امکان عرضه اینترنت ماهواره‌ای در ایران فراهم است؟

به طور کلی اینترنت ماهواره‌ای به قابلیت دریافت و ارسال داده‌ها از دیش‌های ماهواره‌ای کوچک در سطح زمین و ارتباط با ماهواره‌های مخصوص موجود در مدار زمین می‌گویند. شبکه‌ای که از طریق ماهواره‌های در اختیار کاربران قرار می‌گیرد، تفاوت‌هایی با اینترنت سیار و ثابت که به وسیله آنتن‌های مخابراتی و شبکه فیبر نوری عرضه می‌شود دارد؛ ولی این تفاوت صرفاً در حد سرعت انتقال داده و هزینه اتصال است.

توسعه ارتباطات بین‌المللی با به‌کارگیری فناوری‌های هوشمند موجب شده است در شرایطی که به دلایل مختلف امکان اتصال به شبکه‌ای خاص وجود ندارد، کاربران به سرعت شبکه و ابزار دیگری را برای دسترسی به سرویس‌های آنلاین انتخاب کنند.

بیشتر بخوانید


در این شرایط دولت‌ها در سراسر دنیا می‌کوشند ضمن همکاری با شرکت‌های خدمات دهنده در حوزه ارتباطات، سرویس‌های متنوع و با کیفیتی را در اختیار کاربران قرار دهند.

 



منبع

دسترسی به شبکه ارتباطات در عصر دیجیتال ضرورت دارد و روزانه میلیاردها کاربر در سراسر دنیا برای انجام فعالیت‌های گوناگون از پلتفرم‌های آنلاین استفاده می‌کنند.

تجهیزاتی که هم اکنون در ایران برای اتصال به اینترنت ماهواره‌ای وجود دارد صرفاً برای دریافت داده است.


باتوجه به اهمیت بالای دسترسی به شبکه ارتباطات و نقش محوری تعدادی از اپلیکیشن‌های شبکه اجتماعی برای فعالیت‌های تجاری انتشار هر نوع خبری در مورد ارتقای کیفیت اینترنت یا عرضه سرویس‌های شبکه‌ای جدید به شدت مورد توجه کاربران قرار می‌گیرد.

طبق بررسی‌ها اتصال به شبکه اینترنت ماهواره‌ای نیازمند ایجاد شرایطی خاص و استفاده از ابزارهای زیرساختی است و  عملیاتی شدن و عرضه اینترنت آن در ایران در کوتاه مدت امکان‌پذیر نیست. اتصال به این شبکه به هیچ عنوان ساده نیست و باید از ابزارهای لازم استفاده کرد. به طور کلی عرضه اینترنت ماهواره‌ای در ایران غیرممکن نیست و احتمالاً در آینده نه چندان دور زیرساخت لازم برای اتصال به این شبکه در دسترس کاربران قرار می‌گیرد.

بخوان  تصاویر «تلسکوپ بسیار بزرگ» از سبک‌ترین سیاره فراخورشیدی رصد شده است

در چند سال اخیر محدوده ارتباطات آنلاین حتی از مرزهای کره زمین نیز فراتر رفته است و به واسطه فعالیت برخی شرکت‌ها علاوه بر شبکه‌های 3G ، 4G ، 5G و LTE و اینترنت ثابت خانگی سرویس‌های اینترنت ماهواره‌ای نیز در مناطق محدودی از جهان در دسترس کاربران قرار دارد.