آنتي‌بيوتيک که مقاومت ابرميکروب‌ها را مي‌شکند

والری گفت: صنعت داروسازی به طور کلی هزاران ترکیب را از دست دادن یک گزینه اصلی آزمایش می‌کند. در مورد ما، تنها ۲۰ طراحی برای ایجاد یک خانواده جدید از آنتی‌بیوتیک‌ها لازم بود.

پریسیلیسیدین یک نوع پپتید ضد میکروب است. این پپتیدها توسط همه موجودات زنده به عنوان اولین دفاع در برابر باکتری‌ها و ویروس‌ها تولید می‌شوند.

محققان «مؤسسه سلطنتی فناوری ملبورن»، نوع جدیدی از آنتی‌بیوتیک را ابداع کرده‌اند که می‌توانند آن را دوباره به سرعت مهندسی کنند تا در برابر میکروب‌های خطرناک مقاومت کند.

پریسیلیسیدین با ایجاد اختلال در غشای میکروب‌ها کار می‌کند و نهایتاً سلول را از بین می‌برد. والری گفت: حمله به این لایه بیرونی، گیاه‌ها و مقاومت در برابر درمان را سخت‌تر می‌کند.

پریسیلیسیدین چگونه کار می کند؟

عناصر سازنده آمینواسید این آنتی‌بیوتیک که «پریسیلیسیدین» (Priscilicidin) نام دارد، کوچک هستند. بنابراین، می‌توان آن را برای مقابله با انواع گوناگون مقاومت ضد میکروبی طراحی کرد.

این گروه پژوهشی در حال بررسی در حال بررسی پریسیلیسیدین برای کاربردهای موضعی هستند اما آنها کاربردهای خوراکی را رد نمی‌کنند. کان تئوری، شما می‌توانید تمام روش‌ها را با استفاده از پریسیلیسیدین بگویید، اما هیچ یک از آنها هنوز آزمایش نشده‌اند.

این پژوهش، در مجله «Frontiers in Chemistry» به چاپ رسید.

آنتی‌بیوتیک‌هایی که دیوار مقاومتی میکروب‌های خطرناک را می‌شکند

والری ادامه داد: شکل طبیعی هیدروژل پریسیلیسیدین به این معناست که آنها می‌توانند از فرآیند فرمولاسیون را دور بزنند. این حقیقتی که ما می‌توانیم مقاومت پریسلیسیدین را کنترل کنیم، بدین معناست که می‌توانیم کاربردهای زیادی را برای محصولات مختلف در نظر بگیریم و انواع درمان‌ها را برای مقابله با میکروبی افزایش دهند.

بخوان  شواهد در مورد تاثیر بینی بر پیشروی آلزایمر

والری گفت: زمانی که داروهای جدید ساخته می شوند، باید فرمول دارویی آنها را در نظر بگیرند. این موضوع شامل شکل دارو مثلا کپسول یا کرم و روش های دخیل در آن است.

وی افزود: ما یک فناوری دارورسانی خوراکی برای داروهای دارویی و پپتیدی داریم که می‌توان پپتیدهای ضد میکروبی را به صورت خوراکی تجویز کرد. ما در حال حاضر پریسیلیسیدین را به عنوان یکی از گزینه‌های این آزمایش می‌بینیم.

منبع منبع از آنتی بیوتیک‌های موضعی و خوراکی

این گروه پژوهشی پس از بررسی پژوهش‌های مربوط به مهندسی مولکولی پپتید ضد میکروبی، ۲۰ پپتید کوتاه را طراحی و آزمایش کردند. این کار پیش از آن انجام شد که پپتیدها به عنوان بهترین گزینه روی پریسیلیسیدین مستقر شوند.

پریسیلیسیدین از یک آنتی بیوتیک طبیعی به نام «ایندولیسیدین» (Indolicidin) گرفته شده است که در سیستم ایمنی گاوها می‌شود. تحقیقات این گروه پژوهشی نشان داد که پریسیلیسیدین در برابر سویه‌های میکروبی مانند «استافیلوکوکوس اورئوس» (Staphylococcus aureus)، «اشریشیا کلی» (E. coli) و قارچ‌های «کاندیدا» (Candida) بسیار فعال است.

انتهای پیام



منبع

پروفسور «شارلوت کان» (Charlotte Conn)، راهنمای رساله دکتری کاردوسو گفت که با توجه به این فوریت، پریسلیسیدین یک پیشرفت هیجان انگیز برای سلامت عمومی به شماره می‌رود.

بررسی‌های این گروه پژوهشی نشان می‌دهند که مولکول‌های پریسیلیسیدین به طور طبیعی به شکل هیدروژل در خود جمع می‌شوند و آن را به یک گزینه ایده‌آل برای ایجاد ژل‌ها و کرم‌های حاوی آنتی‌بیوتیک تبدیل می‌کنند.

به گزارش ايسنا و به نقل از ساينمگ، آنتی‌بیوتیک قدیمی که توسط «پریسیلا کاردوسو» (Priscila Cardoso)، دانشجوی مقطع دکتری و دکتر «سلین والری» (Céline Valéry)، پژوهشگر دانشکده بهداشت و علوم زیستی «مؤسسه سلطنتی فناوری ملبورن» (RMIT) توسعه یافته است، طراحی ساده‌ای دارد که امکان تولید سریع و مقرونبه‌صرفه آن را در آزمایشگاه می‌کند.

بخوان  قطعی ارتباطی در پیاده‌روی اربعین وجود ندارد

وی افزود: آنتی‌بیوهای طبیعی فعلی هستند و ساخت آنها در بزرگ‌ترین مشکلات است. همچنین، به سرعت در بدن تجزیه می‌شوند. پریسیلیسیدین، مزایای طراحی مولکولی کوچک را با هم ترکیب می‌کند. این معناست که آن را در آزمایشگاه بسازد، سریع و ارزان است و از بین‌بیوتیک‌های طبیعی را نیز در بر دارد.

بررسی‌های آزمایشگاهی نشان داد که پریسیلیسیدین دارای فعالیت ضد میکروبی مشابه ایندولیسیدین در بیماری‌های باکتریایی و قارچی رایج است.

کان گفت: پریسیلیسیدین بر یک پپتید آنتی‌بیوتیک طبیعی است که باعث می‌شود در مقایسه با آنتی‌بیوتیک‌های معمولی، مقاومت ضد میکروبی کمتری را ایجاد کند.

با توجه به اینکه «سازمان جهانی» (WHO)، مقاومت ضد میکروبی را یکی از ۱۰ خطر بزرگ بهداشت جهانی عمومی می‌داند که بشریت با آن روبه‌رو است، نیاز به توسعه آنتی‌بیوتیک‌های جدید از هر زمان دیگری احساس می‌شود.