ابداع واکسن سرطان با استفاده از سلولهای زامبی!

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، پژوهشگران «موسسه پژوهش‌های زیست‌پزشکی» (IRB) در اسپانیا، اثر یک واکسن جدید سرطان را نشان می‌دهند که تزریق سلول‌های خفته تومور را برای تحریک سیستم ایمنی و کمک به پیشگیری از سرطان شامل می‌شود.

ابداع واکسن سرطان با استفاده از سلولهای زامبی!

سلول‌های موسوم به سلول‌های «زامبی»، راه‌اندازی برای ابداع واکسن سرطان در نظر گرفته می‌شوند و در حال حاضر، نتایج امیدوارکننده‌ها را در آزمایش روی موش‌ها نشان داده‌اند.

محققان مؤسسه پژوهش‌های زیست‌پزشکی، نوعی از واکسن سرطان را ارائه کرده‌اند. نسخه‌های پیشین برای واکنش ایمنی با استفاده از سلول‌های تومور مرده طراحی شده‌اند، اما در این پژوهش جدید، با استفاده از سلول‌های سرطانی در حالت خفته موسوم به پیری، موفقیت بیشتری کسب کردند.

این پژوهش، در مجله “Cancer Discovery” به چاپ رسید.

وقتی سلول‌ها به مرحله پیری می‌رسند و آسیب‌های DNA می‌شوند، در نهایت به نقاطی می‌رسند که دیگر تقسیم نمی‌شوند اما به جای مردن، خاموش می‌شوند. این سلول‌ها به اصطلاح پیر یا «زامبی»، در بسیاری از نشانه‌های پیری نقش دارند اما به نظر می‌رسد که مکانیسم محافظتی در برابر سرطان باشد که اساس تقسیم سلولی کنترل‌شده است.

لازم به ذکر است که نتایج به دست آمده در مدل‌های حیوانی همیشه قابل انتقال به انسان است. بنابراین، هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن باقی مانده‌اند. این گروه پژوهشی در حال حاضر در حال بررسی این پرسش هستند که واکسن سلول پیر تا چه اندازه می‌تواند در ترکیب با روش‌های ایمنی‌درمانی کار کند.

پژوهشگران، موش های سالم را با سلول های تومور و اکسینه پیر کردند. سپس یک هفته بعد، ملانومای زنده یا سلولهای سرطان پانکراس را به آنها وارد کردند. تعداد موش‌هایی که به تومور مبتلا می‌شوند، در گروهی که سلول‌های تومور پیر را دریافت کرده‌اند، در مقایسه با گروه‌های کنترل شده به‌طور چشمگیری کاهش یافته است.

بخوان  چین با 13 هزار ماهواره به جنگ «استارلینک» می‌رود

بنابراین، محققان در این پروژه جدید بررسی کردند که آیا می‌توان از سلول‌های پیر تومور به جای سلول‌های مرده برای ایجاد واکنش ایمنی استفاده کرد یا خیر. در هر حال، آنها هنوز همان نشانگرهایی را دارند که سلول‌های ایمنی جستجو می‌کنند اما خطر رشد و تقسیم را ندارند.

این گروه پژوهشی، واکسن‌های سلول‌های پیر را به موش‌هایی که قبلاً به تومور مبتلا شده بودند، تزریق کردند و در آنجا نیز پیشرفت‌هایی کردند که به اندازه درمان پیشگیرانه نبودند.

واکسن سرطان می‌تواند چیزی شبیه به جام مقدس برای پزشکی مدرن باشد و جای تعجب نیست که پژوهش‌های زیادی برای رسیدن به این هدف انجام شده‌اند. از روش‌ها می‌توان کمک کرد و با سرطانی که در حال حاضر در بدن بیمار وجود دارد، مبارزه کنند. این در حالی است که برخی دیگر می‌توانند پیشگیرانه باشند و در وهله اول برای کاهش خطر به سرطان طراحی شوند. در هر صورت، این واکسن‌ها با سیستم ایمنی برای تشخیص سرطان کار می‌کنند.

“اینس مارین” (Inés Marín)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: پژوهش ما نتیجه می‌گیرد که القای پیری در سلول‌های تومور، تشخیص این سلول‌ها توسط سیستم ایمنی را بهبود می‌بخشد و همچنین، واکنش‌های شدیدی را که ایجاد می‌کند، افزایش می‌دهد. بنابراین، یافته های ما بسیار مثبت هستند.

انتهای پیام



منبع

بررسی دقیق‌تر نشان داد که سلول‌های پیر برای حرکت سلول‌های مهم شامل سلول‌های دندریتیک و سلول‌های “CD8 T” در برابر سرطان، بسیار کارآمد هستند.