آیا زمین‌لرزه‌ها قابل پیش بینی هستند؟

برخی از نظریه‌پردازان، فاجعه‌هایی مانند زمین‌لرزه‌هائیتی در سال ۲۰۱۰، زمین‌لرزه و سونامی شیلی در سال ۲۰۱۰ و زمین‌لرزه و سونامی ژاپن در سال ۲۰۱۱، از سوی آمریکا می‌دانند که با استفاده از پروژه‌هایی که انجام شده‌اند.

برای برخی از گسلها، رویدادهای تاریخی در وقوع اما میزان لغزش در طول گسل را می‌توان تخمین زد. با فرض یک بزرگی خاص، می‌توانم تعداد سال‌هایی را که برای جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز، محاسبه کنیم. از این نظر می‌توان احتمال یک نرخ سالانه استفاده کرد. این احتمالات ممکن است از ۱ در ۳۰۰ تا ۱ در ۳۰۰۰ متفاوت باشد.

هارپ، تواناترین فرستنده پرقدرت و فرکانس بالا در جهان برای مطالعه یونوسفر به شماره می‌رود. برنامه هارپ متعهد به توسعه یک مرکز تحقیقاتی یونوسفر در سطح جهانی است که باید موارد زیر را در بر داشت.

  • دستگاه تحقیقاتی یونوسفر که یک مرکز فرستنده با توان بالا است و در محدوده فرکانس بالا کار می‌کند. دستگاه تحقیقاتی یونوسفر می‌تواند برای مطالعه علمی منطقه‌ای محدود از یونوسفر استفاده شود.
  • مجموعه‌های پیچیده از دستگاه‌های علمی یا تشخیصی که می‌توانند برای بررسی فرآیندهای رخ‌داده در منطقه مورد استفاده قرار گیرند.

به گزارش ایسنا، سیستم‌های هشدار زودهنگام‌لرزه، از علم زمین‌لرزه و سیستم‌های فناوری برای هشدار دادن به دستگاه‌هایی که می‌کنند و انتظار می‌رود که از زمین لرزه‌ها به زمین برسند. ارسال هشدار بین چند تا ده‌ها می‌تواند به مردم برسد و دولت‌ها می‌توانند تا بکنند را برای محافظت از جان و اموال در برابر لرزش مخرب انجام دهند.

به طور مثال مقامات پروژه هارپ به ویژه به ادعاهای مبنی بر نقش آن در زمین‌لرزه و سونامی پاسخ نمی‌دهند اما پاسخ‌هایی را در رابطه با تئوری‌های دستکاری آب و هوای مطرح کرده‌اند. دانشمندان هارپ اعلام کردند که این مرکز نمی‌تواند آب و هوا را کنترل کند زیرا آب و هوای زمین در تروپوسفر و استراتوسفر تولید می‌شود و می‌شود رادیویی هارپ با این لایه‌های پایین‌تر جوری وجود دارد. اگر طوفان‌های یونوسفری ناشی از خورشید بر آب و هوای زمین تأثیر بگذارد، قطعاً نمی‌شود.

تئوری توطئه این نظریه‌پردازان می‌گوید که در میان ناکجاآباد، جنگلی از آنتن‌ها قرار می‌گیرد که عامل فعالیت‌های زمین‌لرزه و سونامی است و هرج‌ومرج و خرابی غیرقابل تصور را به همراه دارد.

اولین اشاره به رفتار حیوانات غیرعادی پیش از یک زمین‌لرزه، مربوط به یونان در سال ۳۷۳ پیش از میلاد است. موشها، راسوها، مارها و لب‌پایان چند روز پیش از زمین‌لرزه مخرب، خانه‌های خود را ترک کردند و به سوی مکان امن رفتند. حکایت‌های فراوان در حیوانات، ماهی‌ها، پرندگان، خزندگان و حشرات وجود دارند که نشان می‌دهند از هفته‌ها تا چند روز پیش از زمین‌لرزه، رفتارهای عجیبی را از خود نشان می‌دهند. با وجود این، رفتار ثابت و قابل اعتماد پیش از زمین‌لرزه و مکانیزمی که کارکرد آن را می‌دهد، هنوز از ما دور است. اطلاعات بیشتر که این معما را دنبال می‌کنند اما نه همه آنها در چین یا ژاپن هستند.

بخوان  فیزیک دانان رکورد شلیک لیزر را در راهرو دانشگاه شکستند!

پیش‌بینی زمین‌لرزه باید سه مولفه زمان، مکان و بزرگی را تعریف کند. برخی از باورها می‌توانند وقوع حادثه را پیش‌بینی کنند اما در اینجا نادرست اظهارنظر می‌کنند.

  • این پیش‌بینی‌ها بر شواهد علمی و زمین‌لرزه، بخشی از یک فرآیند علمی است.
  • این پیش‌بینی‌ها هر سه مولفه مورد نیاز برای یک پیش‌بینی را نمی‌کنند.
  • پیش‌بینی‌های آنها آن قدر کلی است که همیشه یک زمین‌لرزه رخ دهد. برای مثال، آنها می‌گویند که طی ۳۰ روز آینده، یک زمین‌لرزه در یک منطقه از آمریکا رخ خواهد داد یا امروز یک زمین‌لرزه در سواحل غربی آمریکا رخ خواهد داد.

ارتباط پروژه «هارپ» با ماشین زمین‌لرزه

تغییرات الکترومغناطیسی پس از زمین‌لرزه مشاهده می‌شود اما چندین دهه است که تحقیق و پژوهش، شواهد قانع‌کننده‌ای در مورد تغییرات الکترومغناطیسی برای زمین‌لرزه وجود ندارد. ژئوفیزیکدانان واقعاً دوست دارند چنین پیش‌بینی‌هایی را نشان دهند. به ویژه اگر از آنها برای پیش‌بینی مطمئن شوید زمین‌لرزه استفاده می‌کنید.

حداقل دو راه وجود دارد که انسان با آنها می‌تواند باعث زمین‌لرزه شود

اگر زمین‌لرزه‌ای رخ دهد که کمی با پیش‌بینی، مطابقت داشته باشد، آنها ادعای موفقیت می‌کنند. حتی اگر یک یا چند مولفه پیش‌بینی‌شده آنها به شدت با آنچه واقعاً رخ داده است، متفاوت باشد. بنابراین، نتیجه کار باز هم یک پیش بینی شکست خورده است.

بسیاری از حیوانات با حواس دقیق‌تر خود می‌توانند کوچکتر زمین‌لرزه را چند پیش از رسیدن به بزرگ‌تر احساس کنند.

با وجود این، تحقیقات زیادی باید در مورد این موضوع انجام شود. برخی از آنها پیشنهاد کرده‌اند که یک الگوی رفتاری پایه ایجاد شود تا بتوان آن را با واکنش محرک‌های محیطی مقایسه کرد و سپس محرک‌های بالقوه را در آزمایشگاه‌های مورد بررسی قرار داد. وجود این رك‌ها نیز هنوز به تحقیق در مورد پدیده‌های پیش‌روی از زمین‌لرزه نیاز دارد، زیرا اگر این محموله‌ها از زمین‌لرزه در محیطی وجود نداشته باشد، چنین ارتباطی نامربوط است.

احتمالات زمین‌لرزه، امکان آن را در طول یک پنجره زمانی توصیف می‌کنند. بیشتر احتمالات زمین‌لرزه با توجه به میزان میزان زمین‌لرزه‌های پیشین تعیین می‌شوند. با فرض ثابت بودن نرخ سالانه، می‌توان در مورد احتمال وقوع چنین رویدادی در چند سال آینده اظهارنظر احتمالی کرد. این احتمالات ممکن است از ۱ در ۳۰ تا ۱ در ۳۰۰ متفاوت باشد.

انتهای پیام



منبع

نه «سازمان زمین‌شناسی آمریکا» (USGS) و نه هیچ دانشمند دیگری هرگز یک زمین‌لرزه بزرگ را پیش‌بینی نکرده‌اند. ما نمی‌دانیم چگونه این کار ممکن خواهد شد و انتظار نمی‌رود که در آینده‌ای پیش بینی کنیم که بدانیم. تحقیقات فقط می‌توانند احتمال وقوع یک زمین‌لرزه را در یک منطقه خاص و طی چند سال مشخص محاسبه کنند.

بخوان  نقص عملکرد لباس فضانورد باعث تعطیلی راهپیمایی شد

این تئوری‌هایطئه فقط به برخی از رسانه‌های اینترنتی محدود نمی‌شوند، بلکه حتی برخی از شخصیت‌های سیاسی جهان، این ادعاها را مطرح کرده‌اند.

اولین مورد، روش شکستگی یا شکست هیدرولیکی است که برای مصرف نفت و گاز طبیعی استفاده می‌شود. تولید شده با این روش به چاه‌های زیرزمینی پمپاژ می‌شود و این می‌تواند در پی داشته باشد.

پیش‌بینی زمین‌زه در چین، چندین پیش‌مولار زمین‌لرزه‌های کوچک و غیرمعمول حیوانات انجام شد. بسیاری از مردم خود را از خانه‌های بخوابند و در نتیجه، هنگام زمین‌لرزه و ایجاد ویرانی‌های واقعی در امان ماندند بیرون بیایند. در هر حال، این نوع از فعالیت‌های لرزه‌ای با یک زمین‌لرزه بزرگ همراه و بیشتر زمین‌لرزه‌ها، هیچ رویداد اولیه‌ای ندارند. زمین‌لرزه بزرگ بعدی در چین، هیچ پیش‌زمینه‌ای هزاران نفر جان باختند ندارد.

هشدار زودهنگام زمین‌لرزه می‌تواند از افزایش مرگ و میر و آسیب جلوگیری کند. احتمالات و پیش‌بینی‌ها معمولاً بر وضعیت اقلیمی و پیش‌بینی‌های آب و هوا هستند. پیش‌بینی‌ها بیشتر شبیه به بیانیه‌هایی در مورد زمان، مکان و میزان بزرگی هستند که هنوز برای زمین‌لرزه‌ها امکان‌پذیر نیست.

بررسی‌های حاصل از کاربرد دستگاه‌های تحقیقاتی یونوسفر به صورت صورت‌کنترل‌شده به روش‌هایی است که می‌توانند تا فرآیندهایی را انجام دهند، بهتر است درک کنند.

پروژه «هارپ»

پیش‌بینی زمین‌لرزه باید سه مولفه زمان، مکان و بزرگی را تعریف کند.

روش دوم برای ایجاد زمین‌لرزه، از طریق انفجارهای هسته‌ای صورت می‌گیرد. زمین‌لرزه‌های ناشی از انفجارهای هسته‌ای، بسیار کوچک‌تر از انفجار هستند و همه انفجارها باعث ایجاد زمین‌لرزه نمی‌شوند.

نظریه‌پردازان به ارائه چنین بیان‌هایی، توضیح نمی‌دهند که چگونه برخی از آن‌ها در آمریکا می‌توانند باعث ایجاد زمین‌لرزه در هزاران کیلومتر دورتر شوند. بر این باورند که این کار را تحت تأثیر شدید دولت آمریکا قرار دارند.

آیا زمین‌لرزه با تغییرات میدان ژئومغناطیسی مرتبط است؟

سازمان زمین‌شناسی آمریکا به جای جستجو کردن برای پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت، تلاش‌های خود را برای کاهش خطرات زمین‌لرزه و کمک به بهبود ایمنی سازه‌ها می‌کند.

پیش‌بینی‌های زمین‌لرزه، احتمالاتی هستند که در بازه زمانی کوتاهی می‌گیرند. پس از یک زمین‌لرزه بزرگ، پس‌لرزه‌هایی رخ می‌دهند که معمولاً به مرور زمان کمتر می‌شوند. پس‌لرزه‌ها از یک الگوی پیروی می‌کنند. بنابراین، احتمال وقوع پس‌لرزه در یک پنجره زمانی از زلزله را می‌توان تعیین کرد. این احتمالات ممکن است بزرگتر از ۱ در ۳۰ باشند.

پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته توسط غیر معمول معمولاً در رسانه‌های اجتماعی می‌چرخند که پیشگویی در مورد یک زلزله در آینده نزدیک باشد. این پیش‌بینی‌ها بیشتر با محیط زمین‌لرزه همراه. بنابراین، پیش‌بینی واقعی امکان‌پذیر نیست، اما اگر یک علمی وجود داشته باشد، ممکن است پیش‌بینی در شرایط احتمالی انجام شود.

زمین توسط یک میدان مغناطیسی بزرگ به نام «مگنتوسفر» (Magnetosphere) احاطه شده است. مگنتوسفر زمین که توسط نیروهای قوی و پویا در مرکز آن ایجاد می‌شود، ما را در برابر فرسایش جو توسط باد خورشیدی، تابش ذرات ناشی از خروج جرم از تاج خورشیدی و پرتوهای کیهانی اعماق فضا محافظت‌کند. مگنتوسفر زمینی که نقش یک دروازه‌بان را بر آن دارد، این شکل‌های انرژی را که برای حیات مضر هستند، دفع می‌کند و بیشتر آن را به طور ایمن در سطح زمین به دام می‌اندازد.

بخوان  ژنراتورهای هسته‌ای مینیاتوری منبع قدرت کیوبست‌ها در اعماق فضا

یک نظریه که زمانی محبوب بود، ادعا می‌کرد که بین انتشار اخبار گم شدن حیوانات خانگی در «سن خوزه مرکوری نیوز»(San Jose Mercury News) و تاریخ زمین‌لرزه‌ها در منطقه خلیج سان‌فرانسیسکو همبستگی وجود دارد. یک تحلیل آماری کامل از این نظریه که در «California Geology» منتشر شد، به این نتیجه رسید که چنین همبستگی وجود ندارد.

در هر حال، این معناست که زمین‌لرزه مصنوعی غیرممکن است. حداقل دو راه وجود دارد که انسان با آنها می‌تواند باعث زمین‌لرزه شود.

عملیات تحقیقاتی در ۱۱ اوت ۲۰۱۵ از «نیروی هوایی آمریکا» (USAF) به «دانشگاه آلاسکا در فربنکس» (UAF) منتقل شد و به هارپ امکان داد تا از طریق یک توافقنامه تحقیق و توسعه مشترک استفاده از زمین، به کاوش در یونسفر ادامه داد. دهد.

آیا حیوانات می‌توانند زمین‌لرزه را پیش‌بینی کنند؟

آیا انسانها می توانند زمین لرزه را احساس کنند؟

ما می‌توانیم به راحتی چند ثانیه پیش از اینکه انسان زمین‌لرزه را احساس کند، علت رفتار غیرعادی حیوانات را توضیح دهیم. تعداد بسیار کمی از انسان‌ها متوجه می‌شوند که سریع‌ترین حرکت را از زمین‌لرزه می‌کنند و پیش از بزرگ‌تر می‌رسند، اما بسیاری از حیوانات با حواس دقیق‌تر خود می‌توانند بزرگ‌تر زمین‌لرزه را چند پیش‌تر از بزرگ‌تر احساس کنند. در مورد احساس یک زمین‌لرزه قریب‌الوقوع بین چند روز یا چند هفته قبل، این داستان متفاوت است.

هیچ توضیح علمی در مورد مواردی که برخی افراد ادعا می‌کنند پیش از زمین‌لرزه احساس می‌کند، وجود ندارد و چیز دیگری از بروز این نشانه‌ها، هیچ زمین‌لرزه‌ای رخ نمی‌دهد.

از آنجایی که آنها شکل‌دهنده میدان مغناطیسی زمین دائماً در حال تغییر هستند، خود میدان نیز در جریان تغییرات پی‌درپی است و قدرت آن به مرور زمان افزایش و کاهش می‌یابد. بدین ترتیب، میدان مغناطیسی اصلی زمین، به طور مداوم و به مرور زمان تغییر می‌کند.

«برنامه پژوهشی یونوسفر فعال با فرکانس بالا» یا «هارپ» (HAARP)، یک تحقیق علمی با هدف مطالعه ویژگی‌ها و رفتار «یونوسفر» (Ionosphere) است. یونوسفر در فاصله ۵۰ تا ۴۰۰ مایل بالاتر از سطح زمین و درست در امتداد لبه فضا قرار گرفته است. یونوسفر همراه با جو فوقانی خنثی، مرز بین جو پایینی زمین که ما در آن زندگی می‌کنیم و خلاء فضا را می‌دهد.