اولین کاوشگر قمری کره جنوبی وارد مدار ماه شد

انتظار می‌رفت فضاپیمای دانوری در روز جمعه و ساعت 2:45 بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی(23:15 به وقت ایران) وارد مدار ماه شود. این مانور، اولین مانور از پنج مانور برنامه ریزی شده تا 28 دسامبر است که طی آنها پیشران هایش را برای اصلاح مدار روشن و راه را برای این کاوشگر باز می کند تا علمی خود را در ماه را آغاز کند.

انتهای پیام



منبع

ناسا نیز در قالب ششمین محموله در این فضاپیما حضور دارد. محموله این آژانس فضایی آمریکایی یک دوربین بسیار حساس به نام «ShadowCam» است که برای شناسایی مناطق دائما در سایه قطب‌های طراحی شده است تا نشانه‌هایی از رسوبات یخ پیدا کند. داده‌های این ابزار می‌توانند برای برنامه آرتمیس ناسا که هدف آن ایجاد پایداری انسان در ماه است، مفید باشد.

کاوشگر کره بخشی از علاقه فزاینده بین‌المللی به فعالیت در ماه است. به عنوان مثال، دانوری یک ماه پس از ورود ماهواره کپستون ناسا به ماه رسید. ماموریت آرتمیس ۱ این آژانس با موفقیت به مدار ماه پرتاب شده و در زمانی که دانوری در مسیر ماه بود، فضای اوریون به زمین بازگشت.

این پرتاب موفقیت‌آمیز، دانوری را وارد مدار انتقال ماه بالستیک کرد، که کاوشگر را در یک سفر ۱۳۴ روزه‌ای کم‌مصرف به فضای میان زمین و ماه برد. سرانجام دانوری وارد مدار قطبی ماه شد و در فاصله 100 کیلومتری از سطح ماه قرار گرفت.

اولین کاوشگر قمری کره جنوبی وارد مدار ماه شد

مونتاژی از عکس‌های مدارگرد ماه دانوری کره جنوبی که مناظری از زمین و ماه را نشان می‌دهد که در ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۲ ثبت شده است.

«دانوری» که با نام مدارگرد رهیاب ماه کره(KPLO) نیز می‌شود، سفر و مدار خود را به ماه را در روز چهارم اوت سوار بر موشک فالکون ۹ اسپیس‌ایکس از پایگاه فضایی کیپ کاناورال فلوریدا آغاز کرد. مقامات موسسه تحقیقات هوافضای کره می‌گویند که کاوشگر ماه در سفر خود بیش از 3.3 میلیون مایل (5.4 میلیون کیلومتر) را طی کرده است.

موسسه تحقیقات هوافضای کره نوشت: انتظار می‌رود دانوری پس از اولین مانور خود برای ورود به مدار ماه، چهار منور دیگر را در نزدیک شدن به ماه روزهای ۲۱، ۲۳، ۲۶ و ۲۸ دسامبر (۳۰ آذر، ۲، ۵ و ۷ دی) ) پیش از استقرار در مدارک نهایی در روز ۲۹ دسامبر(۸ دی) انجام دهد.

دانوری‌های همچنین اولین گام به سوی جاه‌طلبی‌های بزرگ‌تر در ماه برای کره جنوبی است، که یک فرود رباتیک روی ماه را برای حوالی سال ۲۰۳۲ در نظر دارد و ماموریت به مریخ در سال ۲۰۴۵ را پیش‌بینی می‌کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، دانوری، اولین ماموریت اکتشافی کره جنوبی در اعماق فضا است که به ماه می‌رسد.

این کاوشگر ۶۷۸ کشوری اولین ماموریت اکتشافی کره جنوبی است که از مدار زمین می‌رود. این ماموریت جاهطلبانه 100 میلیون تومان هزینه دارد. دانوری محموله علمی پژوهشی را که برای جمع‌آوری از ماه‌های مختلف از طراحی علمی علمی ششم با خود می‌آورند. پنج مورد از این ابزارها شامل یک صفحه تصویرگر، یک دوربین قطبش‌سنج زاویه باز، مغناطیس سنج، ساخت‌سنج پرتو گاما و یک محموله آزمایشی فناوری شبکه جدید بودند که توسط دانشگاه‌ها و سازمان‌های تحقیقاتی کره ساخته‌شده‌اند.

مدارگرد رهیاب ماه کره جنوبی یا «دانوری»(Danuri) در روز جمعه(۱۶ دسامبر) پس از طی یک سفر چهار ماهه وارد مدار ماه شد.

بخوان  آزمایش سوخت موشک حیاتی آرتمیس ۱ موفقیت آمیز بود