اثر امیدبخش یک ویروس در درمان سرطان تهاجمی مغز

پژوهشگران مشترک محققان آمریکایی و کانادایی نشان می‌دهند که یک درمان دارویی با استفاده از نوعی ویروس مهندسی‌شده می‌تواند به درمان سرطان تهاجمی کمک کند.

در نتایج فاز اول آزمایش پیشین، درمان با DNX-2401 به طور آزمایشی مرگ سلول‌های سرطانی را القا کرد و ریزمحیط را تغییر داد تا امکان نفوذ سلول‌های افزایش یابد. این کار به بروز واکنش ایمنی ضد تومور شد. ۲۰ درصد از بیماران مبتلا به گلیوبلاستومای عودکننده، حداقل برای سه سال زنده ماندن و کاهش تومور در افرادی که به درمان پاسخ کامل داده بودند، بیش از یک سال ادامه یافتند.

این پژوهش که توسط پژوهشگران «مرکز سرطان ام.دی. اندرسون»(مرکز سرطان MD Anderson) و «دانشگاه تورنتو»(UToronto) انجام شده است، روزنه‌های بدن را برای ارائه راهبردهای ترکیبی بالقوه باز می‌کند. این پژوهش، انتظار نهایی خود از ایمنی اولیه را ارزیابی کرد و نشان داد که این ترکیب بدون ایجاد سمیت محدودکننده دوز، به خوبی توسط پزشکان تحمل می‌شود.

گلیوبلاستوما یک سرطان تهاجمی مغز است که افراد مبتلا به آن معمولاً با استفاده از روش‌های استاندارد پرتودرمانی و شیمی‌درمانی، عود بیماری را می‌کنند.

این پژوهش، در مجله «Nature Medicine» به چاپ رسید.

«فردریک لانگ» (Frederick Lang)، مدیر بخش جراحی مغز و اعصاب مرکز سرطان ام.دی.اندرسون و از پژوهشگران این پروژه گفت: این درمان درمانی، یک ویژگی متفاوت با استاندارد فعلی مراقبت است.

آزمایش‌های بالینی در حال حاضر با استفاده از سلول‌های بنیاد مزانشیمی برای انتقال ویروس‌های هوشمند به تومور و درون تومور در حال انجام هستند. آزمایش‌های بالینی آینده، درمان‌های جایگزین جایگزین‌کننده‌های بخش بازرسی بدن یا «درمان با سلول‌های تی کایمریک گیرنده آنتی‌ژن» (CAR T cell therapy) را در ترکیب با DNX-2401 ارزیابی خواهند کرد.

بخوان  یک چهارم تولید آیفون به هند منتقل شد

درمان ترکیبی، افزایش بقا و بهبود کیفیت زندگی را در بیماران به همراه دارد. مانزانو گفت: پژوهش‌های ما با استفاده از این ویروس‌های هوشمند ادامه می‌دهند و ما می‌شویم که تعداد کمی از آن‌ها را ببینیم که ریشه‌کنی بسیار چشمگیر تومور را می‌دهند. این نتایج به ما انگیزه می‌دهند تا برای جستجوی بهترین راه ادامه پیدا کنند که می‌توان از این ویروس‌ها برای بهبود نتایج بهینه‌سازی استفاده کرد.

این نتایج نشان‌دهنده افزایش بیان «PD-1» است، پس از درمان بود که نشان می‌دهد سیستم ایمنی ممکن است برای پاسخ دادن به ایمنی‌درمانی ضد PD-1 آماده باشد. مدل‌های بالینی، این فرضیه را تصور می‌کنند و درمان با پمبرولیزومب یک هفته پس از درمان DNX-2401، میزان بقا را در مقایسه با اثر هر دو درمان به بهبود بهبود می‌بخشند.

با وجود اینکه این پژوهش به نقطه پایانی اثربخشی اولیه خود نرسیده اما به میزان بقای ۱۲ ماهه دست یافته است که در آستانه اثربخشی از پیش تعیین‌شده فراتر رفته است. ترکیب DNX-2401 درون‌توموری و داروی «پمبرولیزومب»(Pembrolizumab) وریدی، مزایای بالینی را در بیش از نیمی از بیماران نشان می‌دهند و از آنها کوچکتر قابل توجه تومور را تجربه می‌کنند.

وی افزود: آزمایش پیشین ما نشان داد که ویروس نه تنها با کشتن سلول‌های مستقیم سرطانی عمل می‌کند، سیستم ایمنی ذاتی را به طور موثر می‌سازد تا تومورهایی که از نظر ایمنی‌شناسی سرد هستند، به تومورهای داغ تبدیل می‌شوند. این موضوع، ما را بر آن داشت تا ترکیبی را با حضور توان‌کننده‌ها ارزیابی کنیم. اکنون می‌بینیم که این ترکیب می‌تواند میزان بقا را در یک زیرمجموعه از داروها ببخشد.

بخوان  افزایش سهام تولیدکنندگان تراشه چینی با تصویب قانونی در آمریکا

فویو گفت: هدف از تزریق به تومور مغزی بیمار، بیدار کردن سیستم ایمنی و شروع شفا از درون بیمار است. بیمارانی که به خوبی پاسخ می‌دهند، پس از تزریق در داخل تومور می‌شوند. این امر به ایجاد یک پاسخ ایمنی می‌انجامد که ابتدا ویروس را از بین می‌برد. وقتی که بین برود، افزایش ایمنی که با ایمنی‌درمانی از بین می‌رود، افزایش می‌یابد، سلول‌های سرطانی را به روشی کاملاً تنظیم‌شده و بدون عوارض جانبی در شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی از بین می‌برد.

لنگ به همراه «خوان فویو»(Juan Fueyo) و «کاندلاریا گومز مانزانو»(Candelaria Gomez-Manzano) که هر دو استاد نوروانکولوژی هستند، ویروس DNX-2401 را به صورت مشترک ابداع کرده‌اند. این یک ویروس سرماخوردگی است که برای هدف قرار دادن انتخاب و حمله به سلول‌های گلیوبلاستوما در جلوگیری از سلول‌های طبیعی طراحی شده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از نوروساینس نیوز، پروژه جدید مشترک محققان آمریکایی و کانادایی، جزئیات کاربرد ایمان و امیدوار کننده یک ویروس آنتیکی مهندسی‌شده موسوم به «DNX-2401» را در کنار ایمنی‌درمانی برای درمان گلیوبلاستوما توضیح داده است.

انتهای پیام



منبع

مسدود کردن بخش بازرسی ایمنی بدن، نتایج را در سایر انواع سرطان بهبود بخشیده است اما محیط زیست محیطی به‌فرد سرکوب‌کننده در گلیوبلاستوما، از آن در برابر نفوذ سلول‌های ایمنی ایمنی می‌کند و درمان آن با ایمنی‌درمانی را بسیار می‌سازد. در مقابل، ابزار هوشمند در از بین بردن سلول‌های گلیوبلاستوما و فعال کردن واکنش ایمنی، کارآمد است.