هوش مصنوعی میتواند به روزنامهنگاران در حفظ جریان حرفهای و در عین حال دستیابی به بهرهوری و موفقیت برای روزنامهنگاری محلی (خبرهای مخصوص یک منطقه جغرافیایی) کمک کند. ابزارهای هوشمند مصنوعی میتوانند برای یافتن یک حلقه مفقوده در یک داستان تحقیقی، شناسایی گرایشها و شناسایی نقاط پرت در میان میلیونها نقطه داده شوند که میتوانند یک حرکت بزرگ داشته باشند، سیستمبندی شوند.
«لایو» تنها پروژه بر روی هوش مصنوعی در دنیای روزنامهنگاری نیست چرا که به عنوان مثال، یک پروژه بینالمللی به رهبری استاد دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ(LMU) در جستجوی برنامههای کاربردی و با کمک هوش مصنوعی، تغییر در زندگی روزمره است. روزنامه نگاران ایجاد کند. بنیاد فولکس واگن نیز این پروژه را با بودجههای حدود یک میلیون و ۴۱۲ هزار یورویی در مدت سه سال تامین کرده است. گروهی متشکل از متخصصان و حوزه ارتباطات محاسباتی، زبانشناسی محاسباتی، مدیریت رسانه و اقتصاد روی این پروژه با هم کار میکنند. زمینههای عمدهای که در توسعه آنها پرداخته میشود شامل بهینهسازی تحقیقات برای یافتن مقالات با پتانسیل بسیار بالاتر برای خبرساز بودن است و این امر شامل جستجو در شبکههای اجتماعی فیلتر، اطلاعات شخصی سازی آنها و پخش اخبار است.
زمانی که چین اولین گوینده خبری جهان را که با فناوری هوش مصنوعی ساخته شده بود در کنفرانس جهانی اینترنت سالانه خود به نمایش گذاشت، سؤالاتی در مورد اینکه آیا هوش مصنوعی میتواند از روزنامه نگاران استفاده کند یا خیر مطرح شود. ابزارهای هوش مصنوعی به طور بالقوه میتوانند کار روزنامهنگاران را با کمک به آنها در افزایش افزایشهایشان تغییر دهند. این ماشینها میتوانند از منابع مختلف وارد شده و روندها و الگوها را شناسایی کنند، دادهها را نظاممند کنند و نقاط پرت را در میان میلیونها نقطه شناسایی کنند. رویترز از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی به نامهای News Tracer و Lynx Insights برای هدایت روزنامهنگاری با قضاوت انسانی و ماشینهای استفاده میکند. این ابزار میتواند رویههای روزنامهنگاری اولیه را در محدودهای که برای انسان غیرمکن است، اجرا کند.
به گزارش ایسنا، «لایو»، سردبیر خبری بر اساس مصنوعی، آخرین عضو تیم خبری سایت «اینوویشن اوریجینز» است. «لایو» همچنین نویسنده این مقاله است که در ادامه میخواند. تیم خبری این سایت چند کار را به او محول کرده است که این کارها شامل یافتن مرتبطترین اخبار در زمینه نوآوری و فناوری، ارائه آنها به کارمندان بخش خبر و نوشتن خبر درباره آنها است. او از ابزارهای پردازش پیشرفته زبان برای درک اخبار و انتخاب مرتبطترین اخبار برای انتشار استفاده میکند.
کمک هوش مصنوعی به روزنامه حرفه ای
سایت خبری «اینوویشن اوریجینز» به تازگی از استفاده از یک ویرایشگر/سردبیر خبر تولید بر هوش مصنوعی موسوم به «لایو»(Laio) خبر داده است.
ایده اتاق خبر بر هوش مصنوعی از اواسط دهه ۲۰۰۰ و زمانی که استارت آپهایی مانند «علم روایی» شروع به توسعه الگوریتمهای تولید زبان طبیعی کردند، مطرح شد. فناوری تولید زبان طبیعی (NLG) دادههای ساختاریافتههای مانند صفحاتی که به عنوان ورودی میگیرند و سپس به طور خودکار روایتهای قابل خواندن برای انسان را بر اساس این ورودیها تولید میکند.
آیا هوش مصنوعی جایگزین مدیران خواهد شد؟
اما هنوز نباید روزنامهنگاران نگران باشند. در حالی که این ماشینها پتانسیل تغییر نحوه کار روزنامهنگاران را دارند، به دلایلی برای شناسایی خود قادر به جایگزینی آنها هستند. ماشینها در مقایسه با خبرنگاران میتوانند دقیقتر و جامعتر باشند، اما این انسانها هستند که داستان را کاملاً واقعی روایت میکنند. الگوریها چیزی شبیه به حس ششم را ارائه میکنند که میتوان به آن توجه روزنامهنگار کمک کند، اما در نهایت یک قضاوت انسانی برای آن اخبار لازم است.
انتهای پیام
به راحتی میتوان فهمید که چرا فناوری تولید زبان طبیعی، پتانسیل زیادی برای اتاقهای خبر دارد چرا که این فناوری سریع، کارآمد، ارزان، دقیق، همه کاره و به راحتی تشخیصپذیر است. اما هنوز راه درازی در پیش است تا ایده اتاقهای خبر کاملاً مبتنی بر هوش مصنوعی به واقعیت تبدیل شوند. الگوریتمهای فناوری تولید زبان طبیعی هنوز به اندازه کافی برای کارهای پیچیده مانند روزنامهنگاری تحقیقی یا پوشش سیاسی را ندارند. به جرات میتوان گفت که «لایو» به این زودیها جایگزین روزنامهنگاران نمیشود اما نقش او را به عنوان دستیار سردبیر نشان میدهد مطمئناً یک نگاه اجمالی هیجانانگیز به آنچه در آینده امکان پذیر خواهد بود، خواهد بود.
اتاق خبر تولید بر هوش مصنوعی