدر میگفت که در مربیگری بچهها برای کسب مدال طلای المپیک «خیلی خوب» است.
گوگل سرمایه گذاری هنگفتی برای تبدیل Gemini به بازی های المپیک امسال کرده است. این غول فناوری با NBCUniversal و Team USA قراردادی بسته است تا Gemini را در پخش بازیها قرار دهد. مفسران NBC در طول پوشش خود از ویژگی مروری هوش مصنوعی جستجوی گوگل استفاده کرده اند، از جمله “مفسر متعصب اصلی” آن، لزلی جونز.
گوگل مدتی است که توانسته است با این واکنش ها مقابله کند. این شرکت به طور غیرمستقیم شکایات مربوط به تبلیغ را با غیرفعال کردن نظرات روی ویدیو در یوتیوب پذیرفت و به طور غیرمستقیم به این معنی بود که مردم آگهی را درک نکرده بودند.
گوگل در بیانیهای در اوایل خشم این داستان گفت: “هدف ما ایجاد یک داستان معتبر برای تجلیل از تیم ایالات متحده آمریکا بود.” یک نقطه شروع یا شروع فکری ارائه می دهد یا یک پیش نویس اولیه برای کسی که به دنبال ایده برای نوشتن خود است.
در پایان، گوگل توانست آنچه را که اتفاق افتاده است بخواند و قبل از پایان بازی های المپیک آگهی را بکشد. مشخص نیست که آیا این بدان معناست که این شرکت به طور کلی بازاریابی خود را برای جمینی تعدیل می کند یا به سادگی آزمایش های بیشتری را قبل از اعلام خبر انجام می دهد.
گوگل در بیانیهای گفت: «اگرچه این تبلیغ قبل از انتشار به خوبی آزمایش شده بود، به دلیل بازخوردها، ما تصمیم گرفتیم که تبلیغ را از المپیک حذف کنیم.» ما معتقدیم که هوش مصنوعی میتواند ابزاری عالی برای افزایش خلاقیت انسان باشد، اما هرگز نمیتواند جایگزین آن شود.»
شاید شرکت باید از جمینی می پرسید. وقتی از جمینی پرسیده شد: «آیا تبلیغ هوش مصنوعی از طریق تبلیغاتی که نشان میدهد چگونه یک هوش مصنوعی میتواند بهتر از والدینش در کمک به کودک در نوشتن نامه باشد، ایده خوبی است؟»، پاسخ داد: «نه، این ایده خوبی نیست هوش مصنوعی را از “در طول این تبلیغات تجاری، این رویکرد نقش اصلی والدین را در زندگی و آموزش کودک تضعیف می کند” را تبلیغ کنید.