اثر نیکوتین سیگار بر کاهش تولید استروژن در زنان

بررسی جدید محققان سوئدی حاکی از این است که سیگار نیکوتین می‌تواند استروژن را در کاهش زنان تولید کند.

“اریکا کوماسکو”(Erika Comasco)، پژوهشگر “دانشگاه اوپسالا”(Uppsala University) در سوئد و پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: برای اولین بار می‌توانیم ببینیم که نیکوتین، مکانیسم تولید استروژن را در مغز زنان می‌کند. ما متعجب شدیم که این اثر را دیدیم حتی با یک دوز نیکوتین، معادل فقط یک سیگار نیز قابل مشاهده است. این موضوع نشان می دهد که سیگار بر مغز یک زن چقدر قوی هستند. این یک اثر تازه کشف شده است و پژوهشی در مراحل مقدماتی قرار دارد. ما هنوز مطمئن نیستیم که نتایج رفتاری یا شناختی چیست، اما متوجه می‌شویم که سیستم مغزی آسیب دیده، هدفی برای درمان دارویی مانند نیکوتین است.

این اثر در تالاموس که بخشی از «دستگاه لیمبیک» (سیستم لیمبیک) در مغز است، نشان داده شده است. این سیستم در واکنش های رفتاری و احساسی نقش دارد.

این پژوهش، در “نشست کالج نوروسیکوفارماکولوژی اروپا” (ECNP Congress) در وین ارائه می‌شود.

پروفسور “ویم ون دن برینک” (Wim van den Brink)، استاد روانپزشکی و درمان “مرکز پزشکی آکادمیک” (Academic Medical Center) در “دانشگاه آمستردام” (University of Amsterdam) که در این پژوهش دخیل نبود، گفت: این در واقع است. ، اولین یافته مهم است. سیگار نامطلوب زیادی بر مردان و زنان دارد این اثر ویژه نیکوتین بر کاهش تولید استروژن در زنان گذشته بود. معالجه به دخانیات، یک مشکل با عوامل متعددی است. بعید است که این اثر ویژه نیکوتین روی تالاموس و تولید استروژن، همه تفاوت‌های مشاهده شده در رشد، درمان و نتایج به دست آمده از مردان و زنان سیگاری را توضیح دهد. این هنوز از کاهش تولید استروژن ناشی از نیکوتین تا کاهش خطر ابتلا به نیکوتین، پژوهش های موثر بر درمان زنان و عود در سیگاری فاصله دارد و مستلزم بررسی بیشتر است.

بخوان  واتساپ اکنون به شما اجازه می‌دهد پیام‌هایتان را تا دو روز بعد حذف کنید

انتهای پیام



منبع

وی افزود: این یک گروه نسبتا کوچک از زنان است. ما برای بررسی این بزرگ‌ها، به نمونه‌ای نیاز داریم. پیام این است که نیکوتین، وجود بر مغز دارد. از جمله بر تولید مواد جنسی مانند استروژن تأثیر می‌گذارد.

کوماسکو ادامه داد: این کشف، ما را به این باور می‌رساند که اثر نیکوتین بر تولید استروژن نه تنها تأثیر قابل‌توجهی بر مغز دارد، بلکه ممکن است بر عملکرد سایر اندام‌ها مانند سیستم‌های تولید مثل نیز باشد. ما هنوز این را نمی‌دانیم. تفاوت های قابل توجه در واکنش مردان و زنان نسبت به سیگار کشیدن وجود دارد. به نظر می‌رسد که زنان نسبت به درمان نیکوتین مقاوم‌تر هستند، بیشتر می‌شوند، آسیب‌پذیری بیشتر را نشان می‌دهند و در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با سیگار، مانند سرطان ریه و بیماری قلبی هستند. اکنون باید درک کنیم که آیا این عملکرد نیکوتین روی سیستم هورمونی، در هر یک از این واکنش‌ها دخیل است یا خیر.

به گزارش ایسنا و به نقل از اکونومیک تایمز، دوز نیکوتین، معادل آن مقداری است که در یک سیگار می‌شود، استروژن را در مغز زنان مسدود می‌کند. این امر ممکن است زنان تفاوت رفتاری را در سیگاری توضیح دهد. از جمله اینکه چرا آنها نسبت به مردان، مقاومت برای ترک سیگار دارند.

مدتی است که مشخص شده زنان و مردان، واکنش متفاوتی را به نیکوتین نشان می‌دهند. زنان نسبت به درمان نیکوتین، مقاوم‌تر هستند و نسبت به مردان، بیشتر مستعد بازگشت به مصرف سیگار هنگام تلاش برای ترک آن هستند. در هر حال، بیولوژیکی این تفاوت ها درک نشده است. این اولین بار است که این اثر بازدارنده بر تولید آروماتاز ​​در انسان نشان داده شده اما تاثیر آن بر مردان هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است.

بخوان  ماهواره‌های «استارلینک» رصدهای هابل را مختل می‌کنند

اثر نیکوتین سیگار بر کاهش تولید استروژن در زنان

پژوهشگران دانشگاه اوپسالا با گروهی از داوطلبان شامل ۱۰ زن سالم کار کردند. یک دوز نیکوتین تجاری وارد می شود، به داخل بینی زنان می شود و همزمان یک ردیاب رادیواکتیو به مولکولی است که به آنزیم “آروماتاز”(Aromatase) متصل می شود، تزریق می شود. آرومات، آنزیمی است که مسئولیت تولید استروژن را بر عهده دارد. اسکن مغزی ام‌آرآی و پت اسکن، به پژوهشگران امکان داد که هم مقدار آروماتاز ​​و هم محل قرارگیری آن در مغز را ارزیابی کنند. پژوهشگران دریافتند که یک دوز واحد، میزان آروماتاز ​​را در مغز کاهش می دهد.