«استقامت» به زودی نمونه‌های مریخی را رها می‌کند

این مریخ‌نورد پس از رها کردن نمونه‌ها به کاوش و جمع‌آوری نمونه‌های بعدی پرداخت. کن فارلی (Ken Farley)، پروژه دانش‌آموزی استقامت از موسسه فناوری کالیفرنیا، می‌گوید: اگر از رها شدن این لوله‌ها به یک نقطه عطف مهم دست یافته‌ام اما این به معنای پایان کاوش‌های استقامت یا جمع‌آوری نمونه نیست. ما از این ماموریت، به بالای دلتا و به مناطق می‌رویم که با توجه به تصاویر ماهواره‌ای از نظر زمین‌شناسی غنی به نظر می‌رسند و در آن به تحقیقات علمی می‌پردازیم و هسته‌های سنگی بیشتر را جمع‌آوری می‌کنیم.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیجیتال ترندز، مریخ‌نورد استقامت ناسا نه تنها در حال کاوش مریخ برای انجام اکتشافات علمی است بلکه راه را برای ماموریت‌های آینده‌ای که قصد دارند برای اولین بار نمونه‌هایی را از سطح مریخ به زمین بازگردانند، هموار می‌کند. طرحِ پیچیده بازگرداندن نمونه‌ای از سطح مریخ به زمین شامل وسایل نقلیه‌ای از جمله یک فضاپیما، یک فرودگر و دو بالگرد می‌شود که برای جمع‌آوری نمونه‌هایی از سطح مریخ، بردن آنها به مدار و بازگرداندن آنها به زمین با هم کار می‌کنند. مریخ‌نورد استقامت با جمع‌آوری نمونه‌ها، مهر و موم کردن آنها در لوله‌های آزمایشگاهی و رها کردن این لوله‌ها در سطح مریخ برای جمع‌آوری توسط ماموریت‌های آتی، این فرآیند را آغاز می‌کنند.

۱۰ نمونه از ۱۴ نمونه جمع آوری شده در منطقه از دهانه جیزرو(Jezero) به نام “Three Forks” ذخیره می شود. این منطقه به دلیل مسطح بودن و نداشتن آن مانند تخته سنگ‌های بزرگ است که می‌توانند مشکلاتی را برای جمع‌آوری ایجاد کنند، انتخاب کنند. نمونه‌های انتخاب شده شامل سنگ‌های آذرین و رسوبی هستند که از سفر هشت مایلی مریخ‌نورد استقامت در سراسر دهانه جیزرو جمع‌آوری شده‌اند.

بخوان  کشف دوردست‌ترین سیاه‌چاله کلان‌جرم فعال در تلسکوپ «جیمز وب»

گرهارد مینک(Gerhard Kminek)، دانشمند ارشد ماموریت بازگرداندن نمونه مریخ(Mars Sample Return) در آژانس فضایی اروپا در بیانیه‌ای گفت: بازگرداندن این نمونه‌ها به آزمایشگاه‌ها در پیشرفت علم و درک منطقه خاص جیزرو کمک می‌کند. ما همچنین می‌توانیم در شرایط محیطی مریخ در زمانی که حیات در زمین و شاید در سیاره سرخ ظاهر شده است، اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

مریخ‌نورد «استقامت» قرار است نمونه‌های مریخی را برای بازگشت به زمین، روی سطح سیاره سرخ رها کند.

مرکز ناسا و آژانس فضایی اروپا(ESA) اعلام کردند که اولین نمونه ها را از سطح سیاره سرخ جمع آوری کرده اند. توماس زوربوچن (Thomas Zurbuchen)، مدیر علوم در مقر ناسا، در بیانیه‌ای گفت: ناسا و آژانس فضایی اروپا محل پیشنهادی و نمونه‌های مریخ را که ماه آینده مستقر خواهند شد، بررسی کردند. زمانی که اولین لوله بر روی سطح مریخ قرار گیرد، لحظه‌ای تاریخی در اکتشافات فضای دیجیتال خواهد خورد.

دهانه جیزرو محل دریاچه باستانی است و بر این باورند که زمانی می‌توان نگهدارنده حیات بوده باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه آیا واقعاً حیات در مریخ باستانی کرده است یا خیر، باید نمونه‌هایی را برای آزمایشگاه‌های زمینی برسانند تا آزمایش‌های دقیق‌تری نسبت به آزمایش‌هایی که روی مریخ‌نورد امکان پذیرفتن، انجام دهند.

انتهای پیام



منبع