احساس لامسه با دستکش هوشمند



استاد دانشگاه سیتی هنگ‌کنگ از توسعه سیستم رندرینگ لمسی پوشیدنی خبر جدیدی داده است که می‌توان حس‌های لمسی را با وضوح فضای بالا و سرعت سریع تقلید کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از تی ان، یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی دانشگاه سیتی هنگ‌کنگ(CityU) یک سیستم رندرینگ لمسی پوشیدنی ایجاد کرده است که می‌توان حس لمس را با وضوح فضایی بالا و نرخ پاسخ سریع تقلید کند. پرداز یا پرداز زدن یا ارائه تصاویر ماشینی یا نمایان‌سازی یا رندرینگ (Rendering) فرآیند تولید ماشین‌ها بر پایه مدل‌های محاسباتی و سپس نمایاندن رایانه‌های آنها بر روی نمایشگر را شامل می‌شود.

این تیم پتانسیل فناوری خود را در یک صفحه نمایش بریل نشان داد و حس لامسه را در متاورس برای عملکردهایی مانند خرید و بازی مجازی مجازی اضافه کرد و به طور بالقوه کار فضانوردان، غواصان در اعماق دریا و افراد دیگری را که نیاز به پوشیدن دستکش های ضخیم دارند. دارند، کرد.

دکتر یانگ ژنگبائو(Yang Zhengbao) رهبر این مطالعه گفت: ما می‌توانیم خانواده‌هایمان را از راه دور از طریق تلفن و دوربین بشنویم و ببینیم، اما هنوز نمی‌توانیم آنها را حس کنیم یا در آغوش بگیریم. ما از نظر مکان و زمان به‌ویژه در طول این همه‌گیری طولانی‌مدت منزوی‌شده‌ایم. چندین پیشرفت در توسعه حسگرهایی که به صورت دیجیتالی ویژگی‌های لمسی را با نمای بالا و بالا تجربه ثبت می‌کنند، صورت گرفته است، اما هنوز سیستمی نداریم که حس لامسه را به طور کامل انجام دهیم و حس لامسه را در فضا و زمان انجام دهیم. ضبط و پخش کند.

بخوان  ابزاری برای ایجاد خودکار داستان ها و کمیک ها

مطالعه با همکاری غول چینی Tencent’s Robotics X Laboratory، یک سیستم رندرینگ الکترولمسی جدید برای نمایش فناوری های مختلف لمسی با صفحه نمایشی بالا و سرعت پاسخ سریع ایجاد کردند. تحقیقات آن‌ها در مجله علمی Science Advances منتشر شد.

تکنیک‌های موجود برای بازتولید محرک‌های لمسی را می‌توان به طور کلی به دو دسته تقسیم کرد: حرکت مکانیکی و الکتریکی. با اعمال یک مکانیکی یا ارتعاش موضعی بر روی پوست، محرک‌های مکانیکی می‌توان احساساتی پایدار و پایدار را برانگیخت. با این حال، معمولاً حجیم هستند و فضای روشنی را در هنگام ادغام در یک دستگاه حمل یا پوشیدنی محدود می‌کنند. در مقابل، محرک‌های الکترولمسی که با عبور جریان الکتریکی از پوست، حس را در پوست در محل الکترود برمی‌انگیزند، می‌توان سبک و مقبولیت را در حالی که بالاترین و پاسخ سریع‌تری ارائه می‌دهند، می‌دهند. اما بیشتر آنها به پالس‌های جریان ولتاژ بالا (تا صدها ولت) برای نفوذ به لایه شاخی پوست، خارجی‌ترین لایه پوست، برای تحریک مستقیم گیرنده‌ها و اعصاب، که یک خطرناک ایمنی است، متکی هستند. همچنین، نمایش رندرینگ لمسی نیاز به بهبود داشت.

جدیدترین محرک الکترولمسی که توسط این تیم ساخته شده بسیار نازک و قابل قبول است و به راحتی می‌توان آن را در یک انگشت‌پوش ادغام کرد. انگشت‌پوش (Finger cot) یا کُلاهک انگشت، یک ابزار پزشکی است که برای پوشاندن یک یا چند انگشت در شرایطی که دستکش کامل غیرضروری به نظر می‌رسد، استفاده می‌شود. مانند دستکش‌های پزشکی و لاستیکی، انگشت‌پوش‌ها ممکن است از انواع مواد ضدآب مانند لاتکس، لاستیک نیتریل و وینیل ساخته شوند.

سیستم جدید برای برنامه‌ها و بازی‌های واقعیت مجازی/واقعیت افزوده مناسب است و حس لامسه را به متاورس اضافه می‌کند. الکترودها را می‌توان بسیار توان‌پذیر و مقبول ساخت تا نواحی بزرگ‌تر مانند کف دست را بپوشاند. این تیم نشان داد که کاربر می‌تواند لباس را در یک فروشگاه مجازی به صورت مجازی حس کند. کاربران همچنین هنگام لیسیده شدن توسط گربه در واقعیت مجازی، احساس خارش در نوک انگشتان خود را تجربه می‌کنند. هنگام نوازش خز یک گربه نیز کاربر می‌تواند زبری احساس کند.

بخوان  توسعه سلول‌های خورشیدی به کاغذ ضخامت!

انتهای پیام



منبع