آزمایش موفق واکسن سرطان پوست شرکت “مدرنا”

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، نتایج اولیه از فناوری پیشرفته بر اساس «آران‌ای پیام‌رسان» (mRNA) علیه سرطان نشان می‌دهد که ۴۴ درصد از بیماران حاضر در این آزمایش، بهتر از بیمارانی عمل کرده‌اند که فقط از درمان‌های معمولی استفاده می‌کنند. اولین بیانیه شرکت «مدرنا» (مدرنا) نشان می‌دهد که آزمایش‌های فاز سه برای واکسن شخصی‌سازی‌شده سرطان پوست که برای آران‌ای پیام‌رسان است، سال آینده آغاز خواهد شد.

وی افزود: استفاده از فناوری آران‌های پیام‌رسان در واکسن می‌تواند در واکنش به داروهای ایمنی‌درمانی، بسیار هیجان‌انگیز باشد. داده‌های اولیه بسیار دلگرم‌کننده هستند و نشان می‌دهند این روش در آینده یک گزینه درمانی که خواهد بود.

اگر این نتایج، اولین نتایجی باشند که از نظر بالینی اثربخشی یک درمان بر آران‌های پیام‌رسان را برای سرطان نشان می‌دهند، اما احتمالاً به زودی نتایج بیشتری ارائه خواهد شد. بایواِن‌تِک، شرکت رقیب مدرنا نیز وارد فاز دوم آزمایش واکسن می‌شود که بر آران‌های پیام‌رسان برای سرطان پوست ایجاد می‌شود و به احتمال زیاد در آینده‌های نه دور، آزمایش‌های اولیه آن را می‌بینند.

مدرنا در حال حاضر نقشه فاز سوم آزمایش و اکسن سرطان پوست خود را برای شروع در سال 2023 ترسیم می‌کند و در حال بررسی سایر اهداف برای این فناوری در حوزه سرطان است. غول داروسازی «مرک»(Merck) نیز به نیروهای مدرن پیوسته است تا در موفقیت آمیز بودن آزمایش های نهایی، تولید و توزیع واکسن کمک کند.

شرکت “مدرنا” در اولین بیانیه خود در مورد واکسن سرطان پوست، از نتایج موفقیت‌آمیز فاز دوم آزمایش آن خبر داد.

۱۵۷ بیمار به ملانوما، در مراحل آخر کارآزمایی در حال انجام «فاز ۲ب» (فاز ۲ ب) ثبت‌نام شده‌اند. پس از جراحی برای برداشتن هرچه بیشتر سرطان پوست، بیماران به‌طور تصادفی برای دریافت استاندارد سرطان یا واکسن شخصی‌سازی شده‌اند، براساس آران‌های پیام‌رسان به ایمنی‌درمانی استاندارد تقسیم می‌شوند. نقطه پایانی اولیه کارآزمایی، زمان بین آغاز درمان تا عود کردن بیماری یا مرگ، با یک دوره سه ساله است.

بخوان  بررسی پدیده آتشفشان‌خیزی در تاریخ ماه

«اندرو بگز» (اندرو بگز)، دانشمندی که با سازمان «پژوهش سرطان بریتانیا» (Cancer Research UK) کار می‌کند، گفت: واکسن‌های مبتنی بر آران‌های پیام‌رسان، پیام‌های مهم برای درمان سرطان متاستاتیک در آینده هستند. اگر نتایج در آزمایش‌های پایدار بمانند، این نوع درمان‌های شخصی‌سازی‌شده سرطان می‌تواند بازی را تغییر دهد.

انتهای پیام



منبع

آزمایش در حال انجام است و هیچ داده ای به طور رسمی در یک مجله معتبر منتشر نشده است. با وجود این، امروز در بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد که نتایج اولیه نشان می‌دهد که درمان با واکسن ناشی از آران‌های پیام‌رسان، خطر ابتلا به بیماری یا بیمار را تا 44 درصد در مقایسه با افرادی که فقط ایمنی‌درمانی را می‌رسانند، کاهش می‌دهند.

به دنبال موفقیت باورنکردنی واکسن‌های کوید-۱۹ بر آران‌های پیام‌رسان در سال ۲۰۲۰، پژوهش روی این فناوری به تغییر کرد تا پتانسیل آن برای درمان سرطان کشف شود. مشخص شد که «ملانوما» (Melanoma)، اولین هدف اصلی حوزه سرطان برای این فناوری است و هر دو شرکت بزرگ «بایواِن‌تِک» (BioNTech) و مدرنی هستند که از این فناوری استفاده می‌کنند، در مرحله آزمایش‌های انسانی فاز دو هستند.

بیانیه جدید مدرنا اولین داده‌های مربوط به آزمایش‌های انسانی فاز دوم فناوری آران‌های پیام‌رسان را در مورد سرطان ارائه می‌دهد. واکسن سرطان پوست مدرنا، «mRNA-4157/V940» نام دارد و برای هر بیمار شخصی‌سازی شده است. این واکسن شخصی‌سازی‌شده براساس آران‌ای پیام‌رسان، از نمونه‌های ملان‌های بیمار ایجاد می‌شود که ۳۴ نشانگر آن ژنی خاص را هدف قرار می‌دهد. ایده این است که واکسن می‌تواند به آموزش سیستم ایمنی بدن برای هدف قرار دادن سلول‌های تومور کمک کند.

بخوان  چین به دنبال جلو زدن از ChatGPT است

«استفان بانسل» (Stéphane Bancel)، متخصص مدرنا گفت: نتایج امروز برای درمان سرطان بسیار دلگرم‌کننده هستند. آرانای پیام‌رسان برای درمان کووید-۱۹ دگرگون‌کننده است و اکنون ما برای اولین بار در یک آزمایش بالینی تصادفی روی ملانوما، پتانسیل تأثیرگذار آران‌های پیام‌رسان را بر نتایج درمان نشان داده‌ایم. ما مطالعات بیشتری را در مورد ملانوما و سایر انواع سرطان، با هدف ارائه درمان‌های شخصی‌سازی‌شده برای بیماری‌های آغاز شده انجام می‌دهیم.