آمریکا صادرات ریزتراشه به چین را محدود کرد

این اقدام آمریکا در راستای برنامه دولت بایدن برای جلوگیری از پیشرفت چین با هدف قرار دادن فناوری‌هایی صورت می‌گیرد که هنوز هم تحت سلطه آمریکاست. طبق گفته جیم لوئیس، یکی از متخصصان فناوری در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل، استراتژی آمریکا در تنگنا قرار دادن چین است، چون می‌داند ریز تراشه‌ها نقطه‌ضعف چین هستند و توانایی ساخت آن را ندارد.
دولت بایدن از ماه ژوئن درحال مذاکره در مورد ممنوعیت صادرات ابزار‌های ساخت ریزتراشه به کارخانه‌های چینی است که نیمه‌رسانا‌های پیشرفته می‌سازند.

وزارت بازرگانی آمریکا از شرکت‌های نویدیا و ادونس‌میکرو هم خواسته ارسال ریز تراشه‌های هوش مصنوعی به چین را متوقف کنند.
سخنگوی وزارت بازرگانی آمریکا ضمن خودداری از اظهارنظر در این‌مورد گفت این وزارت‌خانه رویکرد همه‌جانبه‌ای جهت حمایت از امنیت ملی آمریکا و منافع سیاست خارجی در پیش گرفته‌است که شامل جلوگیری از دستیابی چین به فناوری آمریکا جهت به‌روز کردن تجهیزات نظامی می‌شود.

وزارت بازرگانی آمریکا قصد دارد قوانین جدیدی براساس محدودیت‌هایی که در سال جاری برای سه شرکت آمریکایی KLA، لام‌ریسرچ و اپلاید متریالز در نظر گرفته بود، منتشر کند. این محدودیت‌ها که طی نامه‌هایی به این ۳ شرکت ابلاغ‌شده بود، آن‌ها را از صادرات تجهیزات مربوط به ساخت ریزتراشه به کارخانه‌های چین که نیمه‌رسانا‌های پیشرفته تولید می‌کنند منع کرده بود.

دولت بایدن قصد دارد در ماه آینده میلادی محدودیت ارسال نیمه‌رسانا‌ها به چین را افزایش دهد. از نیمه‌رسانا‌ها در هوش مصنوعی و ساخت ریزتراشه استفاده می‌شود.

منبع: سایت رویترز



منبع

محدودیت صادرات تراشه

بیشتر بخوانید


مقامات آمریکا همچنین در حال مذاکره با متحدان خود برای درپیش گرفتن اقدام مشابهی هستند تا شرکت‌های خارجی هم نتوانند فناوری خود را به چین بفروشند.

بخوان  ابداع آجرهایی برای ساخت و ساز روی آب