احتمال حل معمای 150 ساله دنیای ریاضی توسط دانشمند چینی

گفتنی است که این اولین مورد ادعایی نیست که برای موسسه Clay مطرح می شود. سال گذشته، گزارش‌های رسانه‌ها حاکی از آن بود که یک استاد ریاضیات در هند چنین مدرکی ارائه کرده بود، در حالی که یک ریاضیدان مشهور دیگر به نام سر مایکل عطیه (Sir Michael Atiyah)، ادعاهای مشابهی در سال ۲۰۱۸ مطرح کرد.

انتظار می‌رود ژانگ کار خود را امروز در یک سخنرانی در دانشگاه پکن ارائه کند و مقاله وی احتمالاً طی همین ماه وارد روند بررسی همتا می‌شود. نتیجه این روند تا چند ماه دیگر مشخص خواهد شد و اگر تشخیص صحیح داده شود، جایزه یک میلیون دلاری موسسه ریاضیات Clay را بابت این کشف خود دریافت خواهد کرد.

اما آیا این بار متفاوت خواهد بود؟ مقاله ژانگ باید ابتدا مورد بررسی همتا قرار گیرد تا ببینیم آیا بالاخره معمای ریمان پس از 150 سال حل می‌شود یا خیر.

ژانگ سپس برای اخذ مدرک دکترا در ریاضیات از دانشگاه پردو(Purdue) به ایالات متحده آمریکا انتقال می‌دهد.

موفقیت فعلی ژانگ چیست؟

ژانگ ییتانگ که در سال ۱۹۵۵ در شانگهای چین متولد شده است، به مدرسه برود و در سن ۱۱ سال به شکل خودآموز ریاضیات را آموخته است. او سال در مزارع و کارخانه‌ها کار کرد تا به دانشگاه پکن راه پیدا کند و در سال ۱۹۸۴ مدرک کارشناسی ارشد خود را از آن دانشگاه دریافت کرد.

ژانگ یتانگ کیست؟

ژانگ در سال ۲۰۱۳ با حدس اعداد اول دوقلوی خود جهان را شوکه کرد. این در حالی بود که پیش از آن موفق به انتشار تنها یک مقاله بود.

بخوان  چین سخت‌ترین سپر حرارتی هواپیماهای مافوق صوت را ساخت

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، ژانگ ییتانگ(Zhang Yitang) متولد شانگهای، استاد ریاضیات در دانشگاه کالیفرنیا سانتا باربارا است. رسانه دولتی ساوث چاینا مورنینگ پست(SCMP) در چین گزارش داده است که اگر دست نوشته های 111 صفحه ای که گفته می شود توسط او نوشته شده است، ممکن است برای اولین بار باشد که “فرضیه ریمان” (فرضیه ریمان) را حل می کند.

انتهای پیام



منبع

این حدس که به نام ریاضیدانان ادموند لاندو(Edmund Landau) و کارل سیگل(Carl Siegel) نامگذاری شده است، در مورد وجود نقاط صفر از نوع توابع L در نظریه اعداد صحبت می‌کند. به بیان ساده، این حدس، مثلاً مواردی را برای فرضیه ریمان ارائه می‌کند.

کار یک استاد ریاضی چینی بر روی اعداد اول می‌تواند یک معمای 15 ساله در دنیای ریاضی را حل کند.

موسسه Clay هر دو ادعا را رد کرده و تایید کرده است که هنوز حل نشده باقی مانده است.

این حدس توسط برنهارت ریمان در سال ۱۸۵۰ ارائه شد و به نام خود نامگذاری شد. ریمان فرض کرد که اعداد اول به طور نامنظم اتفاق نمی‌افتد، بلکه تناب یک ترکیب پیچیده پیروی می‌کند که زتای ریمان نامیده می‌شود. با استفاده از این تابع می‌توانم به طور قابل اعتمادی در محل اعداد اول را پیش‌بینی کرد، اما اکنون بیش از یک قرن است که هیچ ریاضیدانی این فرضیه را اثبات نمی‌کند.

فرضیه ریمان حدسی است که ادعا می‌کند صفرهای تابع زتای ریمان فقط در اعداد منفی زوج واقعی یا اعداد مختلطی با بخش حقیقی یک دوم هستند. خیلی این فرضیه را مهم‌ترین مسئله حل‌شده در ریاضیات محض می‌دانند. این حدس در نظریه اعداد مورد علاقه و توجه زیادی است، چرا که نتایج را در مورد توزیع اعداد اول ایجاب می‌کند.

بخوان  ویندوز 11 به زودی می تواند رایانه های شخصی را که برای اجرای آن به اندازه کافی خوب نیستند شرمنده کند

فرضیه ریمان(Riemann Hypothesis) یک معمای 150 ساله است که در جامعه ریاضی از آن به عنوان جام مقدس ریاضیات یاد می شود. این حدی ریاضی که در سال ۱۸۵۹ منتشر شد، یک حدس ریاضی جذاب در مورد اعداد اول و نحوه پیش‌بینی آنهاست.

دست‌نوشته‌ای که گفته می‌شود توسط ژانگ نوشته شده است، اکنون در جامعه تحقیقاتی ریاضیات تحت بررسی است و شواهدی مرتبط با حل فرضیه ریمان در خود دارد. این مقاله توسط خود ژانگ مورد بررسی همتا یا قرار دیگری نیست، اما اگر جامعه ریاضی درستی آن را تایید کند، به معنای حل حدس ریاضی معروف نام حدس لاندو-سیگل(Landau-Siegel conjecture) است.

گزارش SCMP می‌گوید که ژانگ دریافت شغلی مرتبط با رشته برای خود پیدا کند، پس به عنوان حسابدار، مدیر رستوران و حتی پیک تحویل غذا فعالیت کرد. در نهایت در سال ۱۹۹۹ حسابی برای تدریس جبر و دیفرانسیل و انتگرال در دانشگاه نیوهمپشایر به دست آورد.