ابداع رگهای مصنوعی کارآمد برای اولین بار

دلیل اینکه این فناوری جدید به خوبی کار می کند این است که از دو ماده طبیعی ساخته شده است که در آزمایشات بالینی روی موش ها نشان داده شده است، بدن به خوبی آنها را تحمل می کند.

به عبارت دیگر، رگهای خونی جدید، خود را به رگهای «زنده» تبدیل کردند.

دکتر زیو وانگ، نویسنده ارشد این پژوهش گفت: تروپوالاستین (عنصر سازنده طبیعی الاستین) در یک غلاف الاستیک بسته شده است که از بین میرود و به شبیه سازی بسیار منظم و طبیعی از رگهای خونی کارآمد کمک می کند.

انتهای پیام



منبع

پژوهشگران در آزمایش‌های فناوری بالینی که روی موش‌ها انجام شد، دریافتند که رگ‌های خونی با این ماده جدید ساخته شده است که به موشها با موفقیت بدنشان پیوند داده شده است و سلول‌ها و بافت‌های جدید در مکان‌های مناسب رشد کرده‌اند.

یک ماده جدید به خوبی از رگ‌های خونی واقعی تقلید می‌کند و می‌توان دنیای پزشکی را به خوبی تغییر داد و جراحی‌های آینده را تغییر داد.

رگهای خونی لوله‌هایی باریک در بدن جانوران و بخشی از دستگاه گردش خون هستند که خون را در سرتاسر بدن حمل می‌کنند. طول مجموع رگهای بدن انسان برابر با صد هزار کیلومتر می‌شود که دو و نیم برابر دور زمین است. دستگاه گردش خون و لنف شامل قلب، سرخرگ ها، سیاهرگ ها، مویرگ ها و رگه های لنفی است.

دکتر کریستوفر بروئر از پژوهشگران این مطالعه می‌گوید: این فناوری جدید پایه هیجان انگیزی را برای رگ‌های خونی مصنوعی فراهم می‌کند که در طول زمان به رشد و توسعه می‌دهند.

بخوان  کوتاه‌تر شدن روز چه تاثیرات مخربی بر روی زمین می‌گذارد؟

این مطالعه در مجله Advanced Materials منتشر شده است.

پروفسور ویس نویسنده ارشد این پژوهش گفت: طبیعت این لوله را در طول زمان به لوله‌های تبدیل می‌کند که شبیه به یک رگ خونی واقعی به نظر می‌رسد و دقیقاً شبیه آن رفتار و عمل می‌کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، گروهی از سید دانشمندان به رهبری پژوهشگران دانشگاهنی استرالیا، فناوری ابداع کرده‌اند که ساخت موادی را که ساختارهای خونی زنده را تقلید می‌کند، می‌کند، می‌کند. این فناوری می‌تواند آینده برخی از جراحی‌ها و زندگی افراد را تغییر دهد.

پروفسور ویس توضیح داد: ساخت این فناوری برای ساختن ساختار بافت‌های بیولوژیکی نشان می‌دهد که نه تنها رگ‌های خونی را برای کمک به جراحی می‌سازد، بلکه زمینه را برای ایجاد بافت‌های مصنوعی دیگر مانند قلب‌های آینده می‌کند.

این خبر به ویژه برای کودکان مهم است، که در حال حاضر، زمانی که کودکان به یک رگ خونی جدید نیاز دارند، باید رگهای مصنوعی را در آنها کاشت کنند و این کارها فقط برای سالهای محدود کار می کنند، زیرا سرعت رشد کودکان را دارد. این رگ‌ها بیشتر است و سپس برای کاشت رگ‌های جدید به جراحی‌های بعدی نیاز دارند.

این فناوری جدید از رگ‌های خونی طبیعی تقلید می‌کند و به یک سری حلقه‌های الاستین مشترک المرکز اجازه می‌دهد تا به طور طبیعی در دیواره‌های لوله‌های کاشته‌شده ایجاد شوند. این حلقه‌ها را الاستیک می‌کند و در نهایت باعث می‌شود که رگ‌های خونی با جریان خون منبسط و منقبض شوند.

پژوهشگران می‌گویند برای بهتر و آسان‌تر کردن نگهداری و حمل و نقل این رگ‌های مصنوعی، می‌توان آنها را تا زمان پیوند با خیال راحت در یک کیسه پلاستیکی استریل نگهداری کرد.

بخوان  فکر می کنید ویندوز 11 خیلی نفخ کرده است؟ این نسخه 100 مگابایتی می تواند ارزش امتحان کردن را داشته باشد - یا شما را با موز هدایت کند

این بار اولین نیست که سعی می‌کنند رگهای خونی را برای پیوند بسازند. با این حال، این اولین باری است که با چنین درجه ای از شباهت به ساختار پیچیده رگهای خونی طبیعی، این رگها را می بیند.