آرتمیس ۱، فرصتی برای سفر موجودات زنده به ماه پس از ۵۰ سال

برای اولین بار در ۵۰ سال گذشته، مواد بیولوژیکی مدار پایین زمین را ترک می‌کنند، در معرض پرتو‌های کیهانی قرار می‌گیرند و سپس برای تجزیه و تحلیل مولکولی دقیق به آزمایشگاه ما بازگردانده می‌شوند. ما زیست‌فناوری مدرن را به محیط منحصر به فرد پرتو‌های کیهانی به همراه میکروگرانش خواهیم برد.

پروژه آرتمیس ناسا متشکل از سه ماموریت است. طی ماموریت آرتمیس ۱ موشک سیستم پرتاب فضایی ناسا به همراه کپسول اوریون به سفری در مدار ماه خواهد رفت. در این سفر میزان پرتو‌های کیهانی مورد بررسی قرار می‌گیرد. به دنبال آن قرار است در سال ۲۰۲۴ ماموریت آرتمیس ۲ انجام شود. در این ماموریت فضانوردان حضور خواهند داشت، اما فرودی بر روی ماه انجام نمی‌شود. در نهایت در سومین ماموریت ناسا موسوم به آرتمیس ۳ اولین زن و اولین فرد رنگین پوست بر روی ماه گام خواهند گذاشت.

هنگامی که ماموریت آرتمیس ۱ ناسا به سمت ماه پرتاب شود، چهار آزمایش علمی که یکی از آن‌ها محموله‌ای حاوی جلبک و مخمر متعلق به کانادا است با خود به همراه خواهد برد.

بیشتر بخوانید


ما با استفاده از پایگاه داده آزمایشگاه دانشگاه بریتیش کلمبیا که متشکل از ۱۰ میلیون تعامل ژن-دارو و اطلاعات به دست آمده از ۲۰ سال مطالعه بر روی این موجودات است، تغییرات ژنتیکی ناشی از قرار گرفتن در معرض محیط فضا را مورد بررسی قرار خواهیم داد. اطلاعاتی که به دست می‌آوریم می‌تواند به طرح درمان‌های بهتر برای مسافران فضایی آینده و بیماران سرطانی که تحت شیمی درمانی هستند کمک کند.

در ادامه به مصاحبه او در مورد این محموله که توسط پایگاه خبری فیز منتشر شده است می‌پردازیم.

بخوان  آیا آینده نرم افزارهای متن باز به دلیل اعتراض افزارها در خطر است؟

ماموریت آرتمیس ۱ که قرار بود روز گذشته به سمت ماه پرتاب شود به دلیل بروز مشکل فنی در موتور موشک به تعویق افتاد. اکنون به نظر می‌رسد فرصت بعدی برای پرتاب این ماموریت روز جمعه دوم سپتامبر (۱۱ شهریور) باشد.


به عنوان مثال، هدف ما این است که بفهمیم آیا اثر پرتو‌های کیهانی بر ژنوم مخمرها، شبیه به آن چیزی که در سلول‌های قرار گرفته در معرض دارو‌های سرطان که به دی‌ان‌ای آسیب می‌زنند است یا خیر. داده‌های اولیه ما نشان می‌دهد که پاسخ مثبت است. به این ترتیب، مأموریت آرتمیس دستورالعمل‌های مهمی برای توسعه اقداماتی برای مبارزه با آسیب پرتو‌های کیهانی به مخمر‌ها و دی‌ان‌ای خدمه فضاپیما و همچنین راه‌هایی برای به حداقل رساندن عوارض جانبی شیمی‌درمانی‌های مختلف در اختیار ما قرار می‌دهد.

چه موارد دیگری را باید در مورد این آزمایش بدانیم؟

در این پرسش و پاسخ، او توضیح می‌دهد که پروژه ناسا چه نقشی در پیشرفت‌های پزشکی روی زمین و فضا خواهد داشت.

دقیقاً چه چیزی را به فضا می‌فرستید و چرا؟

پرواز آتی آرتمیس ۱ یک پرواز آزمایشی برای ماموریت‌های آینده به ماه است که طی آن قرار است بشر به ماه بازگردد. این ماموریت‌ها، زمینه را برای کاوش‌های طولانی‌تر فراهم می‌کند.

 



منبع ما انتخاب کردیم که ریزجلبک “کلامیدوموناس رینهارتی” (Chlamydomonas reinhardtii) که یک جلبک سبز تک سلولی است و همچنین ۶هزار جهش مخمر را مطالعه کنیم. مخمر مدل خوبی برای سلول‌های انسانی است، زیرا ژن‌های آن تا حدودی شبیه به ژن‌های انسانی است، در حالی که جلبک رینهارتی به این دلیل انتخاب شده که مدل خوبی برای گیاهان و منبع ارزشمندی از غذا، اکسیژن مولکولی و هیدروژن برای تهیه سوخت است.

بخوان  در چه حالتی یک شبانه‌روز ۶۰ ساعت می‌شد؟

وقتی نمونه‌ها را پس بگیرید چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

وقتی فضاپیمای ماموریت آرتمیس ۱ پس از گذراندن ۴۲ روز بدون سرنشین در مدار ماه به زمین بازگردد، دکتر نیسلو نمونه‌های خود را همراه با اطلاعاتی که در آن‌ها وجود دارد، پس خواهد گرفت.

به گزارش فیز، دکتر کوری نیسلو (Corey Nislow)، استاد علوم دارویی دانشگاه بریتیش کلمبیا (UBC)، ظرف کشت حاوی مخمر و جلبک را در محفظه‌ای که تنها کمی از یک جعبه کفش بزرگ‌تر است، به فضا می‌فرستد تا اثرات پرتو‌های کیهانی و گرانش نزدیک به صفر را بر موجودات زنده مطالعه کند.