«اسپیس‌ایکس» ۲۱ ماهواره را برای ۲ شرکت «وان‌وب» و «ایریدیوم» پرتاب کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، یک موشک شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) روز ۲۰ مه در آسمان صبحگاهی کالیفرنیا پرواز کرد تا دو ناوگان کوچک از ماهواره‌ها را به درستی مشخص کند. سپس در دریای فرود آمد و ویدیوی شگفت انگیزی را به جا گذاشت.

شرکت «اسپیس‌ایکس» روز ۲۰ مه، ۲۱ ماهواره متعلق به شرکت‌های «ایریدیوم کامیونیکیشنز» و «وان‌وب» را به مدار زمین پرتاب کرد.

در همین حال، بالاترین موشک به حمل ماهواره‌ها به مدار پایین زمین ادامه داد که پنج ماهواره متعلق به ایریدیوم بودند و ۱۶ ماهواره دیگر به وان‌وب تعلق داشتند. انتظار می رود که همه آنها طی یک دوره ۳۰ دقیقه ای که حدود یک ساعت پس از بلند شدن برنامه ریزی شده است، مستقر شوند.

«اسپیس‌ایکس» ۲۱ ماهواره را برای ۲ شرکت «وان‌وب» و «ایریدیوم» پرتاب کرد.

نمایش از موتور مرحله بالایی موشک فالکون ۹ در طول پرتاب

مرحله اول فالکون ۹ حدود ۹ دقیقه پس از بلند شدن به زمین بازگشت و روی سکوی فرود شناور بدون سرنشین اسپیس‌ایکس در اقیانوس آرام فرود آمد.

«اسپیس‌ایکس» ۲۱ ماهواره را برای ۲ شرکت «وان‌وب» و «ایریدیوم» پرتاب کرد.

موشک فالکون ۹ روی سکوی فرود شناور بدون سرنشین اسپیس‌ایکس

اسپیس‌ایکس در این پرواز از یک موتور «مرلین»(Merlin) با نازل کوتاه استفاده کرد. بهارادواج گفت: نازل کوتاه‌شده، اولین بار در ماموریت «ترنسپورتر ۷»(Transporter ۷) ظاهر شد. استفاده از آن در مأموریت‌هایی که برای رسیدن به هدف نهایی نیازی به کارایی دارد، ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام



منبع

رستوران بهادواج و شرح ماموریت، این یازدهمین پرتاب و فرود برای این گفته تقویت‌کننده ویژه و صد و نود و سومین فرود موشک کلاس مدارییسایکس بود.

در واقع با وجود هوای مه‌آلود زمین، پرتاب موشک فالکون ۹ از میان ابرهای کم‌ارتفاع بر فراز وندنبرگ به آرامی انجام شد و در آسمان خیره‌کننده صبحگاهی اوج گرفت.

۱۵ ماهواره از ماهواره‌های وان‌وب، مجموعه پهن‌باند این شرکت را در مدار پایین زمین گسترش خواهند داد. شانزدهمین ماهواره، با نام «جوئیست»(JoeySat) می‌شود. اسپیس‌ایکس پیشتر سه گروه از ماهواره‌های اینترنتی وان‌وب را پرتاب کرده و ۴۰ ماهواره‌ را در هر یک از مأموریت‌های پیشین به آسمان فرستاده است.

این پرتاب موفقیت‌آمیز یک روز پس از توقف در آخرین لحظه پرتاب انجام شد که اسپیس‌ایکس طی آن، پرواز را تنها ۵۵ ثانیه پیش از بلند شدن لغو کرد. «سیوا بهارادواج» (Siva Bharadvaj)، مهندس عملیات اسپیس‌ایکس، در تفسیر پرتاب این شرکت گفت: گروه‌ها از آن زمان، بررسی‌های مربوط به وسایل نقلیه و سیستم‌های زمینی را تکمیل کرده‌اند و ما در امروز خوب به نظر می‌رسم.

پنج ایردیوم، ماهواره‌های یدکی هستند که پشتیبانی را برای ۶۶ مخابرات مخابراتی این شرکت ارائه می‌کنند. ایریدیوم در حال حاضر ۹ ماهواره یدکی در مدار دارد. «مت دش» (Matt Desch) سرور ایریدیوم، در بیانیه سپتامبر ۲۰۲۲ گفت: شبکه ماهواره‌ای ما فوق‌العاده سالم است. با وجود این، ماهواره‌های یدکی هیچ فایده‌ای برای ما روی زمین ندارد.

موشک «فالکون ۹» (Falcon ۹) به همراه ۲۱ ماهواره شرکت‌های «ایریدیوم کامیونیکیشنز» (Iridium Communications) و «وان‌وب» (OneWeb)، ساعت ۹:۱۶ صبح به وقت محلی شرقی «پایگاه نیروی فضایی وندنبرگ» (VBG) در کالیفرنیا بلند شد.

بخوان  پرتاب ۲ مخابراتی در دویستمین ماموریت مداری «اسپیس ایکس»