ارتباط هند با مدارگرد مریخ قطع شد

ماموریت مدارگرد مریخ، اولین ماموریت بین سیاره‌های هند بود و سازمان تحقیقات فضایی هند را به چهارمین آژانس فضایی تبدیل کرد که به مدار سیاره سرخ دست یافت. این فضاپیما درست به موقع به مریخ رسید تا مسیر “دنباله‌دار سایدینگ اسپرینگ”(Comet Siding Spring) را در ۱۹ اکتبر ۲۰۱۴ دنبال کند.

سازمان تحقیقات فضایی هند هنوز بیانیه رسمی منتشر نکرد اما یک منبع در این آژانس به روزنامه محلی “The Hindu” گفت که باتری ماهواره خالی شده و ارتباط با ماموریت مدارگرد مریخ از بین رفته است.

یک دانشمند ارشد ناشناس به Times of India گفت: اکنون، ما در تلاش هستیم تا دلیل دقیق آن را مشخص کنیم و بفهمیم که آیا این مشکل، تمام سوختن است یا عدم وجود آن در برقراری ارتباط. در هر حال، یک چیز مسلم است و آن این است که ما دیگر نمی‌توانیم فضایپیما را بازیابی کنیم.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، “ماموریت مدارگرد مریخ”(MOM) ممکن است سرانجام پس از هشت سال گذراندن زمان در اطراف سیاره سرخ به عملیات خود رسیده باشد.

انتهای پیام



منبع

هدف اولیه این هدف، آزمایش فناوری مورد نیاز برای اکتشافات سیاره‌ای و استفاده از سیستم‌های آن برای بررسی سطح مریخ و جو آن از مدار بود.

روزنامه‌های روزنامه‌های یک مقام ناشناس در «Times of India»، این احتمال وجود دارد که خرابی‌های ارتباطی در نتیجه سیستم خودکار مأموریت مدارگرد مریخ باشد که آن را از خورشیدگرفتگی دیگری بیرون آورده باشد. این سیستم ممکن است مدارگرد را مجبور به چرخش برای تغییر جهت کند که در نتیجه آن به زمین مدارگرد، از سیاره ما دور شده و فضاپیما را خاموش کند.

بخوان  خونرسانی به میدان جنگ با کمک پهپادها

رسانه های هند گزارش دادند که ارتباط ایستگاه های زمینی با مدارگرد مریخ این کشور قطع شده است.

مأموریت مدارگرد مریخ، یک بال آرایه خورشیدی را حمل می‌کند که سه پنل را در بر دارد و در یک طرف فضاپیما نصب شده است. این آرایه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

سیستم‌های موجود در این مدارگرد شامل یک دوربین رنگی، یک حسگر مادون قرمز حرارتی، یک محصول‌سنج فرابنفش برای بررسی دوتریوم و هیدروژن در جو مریخ و یک جرم‌سنج برای بررسی ذرات خنثی در بیرونی‌ترین لایه‌های جو مریخ بود.

ارتباط‌های زمینی که توسط “سازمان تحقیقات اطلاعاتی هند”(ISRO) اداره می‌شوند، با مدارگرد قطع شده است. علت دقیق این موضوع هنوز مشخص نیست. گزارش‌های گزارش‌ها ممکن است سوخت مدارگرد تمام‌شده باشد، باتری ماموریت رسانه مدارگرد مریخ ممکن است از حد مجاز عملیاتی ایمن شناسایی شده باشد یا یک مانور خودکار ممکن است ارتباطات را قطع کرده باشد.

یک منبع ناشناس سازمان تحقیقات تحقیقاتی هند به هندو گفت: پشت سر هم خورشیدگرفتگی‌های پشت سر هم رخ داد که از آنها هفت ساعت و نیم طول کشید.

ماموریت مدارگرد مریخ در ماه آوریل از یک خورشیدگرفتگی طولانی شده بود فضاپیما هنگام بهبودی ممکن است سوخت باقیمانده خود را تمام کرده باشد. این ماموریت پس از پرتاب، حدود 852 سوخت را حمل می کند تا سوخت رانشگر اصلی خود و هشت رانشگر کوچکتر را که برای کنترل ارتفاع استفاده می شود، تامین کند.

همچنین ماموریت مدارگرد مریخ، یک حسگر طراحی شده برای جستجوی متان دارد. متان مولکولی است که اگر وجود داشته باشد، می‌تواند نشان دهد که زمانی در سیاره سرخ زندگی وجود داشته است. سازمانهای تحقیقاتی هند هنوز یافته‌ها این حسگر را فاش نکرده است.

بخوان  به‌روزرسانی‌های ویندوز 11 هنوز با پیام‌های خطای مرموز نصب نمی‌شوند

ماموریت مدارگرد مریخ که “مانگالیان”(Mangalyaan) نیز نامیده می‌شود، به مدت هشت سال در مریخ کار کرده و از عمر ماموریت مورد انتظار خود که تنها شش تا ۱۰ ماه بود، فراتر رفته است. این فضاپیما در نوامبر ۲۰۱۳ به فضا پرتاب شد و در سپتامبر ۲۰۱۴ وارد مدار مریخ شد.

یکی دیگر از مقامات ناشناس به این روزنامه می‌گوید: از آنجا که باتری‌های ماهواره‌ای به گونه‌ای طراحی می‌شوند که مدت زمان خورشیدگرفتگی را فقط یک ساعت و 40 دقیقه تحمل می‌کند، خورشید می‌گیرد، باتری را فراتر از حد ایمان می‌کند.

ماموریت مدارگرد مریخ بدون قبل از طی سالهای اول و دوم کار خود را در اطراف مریخ، از خاموشی سالم جان به زمین برده و کمکی به طور کامل و مستقل می کند. نشانه های اصلی حاکی از این هستند که این خاموشی جدید، دائمی است. با وجود این، منابع متعددی به Times of India گفته اند که علت هرچه باشد، فضاپیما قادر به بازیابی نخواهد بود.