آرامش می‌تواند روانی را کند

پژوهشگران کالج مهندسی “دانشگاه پنسیلوانیا”(Penn State) با استفاده از “تصویرسازی تشدید مغناطیسی کارکردی” یا “اف‌ام‌آرآی”(fMRI) و الکتروفیزیولوژی، یک ارتباط بالقوه را میان نور و تغییر فعالیت عصبی در موش‌ها شناسایی کردند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نوروساینس نیوز، پزشکان سلامت روان و مربیان مدیتیشن مدت‌هاست که می‌تواند عمدی را با القای آرامش درونی مرتبط می‌دانند، اما به طور کامل نمی‌دانند که مغز چگونه در این روش نقش دارد.

وی افزود: درک ما در مورد آنچه در مغز رخ می دهد، هنوز سطحی است. اگر پژوهشگران این آزمایش را روی انسان‌ها با استفاده از روش‌های تکراری مشابه انجام دهند، می‌توانند توضیح دهند که چگونه فعالیت‌های عصبی را در مغز تعدیل می‌کند.

ژانگ گفت: زمانی که در حالت اضطراب داریم، می‌شود. در واکنش به این تغییر، گاهی اوقات نفس عمیقی می کشیم. یا زمانی که می‌کنیم، نفس خود را می‌کنیم. این کارها نشان می‌دهند که می‌تواند بر عملکرد مغز ما تأثیر بگذارد. به ما امکان می‌دهد تا زمانی که نیاز به تغییر عملکرد مغز داریم، احساسات خود را کنترل کنیم. یافته های ما از این ایده حمایت می کنند.

ژانگ ادامه داد: یک نیاز مشترک برای همه حیوانات زنده است. ما می‌دانیم که توسط ناحیه‌ای در ساقه مغز کنترل می‌شود اما تصویر کاملی از این که چگونه سایر نواحی‌های مغز تحت تأثیر قرار می‌گیرند، وجود ندارد.

ژانگ معتقد است که یافته‌های این پژوهش، بینشی را در مورد نحوه ارتباط فعالیت‌های عصبی و نورهای اف‌ام‌آرآی در حالت محیطی ارائه می‌دهد که می‌تواند به انجام تحقیقات تصویربرداری آینده در درک چگونگی تغییر نورهای عصبی در حالت کمک کند.

بخوان  ابداع یک فناوری جدید برای بهبود تشخیص و درمان سرطان

استفاده از اف‌ام‌آرآی و الکتروفیزیولوژی به طور هم‌زمان، به پژوهشگران امکان داد تا سیگنال‌های اف‌ام‌آرآی غیر عصبی را در جریان جمع‌آوری‌ها بررسی کنند.

پژوهشگران از روش‌های چندوجهی همزمان برای پاک کردن صدایی که معمولاً با تصویربرداری مغز مرتبط است و مشخص کردن مکان‌هایی که در آنجا فعالیت‌های عصبی را تنظیم می‌کند، استفاده می‌کنند.

«نانیین ژانگ» (Nanyin Zhang)، مدیر مرکز تحقیقات سلامت روان در دانشگاه پنسیلوانیا گفت: بیش از یک میلیون مقاله در مورد اف‌ام‌آرآی منتشر شد. اف‌ام‌آرآی، یک روش تصویربرداری غیر تهاجمی است که به پژوهشگران امکان می‌دهد تا مغز را در لحظه بررسی کنند.

انتهای پیام



منبع

نتایج این پژوهش، به صورت آنلاین در مجله “eLife” در دسترس قرار گرفت.

آرامش می‌تواند روانی را کند

وی افزود: همان گونه که حیوانات نفس می‌کشیدند، ما به نوسان درآمدن فعالیت‌های مغز آنها را با ریتم دید را اندازه‌گیری کردیم. زمانی که این روش به انسانها تعمیم داده شود، می‌توان اطلاعاتی در مورد این موضوع ارائه کرد که چگونه کنترل روش‌های معمول در تمرین‌های مدیتیشن ممکن است به کاهش استرس و افزایش کمک کند.

پژوهشگران هم‌زمان با اف‌ام‌آرآی، از الکتروفیزیولوژیک عصبی که ویژگی‌های الکتریکی و نورها را در سیستم عصبی می‌کند، استفاده از آن را با فعالیت‌های عصبی در «قشر دستبندی» (Cingulate cortex) مرتبط می‌کند. قشر دسته‌بندی، ناحیه‌ای از مغز در مرکز نیمکره مغز است که با واکنش عاطفی و تنظیم آن ارتباط دارد.

پژوهشگران با اسکن مغزی جوندگان در حالت استراحت و تحت بیهوشی با استفاده از اف‌ام‌آرآی، شبکه‌ای از مناطق مغزی دخیل در شرایط را نشان دادند.

به گفته‌ی ژانگ، همبستگی بین فعالیت‌های عصبی در قشر دستبندی و ریتم ممکن است نشان دهد که ری‌بنظر بر وضعیت احساسی می‌تواند داشته باشد.

بخوان  Zoho می‌خواهد مایکروسافت و گوگل را با پلتفرم همکاری خود به چالش بکشد

پژوهشگران “دانشگاه پنسیلوانیا” در بررسی‌های دریافتی‌اند که می‌توانند به تنظیم واکنش عصبی و آرامش روانی کمک کنند.

وی افزود: پژوهشگران حوزه تصویربرداری بودند که دید، یک اثر فیزیولوژیکی غیر عصبی مانند ضربان قلب یا حرکت بدن در تصویربرداری اف‌ام‌آرآی است. مقاله ما این ایده را مطرح می‌کند که دارای یک مولفه عصبی است و با تعدیل فعالیت‌های عصبی، بر نور اف‌ام‌آرآی تأثیر می‌گذارد.