اندازه گیری سطح گلوکز روده با کمک یک حسگر بلعیدنی

«ارنستو د لا پاز آندرس» (Ernesto De La Paz Andres)، دانشجوی فارغ‌التحصیل مهندسی نانو و پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: با توجه به اینکه عوامل بیماری‌زای تغییرات پویایی در سطوح پی‌اچ، دما و شرایط سخت است، نیاز به روش‌های درمانی حسی دارد. برای توضیح دادن این تفاوت ها پیش بینی می شود.

این قرص که در حال حاضر در «دانشگاه کالیفرنیا، سن‌دیگو» (UCSD) در مرحله توسعه به سر می‌برد، اساس یک حسگر زیستی است که در یک پوسته پلیمری چاپ سه‌بعدی قرار دارد. این قرص برای مصرف، سطح گلوکز را به طور مداوم در روده کوچک‌گیری می‌کند و همان گلوکز را به عنوان سوخت به کار می‌برد.

این قرص در فواصل زمانی منظم، خوانش‌های خود را با استفاده از روشی به نام ارتباط مغناطیسی بدن انسان به صورت بی‌سیم انتقال می‌دهد. به طور خلاصه، این کار شامل ارسال پالس‌های مغناطیسی بسیار کم‌توان به بدن بیمار است که از طریق یک دستگاه که در قسمت بیرونی بدن قرار می‌گیرد، شناسایی و رمزگشایی می‌شود.

انتهای پیام



منبع

پژوهشگران «دانشگاه کالیفرنیا، سن‌دیگو» از ابداع نوعی قرص خبر داده‌اند که در اصل یک حسگر زیستی است و می‌تواند سطح گلوکز روده را اندازه‌گیری کند.

در آزمایش‌هایی که روی خوک‌ها انجام دادند، این قرص با موفقیت سطح گلوکز را در روده کوچک به مدت ۱۴ ساعت کنترل کرد. این قرص طی روند آزمایش، داده‌ها را هر پنج ثانیه و به مدت دو تا پنج ساعت ارسال کرد و در نهایت با مدفوع دفع شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، سطح گلوکز روده، شاخص اصلی سلامت کلی دستگاه گوارش است و اندازه گیری آن در حال حاضر با قرار دادن کاتتر در گلوی بیمار انجام می شود، اما شاید به زودی یک قرص هوشمند این کار را بسیار ساده تر انجام دهد.

بخوان  مایکروسافت به دنبال تبدیل آلاینده‌های هوا و آب به سوخت جت

این پژوهش در مجله Nature Communications به چاپ رسید.

قرص باید پیش از آزمایش روی انسان، کمی کوچکتر شود. قرص در حال حاضر ۲.۶ سانتی‌متر طول و ۹ میلی‌متر عرض است. همچنین، باید حسگرهای بیشتر به آن اضافه شوند.