امید به درمان سرطان مغز و نخاع با یک روش جدید

پژوهشگران بیش از ۱۲۵ هزار سلول منفرد را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند که نشان دهنده یک حرکت فنی و بالینی پیشرو است. وسعت و عمیق قادر به این پژوهش، محققان را ساخت تا یک امضای مولکولی منحصر به فرد برای سلول‌های CAR-T را ایجاد کند که می‌تواند برای ایجاد پاسخ‌های ضد تومور در مغز و نخاع بسیار مهم باشد.

گفتنی است که موسسه سرطان دانا به عنوان یکی از مراکز پیشرو در پژوهش‌ها و درمان سرطان در جهان شناخته می‌شود. این شرکت با ارائه بیش از 1100 کارآزمایی بالینی، به معطوف شدن به یک فرد از پژوهش‌های درمانی و مراقبت از سرطان رسیده است و نتایج پژوهش‌های خود را به درمان‌های جدید برای بیماران در سراسر جهان تبدیل می‌کند.

پژوهشگران می‌گویند: پژوهش‌های بیشتر روی این سلول‌ها نوید را در مورد زیست‌شناسی محدود به فرد و فعالیت‌های آنها در بدن می‌دهند. این یک کار واقعاً فوق العاده بوده است و ما از پزشکان، پزشکان و پژوهشگرانی که این کار را انجام داده اند، بسیار سپاسگزاریم.

کارون جیکوبسون که این کارآزمایی را رهبری می‌کرد، گفت: برای بسیاری از بیماران مبتلا به لنفوم سیستم عصبی مرکزی، گزینه‌های درمانی وجود ندارد و نتایج اولیه ما نشان می‌دهد که سلول‌های CAR-T را گسترش می‌دهد، حال این بیماران را بهبود می‌بخشد.

نیاز به تحقیقات بیشتر

لنفوم‌ها معمولاً دارای تومورهای تهاجمی هستند که می‌توانند در سایر قسمت‌های بدن به مغز و نخاع گسترش یابند ایجاد شوند. درمان این سرطان‌ها درمان است و بیماران معمولاً از دو سال زنده نمی‌مانند.

این آزمایش، سلول‌های CAR و غیر CAR-T را با استفاده از تکنیک‌های تک سلولی پیشرفته، از جمله توالی‌یابی RNA تک سلولی و توالی‌یابی تک سلولی گیرنده‌های سلول T جدا و تحلیل و بررسی کرد.

بخوان  ازدحام زنبورها آب و هوا را تغییر می دهد
این کارآزمایی شامل ۹ بیمار بود که ۷۸ درصد از آنها کوچک شدن یا ناپدید شدن تومورهایشان به دلیل استفاده از این درمان جدید بودند و ۶۷ درصد از آنها پاسخ کاملی را به این درمان دادند که در آن تومورهای آنها کاملا ناپدید شد.

سلول‌های CAR-T از نظر ژنتیکی برای اتصال به تومورها و از بین بردن آنها دوباره تنظیم می‌شوند و در سایر اشکال لنفوم هستند. اکنون، جیکوبسون و همکارانش یک آزمایش بالینی برای ارزیابی ایمنی درمان axi-cel برای سرطان‌های مغز و نخاع آغاز کرده‌اند.

هنوز پژوهش‌های بالینی بیشتر مورد نیاز است، اما داده‌ها بسیار امیدوارکننده هستند و نشان می‌دهند که نتایج بهتری نسبت به درمان‌های فعلی برای لنفوم مغز و نخاع دارند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، بیانیه مطبوعاتی سرطان سرطان دانا فبر که روز گذشته منتشر شد، یک کارآزمایی بالینی کوچک شامل بیماران مبتلا به لنفوم مغز یا نخاع را گزارش می‌دهد که بر اساس آن درمان با سلول‌های CAR-T که با نام axi-cel نیز می‌شوند، می‌شوند. یک گزینه درمانی مناسب برای بیمارانی باشد که امید کمی به بقا دارند.

پژوهشگران می‌گویند: این فرصت به ما فرصت بی‌سابقه‌ای را می‌دهد تا محیط ایمنی سیستم عصبی مرکزی را بررسی و تعیین کنیم که چگونه آن را با محیط زیست مقایسه کنیم. علاوه بر این، ما می‌توانیم جمعیت‌های سلولی یکسان را در خون و CSF مقایسه کنیم و تصویری با وضوح بالا از سلول‌های دینامیک T و درک عمیق‌تری از آنچه باعث پاسخ‌های درمانی می‌شود، به دست آوریم.

انتهای پیام



منبع ۹ بیمار

بخوان  اولین رایانه کوانتومی مقاوم در برابر خطای امسال می‌شود

سلول‌ CAR-T یا سلول تی کایمریک گیرنده آنتی‌ژن (Cameric antigen receptor T cell) نوعی روش درمان سرطان است که از روش‌های سلولی درمانی با پایه ایمونوتراپی و مهندسی ژنتیک برای بهبود بیماران مبتلا به انواع سرطان‌های خونی با استفاده از سلول‌های خونی خود فرد بیمار استفاده می‌شود. می کند. این تحقیقات در درمان برخی از بدخیمی‌های خونی موفقیت‌آمیز بوده و برای سایر تومورها نیز در حال کارآزمایی است.

نتایج آزمایش یک روش جدید درمان سرطان نشان می‌دهد که تومورها در ۷۸ درصد از بیماران کوچک شده یا ناپدید می‌شوند. این مطالعه امید به بیماران مبتلا به سرطان مغز و نخاع می‌دهد.

لنفوم (Lymphoma) گروهی از تومورهای یاخته‌های خونی است که از لنفوسیت‌ها به وجود می‌آید. گاهی اوقات واژه لنفوم تنها به تومورهای سرطانی اشاره دارد و به همه تومورها اطلاق نمی‌شود. نشانگان این بیماری مواردی مانند بزرگ شدن غدد لنفاوی که معمولاً شامل بدون درد است، تب، عرق (اغلب در شب)، خارش، کاهش وزن، احساس و سایر علائم است.

CARها گیرنده‌های مهندسی ژنتیکی دارای محل‌های اتصال اختصاصی آنتی‌ژن توموری هستند که توسط ژن‌های نوترکیب ناحیه ام‌نوگلوبولین (آنتی‌بادی یا پادتن) کد می‌شوند و دُم سیتوپلاسمی آنها دارای دامنه‌های (دامنه) هستند.