انواع هوش مصنوعی و تفاوت آنها با هوش انسان 1 بیتی

در اینجا هم بیمار و هم پزشک میتوانند داده های بدست آمده را تجزیه و تحلیل و بررسی کنند. همانطور که میدانید اینترنت هماکنون تمام افراد جهان را به هم متصل کرده، اینترنت اشیا (IOT) نیز همانطور که از نامش پیداست قرار است تمام اشیا را به هم متصل کند! هوش مصنوعی ضعیف فاقد آگاهی انسانی است؛ ولی ممکن است در بعضی از موارد بتواند آن را شبیهسازی کند. امروزه، استفاده از حوزههای مختلف هوش مصنوعی در زمینههای متفاوت یکی از مسائل روز دنیا به حساب میآید. اینترنت اشیا مفهومی جدید در دنیای فناوری و ارتباطات بهشمار میآید. نظر شما دربارهی این فناوری چیست؟

برای مثال می توان به آنالیزهای زمانی (real-time analytics)، یادگیری ماشین (machine learning)، انواع سنسورها و … بنابراین، با استفاده از امکان یادگیری میتوان عامل منطقی را طراحی کرد که در بسیاری از محیطهای مختلف موفق ظاهر شود. توانایی کامپیوترها در زمینه محاسبات منطقی بر کسی پوشیده نیست. معمولا برای اعداد بزرگ از کیلوبیت بر ثانیه (Kb/s) به معنی «۱۰۲۴ بیت بر ثانیه» و مگابیت بر ثانیه (Mb/s) به معنی «۱۰۲۴کیلوبیت بر ثانیه» استفاد میشود. در واقع، بسیاری از خانهها در حال حاضر خانههایی نیمههوشمند هستند که لوازم آنها توسط یک وسیله یا موبایل کنترل میشود. اینترنت در حال حاضر همه مردم را به هم متصل میکند ولی با اینترنت چیزها تمام اشیاء به هم متصل میشوند. یا زمانی که ریموت دزدگیر ماشین خود را میزنید درها به طور خودکار باز میشوند. پینگ: زمان پاسخگویی یا تاخیر زمانی مورد نیاز برای انجام درخواست اتصال از طریق سرور است. از طرفی دیگر، یکی از چالش های مدیریت شهری یافتن روشی صحیح برای مدیریت زباله تولید شده و تمیز نگه داشتن محیط جهت حفظ سطح بهداشت در جامعه است. یکی از مزیت های هوش مصنوعی این است که از خستگی و حواس پرتی جلوگیری می کند البته این کاربرد هنوز در مرحله توسعه و پیشرفت است.

بنابراین هوش مصنوعی میتواند در زمینهی دانشهای متفاوتی مانند فلسفه، زبانشناسی، ریاضی، روانشناسی، عصبشناسی، تئوری کنترل، احتمالات، بهینهسازی و فیزیولوژی استفاده شود و کمک بزرگی به تصمیمگیریهای انسان باشد. «ماشین هم میتواند فکر کند» گزارهای است بحثانگیز، نه فقط بحثهای علمی (در علوم مختلف، مثل ریاضی، کامپیوتر و منطق) بلکه بحثهایی کاملا فلسفی. کتاب فردریک فره با عنوان«فلسفه فناوری » (1988) برای مطالعه این موضوع بسیار جالب است به طوری که به یک کتاب درسی تبدیل شده و در بسیاری از دورههای دانشگاهی مورد استفاده قرار میگیرد. تیم Deloitte برای بهبود وضعیت سیستمها و هوش مصنوعی در سازمان خود، یک نظرسنجی جالب انجام داد. هوش مصنوعی مزایای بالقوه زیادی دارد و از طرف دیگر درصورتیکه توسط افراد نادرستی اجرا شود، قادر به نابودی تمدن بشر نیز خواهد بود. اینترنت اشیا چه کاربردی دارد؟

اینترنت اشیا (IoT) سیستمی از دستگاههای محاسباتی، ماشینهای مکانیکی و دیجیتال، اشیا، حیوانات یا افراد است که با شناساگرهای یکتایی مشخص شدهاند و توانایی انتقال داده در شبکه را بدون نیاز به تعاملات انسان با انسان یا انسان با کامپیوتر دارند. در اینجا هر نرون در شبکه عصبی یک قانون در پایگاه دانش می باشد و با استفاده از محاسبات عصبی روش استنتاج را پیاده می کنیم. یک مثال ساده، ایمیلهای خودکار است که در هر زمان که معامله انجام دهید از طرف بانک ها دریافت میکنید. علاوه بر انجام مراحل بالا، بهتر است مودم را در اتاقی که اغلب در آنجا به اینترنت متصل میشوید، قرار دهید. در نهایت این الگوریتم ها می توانند بینشی باورنکردنی از چگونگی رشد بهتر محصولات زراعی ایجاد کنند و به تغذیه جمعیت رو به رشد جهان کمک کنند.

دانش اینترنت اشیاء به طور سریعی در حال پیشرفتهتر و گستردهتر شدن است و امروزه راهی برای انجام امور توسط ماشینها و دستگاهها بدون نیاز کنترل مداوم انسان است و حتی این دستگاهها میتوانند از طریق فناوری اینترنت اشیاء با استفاده از جدیدترین دادههای موجود در اینترنت، کار خود را تنظیم کنند. قطعاتی کوچکتر از اندازه یک تمبر پستی و باریکتر از قطر موی انسان که از چیزی حدود ۴۰ میلیون ریزقطعه تشکیل شده و تأثیر آنها روی توسعه جهانی بهقدری است که این روزها پیشران انقلاب صنعتی لقب گرفته؛ از موبایلهای هوشمند گرفته تا کامپیوترهای شخصی، پردازندههای ارتباطی بهعنوان قلب تپنده اینترنت، خودروهای الکتریکی، روند دیجیتالیشدن کالاها و خدمات از قبیل تجارت الکترونیکی جهانی؛ همه و همه وابسته به پردازندهها است. این آیندهپژوه ادامه داد: چرا که ملزومات فضای فعلی اینترنت، ذیل جهان تک قطبی بعد از جنگ جهانی دوم ایجاد شده است؛ زمانی که اساساً اینترنت و مفهومی از شبکه وجود نداشت و به همین دلیل شبکه اینترنت هم جهت و همسو با پروسه جهانی سازی که نظام سرمایه داری آمریکایی دنبال کرد، توسعه یافت.

بخوان  هوش مصنوعی نه مصنوعی است و نه هوشمند 1 بیتی

سازندگان این دستگاهها ممکن است تمام دادههای جمعآوری شده از مشتری را بستهبندی کرده و به شرکت دیگری بفروشند. سرفصلهای این دوره شامل شناخت اینترنت اشیا، معماری و سختافزار آن، استانداردها، پروتکلها و امنیت اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و پلتفرم اینترنت اشیا، کاربرد بلاکچین و ارزهای دیجیتال، کاربردهای تجاریسازی اینترنت اشیا و ارتباطات و مخابرات اینترنت اشیا است. با توجه به اینکه دنیای امروز دنیایی است که در آن، اطلاعات حرف اول را میزند و بهنوعی میتوان به آنها مفهوم طلای مجازی را اطلاق کرد، درنتیجه اینترنت اشیا نیز با دانستن این مساله مهم، بر پایه اطلاعات شکلگرفته و آن را بهتمامی اشیای پیرامون محیط زندگی بشر بسط داده است. هوش انسان قادر به مشاهده، تجزیه و تحلیل مسائل و قضاوت در موارد گوناگون است؛ اما هوش مصنوعی بر اساس برنامه ها، قوانین و رویه های از پیش تعیین شده در آن، تفکر میکند و کار مربوط به خود را انجام میدهد.

از هر چه که بگذریم و فارغ از هرگونه مکان و زمانی اینترنت امکان دسترسی شما را به طیف وسیعی از مخاطبان فراهم میکند و همین موضوع باعث شده که اکنون موفقترین و ثروتمندترین افراد دنیا از میان صاحبان وبسایتها و کسبوکارهای اینترنتی باشند. این الگوها نشان میدادند مردم در چه شرایطی و تحت تأثیر چه عواملی بهسمت بیماریهای خطرناک و مزمن نظیر سرطان کبد سوق پیدا میکنند. در چنین مواقعی این تکنولوژی میتوانند به شدت خطرناک بوده و حتی آسیبهای جبرانناپذیری به جوامع انسانی وارد سازد، به عنوان مثال اگر چنین اتفاقی برای سیستمهای یک بیمارستان اتفاق بیفتد میتواند بسیار مشکلزا و وحشتناک باشد. به عنوان مثال ، بیمارستان مستقر گرونینگن از یک شبکه هوشمند ویژه استفاده می کند که به هر کارمند امکان دسترسی به اطلاعات بیمار و همچنین نظارت بر مکان تجهیزات و داروهای موجود را می دهد. بله؛ هر دستاوردی میتواند معایبی نیز داشته باشد؛ ظهور اینترنت اشیا با وجود آنکه در تعدیل مصرف، بهبود وضعیت محیط زیست، کاهش آلودگی و تسهیل زندگی نقش دارد تبعات خود را نیز به دنبال خواهد داشت. این امر نشانگر آینده درخشان و اقبال عمومی است که برای اینترنت اشیا وجود دارد.

نحوه ارتباط ما با تکنولوژی در سال های اخیر به طور چشمگیری تغییر کرده است و هنوز هم در حال تغییر است. وی در ادامه مواردی همچون مصنوعات، دانش، فرایندها، اخلاق و زیباشناسی، فلسفههای فراگیران، و مسائل عملی در آموزش تکنولوژی را شرح داده و در پایان نیز منابعی برای مطالعة بیشتر پیرامون مسئلة تکنولوژی را معرفی کرده است. مانع اصلی معرفی همه جانبه چنین سیستم هایی سازگاری و ایمنی هزینه بالای فناوری آنها است. برای داشتن یک تماس ویدئویی ایده آل که اعصاب شما را به خاطر قطع شدن های مکرر به هم نریزد به سرعتی بین 5 تا 7 مگابیت برثانیه نیاز است. پس از اتصال وسایل به شبکهی داخلی یا اینترنت آنها میتوانند برای یکدیگر داده ارسال کنند و در نهایت با هم در ارتباط بوده و با هم تعامل داشته باشند، در حقیقت این ارتباط، ارتباط “انسان با انسان” یا “انسان با ماشین” نخواهد بود بلکه یک ارتباط کامل بین “ماشین و ماشین” برقرار خواهد شد، در این حالت مودمها، میکروپروسسورها و بردهای مختلف میتوانند با هم به تبادل اطلاعات بپردازند. اینترنت اشیا (IoT) به طور کلی به فناوری اطلاق میشود که در آن تمام اشیا و وسایل اطراف ما به شبکهی اینترنت و یا اینترانت (شبکهی محلی) متصل شدهاند و میتوانند از طریق آن برای هم داده ارسال کرده و با هم در ارتباط باشند، در ضمن به راحتی و از طریق اپلیکیشنهای خاصی توسط انسانها قابل کنترل هستند.

آیا شما نیز به مباحث مرتبط با IOT و کاربردهای آن علاقهمندید، تجربیات خود را در این زمینه با ما و کاربران همیار آیتی به اشتراک بگذارید. درواقع میتوان گفت هرجایی که شما ایدهای برای اتصال دنیای فیزیکی به دنیای سایبری داشته باشید با اضافه کردن سنسورها، عملگرها و تجهیزات دیگر، کاربرد دیگری برای اینترنت اشیا ایجاد کردهاید. زیرساختی برای اتصال سریعتر و سرویسهای ابری با دسترسی سادهتر جهت مدیریت دادهها و برون سپاری انرژی محاسبات. دستگاههای اینترنت اشیا به دلیل اتصال به اینترنت و بعضا استانداردهای ضعیف امنیتی، در معرض حملات سایبری قرار می گیرند. شهرت اینترنت اشیا در صنعت هنوز به اندازهای نیست که در بحث دستگاههای پوشیدنی یا خانههای هوشمند وجود دارد. در این سایت بخشهای جداگانهای برای تست سرعت دانلود و آپلود وجود دارد که برای دریافت سرعت هرکدام از آنها باید جداگانه به این بخشها بروید. در مورد اینکه نقش ایران چه مقدار این حوزه در ایران پررنگ است یا در قیاس با دنیا چه میزان قدرتمند هستیم؛ به نظر میآید آنقدر که باید و شاید سرعت گسترش و پیشرفت وجود ندارد. حریم شخصی مسئله دیگر است. حوزههای دیگری مانند سلامت که جای پیشرفت بسیاری دارد یا حوزه صنعت که میتواند از صنعت نسل چهار و اینترنت اشیا برای ارتقای خطوط تولید، افزایش بهروری، کاهش مصرف انرژی و خیلی مزایای دیگر استفاده کند.

بخوان  چرا شکست خوردن با هوش مصنوعی ساده‌تر از شما احتمالا فکر کنید

شما به کمک سرویس تبدیل متن به صوت آیپا میتوانید به صورت انلاین متن های خود را به صوت با کیفیت تبدیل کنید. دقیقا. در مصوبه ۱۸۱ ما به شرکتهای بخش خصوصی که سرویس ADSL واگذار میکنند ۳۵ درصد تخفیف دادیم. برای اجرای این طرح مجلس رای گیری بعدی را به کمیسیون ویژه فرهنگی مجلس واگذار نمود و اگر این طرح در آن کمیسیون به تصویب برسد ، مجلس قادر است که مدت زمانی را برای اجرای آزمایشی این طرح در نظر داشته باشد . که کاربردی فرا گیر است و برای افراد به صورت انفرادی نیست. قیصری میزان مشارکت در این دوره را تشریح کرد و گفت: به دلیل کرونا و اقدامات بهداشتی آن سقف ثبتنام 30 نفر اعلام شده بود که تمامی ظرفیت تکمیل است و افراد در هفت گروه چهار تیمی فعالیت میکنند. جدیدترین لامپ طراحی شده توسط این شرکت، با فناوری WiFi سازگار است و با استفاده از آن کنترل می شود. اینترنت اشیا در حوزههای مختلف وارد شده است، به عنوان مثال در حوزه ساختمانی به شکل چشمگیری شاهد حضور این فناوری هستیم؛ ساختمانهای مجهز به Building Management System (سیستم مدیریت ساختمان) و ساختمانهایی از جنس Smart Home از نمونههای آن محسوب میشود. اینترنت اشیا یا Internet of Things واژهای نسبتا آشنا که چند وقتیست وارد حوزهی تکنولوژی و زندگی ما شده است، شاید به درستی با معنا و مفهوم آن آشنا نباشیم، اما باید بدانیم در آیندهای نهچندان دور این فناوری به شکل بسیار گستردهای در زندگی ما نقش خواهد داشت، اگر شما نیز میخواهید زودتر از سایرین با این فناوری آشنا شده و کاربردهای آن را در زندگی روزمره خود بدانید تا انتهای این آموزش با همیار آیتی همراه باشید.

دستگاه ها و سیستم های اینترنت اشیاء پزشکی نیز به بیماران کمک می کنند تا احساس راحتی سایت 1biti کنند. در آن اشیای بیجان، برای خود هویت دیجیتال دارند و به کامپیوترها اجازه می دهند آنها را سازماندهی و مدیریت کنند. این تعریف یا مفهوم را شخصی به نام کوین اشنون در سال ۱۹۹۲ مطرح کرد که اشیا پیرامون ما بتوانند با یکدیگر و در دنیای سایبری ارتباط، شخصیت و هویت داشته باشد از طرفی ما نیز بتوانیم از طریق فضای سایبر آنها را رؤیت یا فرماندهی کنیم. حتما تا بهحال نام خانههای هوشمند را شنیدهاید، یکی از کاربردهای وسیع و گسترهی IoT در خانههای هوشمند نمود پیدا میکند، خانهای را در نظر بگیرید که بسیاری از اشیای موجود در آن از طریق یک شبکه به هم متصلاند. حتما تا پیش از این نام ربات بارها و بارها به گوشتان خورده است. درست انجام دادن آن تغییر در مراقبت های بهداشتی و آموزشی بسیار مهم بوده است. بواسطه استفاده از مفهوم IoT استفاده به نوعی فرایندهای محیط پیرامون خود را مکانیزه میکنیم؛ مشاغلی که در گذشته به صورت فیزیکی انجام میشد (مانند کار کردن کارگران در یک کارخانه) تغییر میکند و نیازی به بودن کارگران در خط تولید نخواهد بود؛ به ازای این تغییر، افراد باید مشاغل دنیای سایبر را پذیرفته و بتوانند به خوبی مدیریت و تصمیمگیری کنند این موضوع میتواند عدم تحرک فیزیکی به دنبال داشته باشد.

هشدار الکترونیکی Philips سیستم دیگری برای بهینه سازی کار بیمارستان ها است. لازم به ذکر است بدانید این روزها نصب و راه اندازی شبکه و ایجاد ارتباط بین کامپیوترها یک نیاز محسوب میشود. تقریبا هر چیزی که بتواند به شبکه اینترنت متصل شود، بخشی از اینترنت اشیا (IOT) است. در زمینه ارتباطات بیسیم و مدرن به سرعت در حال رشد است. IOT در چه حوزههای شغلی ورود پیدا کرده است؟ ازجمله کاربردهای دادههای حسابداری شناسایی و برطرف کردن مشکلات عملیاتی شرکت و در نتیجه افزایش کارایی و سوددهیان است که اثربخشی و صرفه اقتصادی را به همراه خواهد داشت. در برخی از حوزهها پیشرفت بیشتر وجود دارد؛ در بحث شبکههای هوشمند برق که فعالیتهایی صورت گرفته و لازم است بیشتر عملیاتی شود تا مدیریت مصرف مشترکین صنعتی و خانگی بتواند هوشمندانهتر عمل کند. امروزه، پژوهشگران، الگوریتمهای هوش مصنوعی را برای استنباط و تفسیر دادههای موجود و معیارهای ویژه و مشخص به منظور دستیابی به اهداف تجاری و پیشبردن تصمیمگیریهای عملیاتی آموزش میدهند.

بخوان  تکنولوژی جدید و آینده جهان + تکنولوژی چیست؟ تکنولوژی متاورس + فناوری بلاک چین دیدنگار | 1biti

براساس پیش بینی و تحلیل های انجام شده ، مراقبت های بهداشتی مهمترین بخش اینترنت اشیا است. دستگاه های اینترنت اشیا در زمینه مراقبت های بهداشتی در حال حاضر عمدتا در کشورهای توسعه یافته اقتصادی مانند ایالات متحده آمریکا استفاده می شوند. استفاده از هوش مصنوعی در تولید وجود دارد و می تواند با تجزیه و تحلیل و سنجش اطلاعات از کیفیت تجهیزات ساخته شده مراقبت بکند و با تقاضای مورد انتظار از کالای تولید شده را اعمال و کیفیت محصول را بررسی کنید. با اعمال اینترنت اشیا به تجهیزات خانه، با مصرف بهینهتر انرژی و اداره راحتتر خانه قابل استفاده هستند. امروزه ما میتوانیم با جایگذاری تجهیزات ارتباطی و پردازشی در قطعهای بسیار کوچک یک گجت هوشمند بسازیم که هنگام نشستن فردی بر روی صندلی، اطلاعات مربوط به نشستن وی را ارسال کند و قطعه دیگری که اطلاعات سلامتی فرد را گرفته و به تلفن همراه یا پزشک وی مخابره کند. همانند هر تکنولوژی دیگری اینترنت اشیا نیز میتواند مورد نفوذ و سو استفاده قرار بگیرد و این مورد به یکی از چالشهای پیشروی آن تبدیل شده است، همانطوری که بالاتر نیز گفتیم، برخی از اشیای اینترنتی میتوانند موقعیت جغرافیایی ما را نیز رصد کرده و آن را پردازش کنند.

کتاب « وقتی اشیا شروع به فکر کردن میکند » پروفسور MIT، نیل گرشنفلد ، نیز در سال 1999 منتشر شد. این کتاب از اصطلاح دقیقی استفاده نمیکند، اما چشمانداز روشنی از مسیر IoT ارائه میدهد. آنچه که امروزه تکنولوژی هوش مصنوعی را از تکنولوژی های قدیمی در مراقبت های مرتبط با سلامت متمایز می کند توانایی کسب اطلاعات، پردازش آن ها و در نهایت ارائه خروجی به صورت دقیق به کاربر نهایی است. 4. از آنجایی که هیچ استاندارد بین المللی سازگاری برای IoT وجود ندارد، ارتباط دستگاه های سازنده های مختلف با یکدیگر دشوار است. یکی از لحظات مهم در تاریخ هوش مصنوعی در سال 1997 رقم خود؛ یعنی زمانیکه مسابقه زنده شطرنج بین کامپیوتر IBM به نام Deep Blue و گری کاسپاروف (Garry Kasparov) قهرمان شطرنج دنیا برگزار شد.

کوین اشتون، یکی از بنیانگذاران مرکز Auto-ID در موسسه فناوری ماساچوست، اولین بار در سال 1999 از اینترنت اشیا نام برد. در کارتون کارآگاه گجت، خواهرزاده کارآگاه که «پنی» نام داشت ساعت هوشمندی در دست داشت که در اغلب اوقات از آن استفاده میکرد. گزارش اخیر بانک مرکزی، نشان می دهد پایه پولی فروردین امسال نسبت به سال گذشته، رشد ۳۱.۵ درصدی داشته که بالا رفتن خالص سایر اقلام بانک مرکزی، سهم عمده ای در افزایش آن داشت. برخی از سازمانهای بالادستی به این مسئله توجه دارند و وارد این حوزه شدهاند؛ زیرساختها نیز حاکی از آن است که به عنوان یک حوزه جدید ICT و فضای سایبر به این موضوع نگاه ویژه ای میشود. بر اساس این گزارش، امتیاز ویژه این دوره شامل تیمسازی و فعالیت گروهی، امکان سرمایهگذاری روی تیمها، خدمات مشاوره کسب و کار توسط تیم حرفهای و امکان استقرار تیمهای برتر در شتاب دهنده امید فضا است. در حقیقت همان طور که هوش مصنوعی مراحل رشد خود را طی می کند، زبان های لیسپ و پرولوگ بیشتر مطرح می شوند که این زبان ها کار خود را در محدودهٔ توسعه سیستم های هوش مصنوعی در صنعت و دانشگاه ها دنبال می کنند و طبیعتاً اطلاعات در مورد این زبان ها به عنوان بخشی از مهارت هر برنامه نویس هوش مصنوعی است.