از بین بردن باکتریهای مضر با کمک یک اسپری

دانشگاه‌ها برای بی‌ضرر، انسان‌ها را می‌کشند و می‌خورند. مهم‌تر از همه اینهاست که برخی از باکتری‌ها دارای ویژگی‌هایی هستند که از بین نمی‌برند.

پژوهش‌های پیشین همین گروه پژوهشی داد که تولید دانه‌های نشان‌های میکروژل، با ایجاد یک محلول مایع متشکل از موادوفاژها و یک ترکیب آلی به نام «گلوتارآلدئید» (Glutaraldehyde) آغاز می‌شود. این محلول روی یک غشای پلیمری نازک دو لایه قرار می‌گیرد. لایه پایین جامد است؛ در حالی که لایه ای از یک شبکه شبیه به لانه زنبور تشکیل شده است که از سوراخ های ریز است.

انتهای پیام



منبع

پروفسور حسین‌دوست گفت: آنها قطعات لگوی میکروسکوپی را به هم متصل می‌کنند. این کار، ساختار طبیعی سازمان‌یافته آنها را بسیار بادوام‌تر می‌کند و باعث می‌شود که بسته‌بندی، نگهداری و استفاده از آنها آسان‌تر شود.

این اسپری که توسط گروهی از دانش‌آموزان دانشگاه مک‌مستر (McMaster University) کانادا به سرپرستی پروفسور “زینب حسین‌دوست” (Zeinab Hosseinidoust) و پروفسور “توحید دیدار” (توحید دیدار) ساخته شده است، از دانه‌های میکروژل حاوی ویروس‌هایی به نام “باکتریوفاژها” (باکتریوفاژها) ساخته شده است. ) تشکیل شده است.

زمانی که لایه بالایی غشای پلیمری جدا می‌شود، دانه‌های میکروژل را می‌توان از لایه پایین برداشت. هر مهره ژلاتینی حدود ۲۰ میکرون عرض و شامل نیم‌میلیون باکتریوفاژ است. در این شکل جمعی، ویروس‌ها به طور قابل توجهی قوی‌تر از زمان تنها هستند.

غشای پلیمری پر از محلول به مدت ۱۰ دقیقه در خلاء قرار می‌گیرد و سپس، به مدت دو روز در یک محیط خنک و قرار می‌گیرد. در طول این مدت، گلوتارآلدئید باعث می‌شود که تمام باکتریوفاژهای موجود در سوراخ‌های لانه زنبوری، به شبکه‌های نانویی متصل شوند و در نتیجه، یک مهره ژلاتینی در سوراخ‌ها شکل بگیرد.

بخوان  چه گیاهانی در فضای رشد کرده اند؟
امید است که در نهایت از این اسپری هنگام فرآوری و بسته‌بندی مواد غذایی یا حتی هنگام تولید محصولات استفاده شود. علاوه بر این، این فناوری می‌تواند کاربردهای پزشکی نیز داشته باشد و برای از بین بردن باکتری‌های درون زخم‌های عفونی استفاده شود.

در بررسی‌های آزمایشگاهی، اسپری، باکتری «اشریشیا کلی» (E. coli) روی کاهو و گوشت را ظرف 9 ساعت پس از مصرف، به طور کامل از بین ببرد. موادی که در صورت استفاده از انواع دیگر باکتری‌ها استفاده می‌شوند، می‌توانند باکتری‌های مضری مانند «سالمونلا» (سالمونلا) و «لیستریا» (لیستریا) را نیز از بین ببرد.

این پژوهش، در مجله Nature Communications به چاپ رسید.

گروهی از دانش‌آموزان «دانشگاه مک‌مستر» به سرپرستی پروفسور «زینب حسین‌دوست» و پروفسور «توحید دیدار»، نوعی اسپری ابداع کرده‌اند که می‌توان‌های مضر غذا را از بین برد.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، اگر یک روش ساده برای خوردن همه باکتری‌های مضر موجود در غذا وجود داشته باشد، بسیار عالی خواهد بود، اما غوطه‌ور کردن غذا در مورد بیوتیک‌ها مطمئناً یک راه حل نیست.

یک اسپری جدید، از ویروس‌های ایمانی که می‌توانند از بینبرند، برای پاکسازی غذا می‌کند.