استفاده از ربات های دارای حس لامسه برای پوششی لباس ها

نتایج این پژوهش‌های خود را در کنفرانس بین‌المللی ربات‌ها و سیستم‌های هوشمند در سال ۲۰۲۲ ارائه کردند.

دکتر «توماس ونگ» (توماس ونگ) گفت: با خواندن تغییرات میدان‌های مغناطیسی ناشی از فرورفتگی یا حرکت پوست، می‌توانم به حس لامسه دست یابیم. ما می‌توانیم از این حسگر لمس کنیم، برای اینکه چند لایه از پارچه‌ها را بکار ببریم.

برای پوشیدن لباس‌ها، ربات‌ها به حسگری نیاز دارند تا روشی را که انگشتان انسان می‌تواند لایه بالایی حوله یا پیراهن را حس کنند و لایه‌های زیر آن را بپوشانند، تقلید کنند. مواد می‌توانند به ربات آموزش دهند که لایه بالایی پارچه را حس کند و آن را بسازد، اما بدون اینکه لایه‌های دیگر را حس کند، نمی‌توان آنها را ساخت یا پارچه را تا کند. آیا این مشکل را چگونه می توانم حل کنم؟

معلم‌ها می‌گویند که به ربات آموزش نمی‌دهند که چگونه یا کجا پارچه را بگیرند. در عوض، آنها با تعداد لایه‌های پارچه با استفاده از حسگرهای ReSkin و تنظیم برای امتحان مجدد، به آن آموزش داده می‌شود که چند لایه را می‌توان تهیه کرد. سپس ربات را تماشا کردند که یک و دو لایه پارچه را با استفاده از بافت‌ها و رنگ‌های مختلف برداشتند.

برای حل این مشکل، مطالعه این منبع پوستی باز و حساس به لمس از یک مرکب نازک و الاستیک ساخته شده است که با ذرات مغناطیسی تعبیه شده است که حس لامسه سه جامعه را ایجاد می‌کند، توسعه می‌دهد. ReSkin به ربات کمک می‌کند تا لایه‌های پارچه را حس کند نه اینکه آنها را صرفاً از طریق بینایی درک کند.

بخوان  انتشار ویدئوی سیستمی از موشک «استارشیپ»

انتهای پیام



منبع تحقیقات دیگر از حس لامسه برای گرفتن اجسام سفت و سخت استفاده شده است، اما پارچه قابل تغییر شکل است. به این معنی که وقتی آن را لمس می‌کنید تغییر می‌کند و بنابراین مانور دادن بر روی آن مشکل است. تنظیم چنگ زدن ربات روی پارچه، هم حالت و هم خوانش حسگر را تغییر می دهد.

دانشگاه «کارنگی ملون» در مطالعه اخیرشان بیان کردند، ربات‌های دارای حس لامسه به زودی می‌توانند به افراد در پوششی لباس‌ها و سایر کارهای روزمره کمک کنند.

“دیوید هلد”(David Held) استادیار دانشکده علوم کامپیوتر و رئیس آزمایشگاه “R-Pad” گفت: انسان‌ها به چیزی نگاه می‌کنند، سپس از حس لامسه استفاده می‌کنند تا مطمئن شوند که در موقعیت مناسبی برای گرفتن آن قرار دارند. بسیاری از کارهایی که انسان‌ها با حس‌لمسه انجام می‌دهند برای همه ما طبیعی است. ما آنقدر درباره آن فکر نمی‌کنیم، بنابراین نمی‌دانیم این حس چقدر ارزشمند است.

به گزارش ایسنا و به نقل از اس اف، به زودی ربات‌ها می‌توانند در شستن لباس‌ها و سایر کارهای خانه کمک کنند، زیرا یک تکنیک جدید به آنها حس لامسه داده است. این سیستمی که ReSkin نام دارد، به ربات‌ها این امکان را می‌دهد که تنها با استفاده از حس لامسه، بین اشیا مانند لایه‌های نازک یک پارچه تمایز قائل شوند، چیزی که برای انسان امری عادی است. با این حال، به گفته گروهی از پژوهشگران دانشگاه کارای ملون، کارهایی مانند گرفتن یک لیوان یا ساختن حوله‌ها، بسیار چالش‌بریز بوده است و تا همین اواخر شبیه‌سازی حس لامسه در علم رباتیک سخت بوده است.

بخوان  ابداع یک پلیمر ضد خوردگی، خود ترمیم و قابل بازیافت