اولین پرواز تاریخی با روغن آشپزی!

بنابراین صد درصد از SAF همراه با حذف کربن از جو با استفاده از بیوچار. ماده‌ای که کربن از جو را جذب و ذخیره می‌کند، تبدیل به یک پرواز صفر خالص می‌شود.

راشل اورارد، رئیس بخش پایداری شرکت رولزرویس می‌گوید: شرکت ما مفتخر است که موتورهای ترنت ۱۰۰۰ اولین پرواز تاریخ را با استفاده از ۱۰۰ درصد از سوخت SAF بر فراز اقیانوس‌اطلس تامین می‌کنند. این نقطه عطف باورنکردنی برای تمام صنعت هوانوردی در جهت انتشار یک کربن صفر است.

شای وایس، مدیر عامل شرکت ویرجین آتلانتیک می‌گوید: این چالش نقش مهمی را که SAF باید در کربن‌زدایی هوانوردی ایفا کند و اقدام به جمع‌آوری فوری مورد نیاز برای توسعه تولید و استفاده از SAF در سطح جهانی به رسمیت می‌شناسد.

قرار دادن سوخت مورد نیاز این پرواز بیشتر از روغن پخته و مصرف شده و سایر روغن‌ها و روغن‌های خوراکی تامین می‌شود.

مارک هارپر، وزیر حمل و نقل بریتانیا گفت: در دهه‌ها، از لندن به نیویورک نمادی از پرواز هوانوردی در ارتباط با مردم و پیشبرد پیشرفت بین‌المللی بوده است. اکنون این پرواز در خط مقدم کاهش انتشار کربن ناشی از هواپیماها خواهد بود.

بریتانیا از طریق صندوق ۱۶۵ میلیون پوندی سوخت‌های پیشرفته روی توسعه SAF سرمایه‌گذاری می‌کند و با صنعت و سرمایه‌گذاران همکاری خواهد کرد تا بفهمد چگونه می‌توان سرمایه‌گذاری بلندمدت در این بخش را تضمین کند.

با این حال، هواپیماهای دارای موتور سازگار با سوخت SAF امیدی برای پروازهای سبزتر در آینده به روی صنعتی است که هم اکنون سالانه 2.1 درصد از انتشار کربن جهانی را منتشر می کند.

بخوان  چشمی که می‌تواند خواب کاربر را ارزیابی کند

دولت بریتانیا برای مقابله با این چالش، برنامه‌های موسوم به استراتژی جت صفر را در ژوئیه ۲۰۲۲ آغاز کرد که در آن فیلتر کربن‌زدایی از هوانوردی و برجسته کردن استفاده از SAF به عنوان یکی از طرح‌های اولیه برای دستیابی به صفر خالص ارائه شد.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی رسمی دولت بریتانیا، شرکت ویرجین آتلانتیک برنده یک رقابت برای دریافت بودجه دولتی برای انجام اولین پرواز ماورای اقیانوسی خالص شده است.

سفر هوایی در سال ۲۰۱۹ مسئول تولید ۹۱۵ میلیون تن CO۲ در مقایسه با ۴۳ میلیارد تن کربن دی اکسید تولید شده توسط بشریت در سراسر جهان بوده است.

با این، هنوز مشکلاتی مانند نیاز به افزایش SAF و مقدار فعلی SAF مجاز در موتورهای جت شرایط فعلی وجود دارد.

انتهای پیام



منبع

کربن زدایی از هوانوردی

دولت بریتانیا شرکت فنی ویرجین آتلان را مامور کرده است تا سال آینده اولین پرواز بر فراز اقیانوس اطلس از لندن به نیویورک را با سوختی موسوم به SAF که از روغن مستعمل آشپزی ساخته می‌شود، رقم بزند.

هوانوردی که یکی از سخت‌ترین‌ها برای کربن‌زدایی است، اگر سریع‌تر و هماهنگ انجام شود، می‌توان تا سال 2050 در تولیدکنندگان اصلی گازهای گلخانه‌ای باشد.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، دولت بریتانیا اعلام کرد که شرکت هواپیمایی ویرجین آتلان در سال ۲۰۲۳ یک پرواز تاریخی بدون انتشار کربن یا اصطلاحا صفر خالص را از لندن به نیویورک انجام خواهد داد.

چالش های دیگر

بیوچار(Biochar) زغال تهیه شده از زیست‌توده‌های گیاهی و کشاورزی کشاورزی است که به عنوان روش استفاده می‌شود. این ماده به صورت جامد و سرشار از کربن است که می‌تواند کربن را به مدت هزار سال در خود نگاه کند.

بخوان  ویژگی ناچ دیگر در آیفون ۱۴ پرو وجود ندارد

بنابراین، موتورهای رولزرویس ترنت ۱۰۰۰، هواپیماهای بوئینگ ۷۸۷ پرچمدار این خطوط هوایی در هنگام پرواز از لندن به نیویورک تامین می‌کنند.

منابع بالای تولید سوخت، فناوری اطلاعات در شناسایی تجاری و میزان استفاده از مواد اولیه، استفاده از دیگران برای استفاده بیشتر از SAF هستند.

وی افزود: این پرواز نه تنها راه را برای نسل‌های آینده هموار می‌کند، بلکه نشان می‌دهد که با هم بر روی یک هدف مشترک کار می‌کنیم، با گرد هم آوردن برخی از بهترین کارها و دانشگاهیان در جهان و با رهبری یک شرکت بریتانیایی می‌توانیم به دست آوریم.

بریتانیا برای اطمینان از یک بازار باثبات و قابل توسعه، یک دستورالعمل را در مورد SAF صادر می کند که حداقل ۱۰ درصد سوخت را تا سال ۲۰۳۰ از منابع پایدار تولید می کند.

استفاده از موتورهای جت تجاری از SAF همراه با نفت سفید مجاز است. این موضوع، پرواز کربن‌زدایی از مسیرهای دوربرد را با استفاده از صد درصد از SAF نشان می‌دهد و جهان را یک قدم به هوانوردی صفر خالص نزدیک می‌کند.

در بیانیه دولت بریتانیا آمده است که این گام‌ها در تلاش برای حمایت از مشارکت SAF در حمل و نقل هوایی تجاری تجاری آینده است.

سوخت SAF در مقایسه با سوخت‌های معمولی جت در صورت جایگزینی کامل با نفت سفید می‌سیل‌آورد تا حیات انتشار کربن را حدود ۷۰ درصد کاهش دهد.

این یک پرواز تجاری معمولی نخواهد بود، اما اولین پرواز مسافربری در تاریخ هوانوردی تجاری تنها از پایداری هوانوردی (SAF) استفاده می‌کند.

وی افزود: موتورهای ترنت 1000 در حال حاضر می‌توانند با 50 درصد SAF در پروازهای تجاری پرواز کنند و تا پایان سال 2023 ما ثابت کنیم که کل موتورهای ترنت و موتورهای هوانوردی تجاری ما با استفاده از صد درصد از SAF سازگار هستند.

بخوان  دروس سواد فضای مجازی باید در نظام آموزشی مدارس وارد شوند