ارتباط ناسا با “اوریون” ۴۷ دقیقه قطع شد

در نهایت این کپسول در تاریخ ۱۱ دسامبر بر فراز اقیانوس آرام با یک چتر نجات در سواحل کالیفرنیا فرود خواهد آمد.

قرار است در ماموریت بعدی موسوم به “آرتمیس ۲” در سال ۲۰۲۴ دو فضانورد برای اولین بار با اوریون و SLS به پرواز درآیند تا در مدار ماه قرار گیرند و سپس به زمین بازگردند.

کپسول اوریون در حال آماده شدن برای یک مانور حیاتی است. این کپسول قرار است در روز جمعه (25 نوامبر) موتور خود را روشن کند تا خود را در مدار ماه قرار دهد. اگر همه چیز خوب پیش برود، اوریون حدود یک هفته در آن مدار باقی خواهد ماند و سپس در اول دسامبر به سمت زمین باز خواهد گشت.

مقامات ناسا در اظهار نظری گفته اند: این پیکربندی مجدد بارها در چند روز گذشته با موفقیت انجام شده است و تیم در حال بررسی علت تصمیم گیری در این مرتبه است.

مقامات ناسا می‌گویند که هم اکنون این فضاپیما سالم است و هیچ ضرری برای آن پیش نیامده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، ناسا به مسیری که هنوز مشخص نیست، به شکل غیرمنتظره‌ای تماس خود را با کپسول اوریون از دست داد.

ماموریت «آرتمیس ۳» نیز پس از یک سال یا بیشتر، فضانوردان را در نزدیکی قطب جنوبی ماه فرود خواهد آورد، جایی که ناسا قصد دارد یک پایگاه خدمه دائمی ایجاد کند که یکی از اصلی ترین برنامه های آرتمیس است.

این ارتباط، ۴۷ دقیقه به طول انجام شده و اوریون با وضعیت خوبی از آن خارج شد.

بخوان  رباتی که پس از استفاده از آن می‌شود!

فضاپیمای بدون سرنشین اوریون(Orion) از زمان پرتاب به سمت ماه در چهارشنبه هفته گذشته (۱۶ نوامبر) تحت عنوان ماموریت “آرتمیس ۱” عملکرد خوبی دارد. اما این چهارشنبه (23 نوامبر) یک اتفاق ناگوار به همراه داشت.

بدین ترتیب قبل از اینکه ناسا تماس تماس را مجددا با اوریون خود متوقف کند، ارتباطات از هر دو جهت به مدت 47 دقیقه قطع شد. اگر اوریون از این حادثه جان سالم به در بردارد اما ناسا همچنان در حال بررسی این ارتباط است و مهندسان در حال حاضر در جستجوی پاسخ، داده‌ها را بررسی می‌کنند.

ماموریت “آرتمیس 1” که حامل کپسول اوریون است، با موشک غول‌پیکر سامانه پرتاب فضایی(SLS) متعلق به ناسا که قدرتمندترین موشکی است که با موفقیت پرواز کرده است، در سمت راست ماه رها شده است.

این خرابی غیرمنتظره بود و درست بعد از نیمه شب چهارشنبه رخ داد، زیرا ناسا در حال پیکربندی مجدد ارتباطی بین فضایپیمای اوریون و شبکه فضایی عمیق بود. این نوع پیکربندی مجدد چندین بار در روزهای قبل بدون هیچ حادثه‌ای اجرا شده بود، اما این بار چیزی به هم ریخت.

کنترل‌کننده‌های مأموریت‌ها در ساعت ۱:۰۹ بامداد به وقت شرقی (۰۹:۳۹ به وقت ایران) در حالی‌که ارتباط بین کپسول و شبکه فضایی میان را پیکربندی می‌کردند ارتباط خود را با اوریون از دست دادند. شبکه فضایی شامل مجموعه‌های از بشقاب‌های رادیویی است و ناسا از آنها برای صحبت با فضای دوردست می‌کند.

انتهای پیام



منبع

آنها افزودند: گروه عملیات با یک پیکربندی مجدد در زمین این مشکل را حل کرد. مهندسان در حال بررسی داده‌های این رویداد هستند تا به کمک آن چه روی داده، انجام دهند.

بخوان  برای کشتن ابرمیکروب‌های بیمارستانی، سفیدکننده با آب فرقی ندارد!

ناسا روز گذشته خود به مدت ۴۷ دقیقه ارتباط را با فضاپیمای اوریون که ماموریت «آرتمیس ۱» به سمت کره ماه پرتاب شده است، از دست داد، اما همه چیز به روال سابق بازگشته است.

در مجموع شاهدیم که پس از پرتاب موفقیت‌آمیز “آرتمیس 1” از فضای کِنِدی در چهارشنبه گذشته و بازدید نزدیک از مرکز اوریون از ماه در اوایل این هفته، این ماموریت بسیار نرم پیش رفته است و گروه کنترل ماموریت اکنون یک سکس کوچک را تجربه کرده است. است و با این که تماس خود را با کپسول اوریون برای 47 دقیقه از دست داده است، اکنون فضایپیما در وضعیت سالم در حال ادامه حرکت خود است.