امشب شاهد هم ترازی پنج سیاره باشید

در واقع، زمانی که زمین در هم‌ترازی سیارات دیگر در یک طرف خورشید قرار می‌گیرد، برای ناظر زمینی، سیاره‌ای در آسمان در یک راستا ظاهر می‌شود و هرچه هم‌ترازی سیارات نزدیک‌تر دیده می‌شود، این پدیده‌ها خواهند بود. مطمئن باشید که هم ترازی را فراموش نکنید برای تعریف اول، همیشه به اندازه تعریف دوم، یعنی مشاهده هم‌ترازی سیارات از زمین رویت و توجه، حتی زمانی که تمام سیارات در یک ربع نیست، در فضای قرار می‌گیرند، ممکن است در سراسر آسمان پراکنده شوند. . علاوه بر این، زمانی که سیاره‌های درونی به خط زمین-خورشید نزدیک شوند، ما قادر به مشاهده آن‌ها در آسمان شب نخواهیم بود.

۱. هم ترازی سیاره‌ای، یک رویداد نجومی است و اگر از بالای منظومه شمسی مشاهده شود، سیارات در یک سمت خورشید جمع می‌شوند. از مردم تصور می‌کنند که سیارات منظومه شمسی می‌توانند یک خط مستقیم را تشکیل دهند، در حالی که سیارات نمی‌توانند به یک تراز کامل در سه بُعد دست یابند.

امشب شاهد هم ترازی پنج سیاره باشید

در این زمان، در نزدیکی افق، دو جرم درخشان را دید. مشتری با قدر ۲.۱- و عطارد با قدر ۱.۳-

۲. یک پدیده بصری است و زمانی که از زمین دیدن می‌کنیم، سیارات را در یک قسمت کوچک از آسمان، نزدیک به یک ظاهر می‌شوند.

آیا هم ترازی سیارات با رژه سیارات یکسان است؟

آن‌ها در صورت فلکی حوت (صورت فلکی حوت)، قرار دارند و حدود یک درجه از هم فاصله دارند. بالاتر در آسمان، زهره با قدر 0.4- در صورت فلکی حمل یا بره (صورت فلکی برج حمل) به روشنی خواهد درخشید.

بخوان  Google Assistant قرار است در هفته های آینده 17 ویژگی را حذف کند
ایسنا/اصفهان امشب، ۲۸ مارس برابر با ۸ فروردین‌ماه، می‌توان هم ترازی پنج سیاره مشتری، عطارد، زهره، اورانوس و مریخ در آسمان باشید. هم ترازی سیاره‌ای، آسمانی زیبایی است که می‌توان بدون تجهیزات خاص آن را مشاهده کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از استار واک، در عصر روز ۲۸ مارس ۲۰۲۳، برابر با ۸ فروردین‌ماه ۱۴۰۲، پنج سیاره مشتری، عطارد، زهره، اورانوس و مریخ در یک بخش کوچک ۵۰ درجه‌ای آسمان جمع می‌شوند. این خطر پس از غروب خورشید با چشم غیرمسلح قابل رویت خواهد بود.

در هنگام هم ترازی، سیارات یک خط را تشکیل می‌دهند، اما این خط کاملا مستقیم نیست. تمام سیارات در یک صفحه به دور خورشید می‌چرخند. در نتیجه، هنگام مشاهده زمین، به نظر می‌رسد که سایر سیاره‌ها در امتداد دیره‌البروج، حرکت می‌کنند.

آیا در زمان هم ترازی، سیارات در آسمان یک خط تشکیل می‌دهند؟

اگر از دوربین دوچشمی قوی استفاده کنید، اورانوس را در همان نزدیکی می بینید که با قدر 5.8 در فاصله حدود 2 درجه از زهره می‌درخشد و مریخ با قدر 0.9، نزدیک ربع اول ماه در صورت فلکی دوپیکر یا جوزا (Constellation Gemini) )، به هم ترازی سیاره‌ها می‌پیوند.

به عبارت دیگر، هم‌ترازی سیاره‌ای یک اصطلاح نجومی است و برای توصیفی به کار می‌رود که در آن چند سیاره به طور همزمان در یک سمت خورشید جمع می‌شوند، در حالی که رژه سیاره‌ای یک اصطلاح محاوره‌ای است و زمانی از آن استفاده می‌شود که می‌شود. در یک شب در آسمان حضور دارند.

«رجه سیاره‌ای» یک اصطلاح رسمی نجومی نیست، بنابراین از اصطلاح «هم ترازی سیاره‌ای» استفاده می‌شود. «هم ترازی سیاره‌ای» در زبان عامیانه «رژه سیاره‌ای» نامیده می‌شود. علاوه بر این، زمانی که سیاره با هم در یک شب قابل مشاهده هستند، می‌توان آن را رژه سیاره‌های نیز نامید کرد. در طالع بینی، رژه سیاره‌ای زمانی رخ می‌دهد که سیاره‌ای را در یک صورت فلکی زودیاک (Zodiac constellation) نصب می‌کند.

بخوان  ابهام‌زدایی از انبساط جهان با بزرگترین نقشه کهکشان‌ها
انتهای پیام



منبع

به طور کلی، دو تعریف رایج برای هم ترازی سیاره‌ای وجود دارد:

تراز سیاره‌ای چیست؟