اولین انتقال خون با سلول‌های پرورش‌یافته در آزمایشگاه انجام شد

به گزارش ایسنا و به نقل از نیواطلس، اهدای خون می‌تواند نجات‌بخش باشد؛ به ویژه برای افرادی که با اختلالاتی مانند سلول کم‌خونی داسی‌شکل مبتلا هستند. در هر حال، بسیار بیشتر از پیشنهادات و تطبیق‌های گروه‌های خونی است که می‌توانند از دست دادن بیماران می‌سازند و به هدر می‌رود.

این آزمایش بالینی جدید که “RESTORE” نام دارد، برای بررسی ایمنی این سلول‌های خون و همچنین مدت زمان ماندگاری آنها در بدن طراحی شده است. گل‌های قرمز خون معمولاً حدود ۱۲۰ روز طول عمر دارند اما خونی‌های معمولی حاوی نمونه‌هایی از سلول‌های سنین مختلف هستند. از سوی دیگر، خون پرورش‌یافته در آزمایشگاه تازه ساخته شده است. بنابراین، باید همه آنها را به طور قابل اطمینان تا ۱۲۰ روز دوام بیاورند.

اولین انتقال خون با سلول‌های پرورش‌یافته در آزمایشگاه انجام شد

این روش که توسط پژوهشگران «دانشگاه بریستول» (University of Bristol) ارائه شده است، هنوز با اهدای خون آغاز می‌شود اما هدف پژوهش در این مورد گلبول‌های قرمز خون نیست، بلکه سلول‌های بنیادی خون است. این سلول ها به مدت ۱۸ تا ۲۱ روز در محلول مغذی قرار می گیرند و پژوهشگران آنها را ترغیب می کنند تا تکثیر شوند و به سلول های خونی بالغ تبدیل شوند. سپس، سلول‌ها را تصفیه و ذخیره می‌کنند و برای انتقال آماده می‌شوند.

دو شرکت‌کننده به عنوان بخشی از این آزمایش، سلول‌های خونی پرورش‌یافته در آزمایشگاه را دریافت کرده و گزارش‌هایی را مطالعه کرده‌اند که هیچ عارضه جانبی نامطلوبی ارائه نشده است.

یک جایگزین جذاب، تولید گلبول‌های قرمز در مورد بزرگ در آزمایشگاه است که می‌توان برای داشتن گروه خونی نیاز به تنظیم کرد. محققان ده‌ها سال هستند که برای رسیدن به این هدف کار می‌کنند و اکنون با اولین مورد انتقال خون آزمایشگاهی به بیماران انسان، نقطه عطف مهمی به دست آمده است. در حال حاضر، یک آزمایش بالینی برای بررسی ایمنی این روش در حال انجام است که می‌تواند خون را متحول کند.

بخوان  Adobe آماده پذیرش هنرهای سهامی تولید شده توسط هوش مصنوعی شما است

سلول‌های خونی پرورش‌یافته در آزمایشگاه با توسعه بیشتر می‌توانند نسبت به اهدای معمولی داشته باشند. برای تزریق خون نیاز، طول عمر بیشتر سلول‌ها کمک می‌کند تا بین تزریق‌ها فاصله بیشتری داشته باشد. همچنین، این روش می‌تواند نیاز به تطبیق گروه‌های خونی بین‌کنندگان و گیرندگان را کاهش دهد و خون را در بلندمدت کند.

سلول‌های خونی که از سلول‌های بنیادی در آزمایشگاه پرورش یافته بودند، برای اولین بار به انسان‌های بیمار تزریق شدند.

انتهای پیام



منبع اگر این یک نقطه عطف بزرگ برای رسیدن به این هدف است اما پیش از انتقال خون به طور منظم در آزمایشگاه، هنوز کارهای بیشتری برای انجام دادن وجود دارد.

آزمایش RESTORE شامل ۱۰ شرکت‌کننده خواهد بود که تزریق خون “مینی” را دریافت می‌کند. این روش تنها پنج تا ۱۰ میلی‌لیتر (یک تا دو چای‌خوری) گل قرمز است. هر یک از آنها دو مورد از این تزریق‌های کوچک را به فاصله چهار ماه دریافت می‌کنند که یکی از سلول‌های پرورش‌یافته در آزمایشگاه و دیگری شامل خون اهدایی است. سپس، سلول‌ها برای بررسی عوارض جانبی تحت نظر قرار می‌گیرند و به طور ویژه بررسی می‌شوند که آیا پرورش خون‌یافته در آزمایشگاه همان انتظار می‌رود، دوام می‌آورد یا خیر.