ابداع یک سوپرفوم که گیاه و نفت می‌مکد!

نتایج مثبت آزمایش ها

این ماده جدید را با یک چاقی سوئیسی همه کارها مقایسه می‌کنند و می‌گویند این ماده دافع آب نیز هست.

در حال حاضر، این ماده می‌تواند در موارد استفاده پاکسازی محیطی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

پژوهشگران برای مهندسی این ماده، یک فوم درشت برداشتند و پرکننده‌های زیر را به آن اضافه کردند: نانوپلاکت‌های گرافن رسانای الکتریکی آبگریز یا دافع آب و میکروذرات معدنی‌کش آبگریز.

دانشگاه «جورجیا» موفق به آبداع یک سوپرفوم‌شده می‌شود و می‌توان از بین برد و همچنین نفت‌های نشته‌شده به دریا را به خود جذب کرد و از آن می‌توان در بلایای زیست محیطی و وسایل پزشکی قابل کاشت استفاده کرد.

این مطالعه در مجله ACS Applied Materials & Interfaces منتشر شده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، پژوهشگران دانشگاه «جورجیا» ماده‌ای اختراع کرده‌اند که آن را «سوپرفوم» می‌سازد، ماده‌ای که هم می‌تواند تأثیرات ناشی از وسایل پزشکی ایمپلنت را کاهش دهد و هم به پاکسازی‌های بلایای زیست‌محیطی مانند نفت خام در آب‌های آزاد کمک کند.

آزمایش‌های بیشتر که در آن فوم‌ها در انواع مخلوط‌های آب می‌گرفتند، آن را در جذب و حذف آلاینده‌های آلی از آب نشان داد، در حالی که باکتری‌های موجود در آب را نیز از بین می‌بردند.

مارک گارن یکی از نویسندگان این پژوهش و دانشجوی دکترا در آزمایشگاه هاندا گفت: تطبیق پذیری کلید این مطالعه است. ویژگی‌های چند منظوره همان چیزی است که الهام‌بخش این کار است، سپس آن را توسعه می‌دهد و همه کارهای آن را به نمایش می‌گذارد.

بخوان  مصرف قهوه در بارداری، کودکان را قد کوتاه می‌کند

هیتش هاندا دانشیار دانشکده مهندسی شیمی، مواد و زیست‌پزشکی دانشگاه جورجیا می‌گوید: ساخت یک سطح چند منظوره و همه کارها یک کار بسیار چالش برانگیز است. شما می‌توانید سطحی را پیدا کنید که فقط ضد میکروبی باشد یا می‌توانید آن را بیابید که فقط می‌توانید از خون جلوگیری کنید، اما می‌توانید مواد ضد لخته، ضد میکروبی و ضد رسوب را بسازید، پیشرفت قابل توجهی در استانداردهای فعلی است.

هاندا گفت: دستگاه‌های پزشکی فعلی مستعد هستند. وقتی هر وسیله پزشکی را در بدن قرار می‌دهید، پرورش دهندگان چیزی هستند که به یک سطح می‌چسبند و مانند چسبی عمل می‌کنند که اجازه می‌دهند خون یا بدن را به آن بچسبند. بنابراین، اگر بتوانیم جذب جذب کنیم، نیمی از راه را ادامه دهیم.

انتهای پیام



منبع

پژوهشگران در آزمایش‌هایی با استفاده از باکتری E. coli به یک آزمایش آزمایشی دریافت کردند که این ماده به میزان 99.9 درصد نسبت به یک پلیمر ساده کاهش یافت. این معناست که پتانسیل نتایج بهداشتی را برای بیش از 500 هزار بیمار که هر سال از آسیب‌های مربوط به مراقبت‌های بهداشتی از ایمپلنت‌های پزشکی می‌برند، بهبود می‌بخشد.

در حال حاضر هدف اصلی پژوهشگران استفاده از این سوپرفوم روی دستگاه‌های پزشکی و نشان دادن اثربخشی آن از حرکت به سمت آزمایش‌های حیوانی و در نهایت آزمایش بر روی انسان است.