ایالات متحده نرم‌افزاری را برای روس‌ها تأمین مالی می‌کند تا از سانسورهای گذشته عبور کنند


شهروندان روسیه از نرم افزار ضد سانسور مورد حمایت ایالات متحده برای دسترسی به اخبار مستقل در مورد تهاجم این کشور استفاده می کنند.

نرم افزار ضد سانسور تحت حمایت ایالات متحده توسط شهروندان روسیه برای دسترسی به اخبار مستقل در مورد تهاجم این کشور به اوکراین استفاده می شود.

گروه‌های درگیر به خبرگزاری فرانسه گفتند که یک کمپین تحت حمایت ایالات متحده به روس‌ها دسترسی به نرم‌افزار ضد سانسور را می‌دهد تا از سرکوب مخالفان مسکو علیه تهاجم این کشور به اوکراین جلوگیری کند.

روسیه از زمان حمله به همسایه خود در ماه فوریه، محدودیت‌های خود را بر رسانه‌های مستقل تشدید کرده است و روزنامه‌نگاران به دلیل انتقاد از تهاجم یا حتی به‌عنوان جنگ از آن تحت تعقیب قرار گرفتند.

صندوق فناوری باز تحت حمایت دولت ایالات متحده در حال پرداخت پول به تعداد انگشت شماری از شرکت های آمریکایی است که شبکه های خصوصی مجازی (VPN) را به طور رایگان به میلیون ها روس ارائه می دهند و آنها می توانند از آنها برای بازدید از وب سایت های مسدود شده توسط سانسورها استفاده کنند.

نرم‌افزار سنتی VPN چیزی را ایجاد می‌کند که عملاً یک تونل خصوصی در اینترنت برای داده‌ها، معمولاً رمزگذاری‌شده، ایجاد می‌کند تا از جاسوسی محافظت شود – و استفاده از آنها از زمان تهاجم در روسیه رونق گرفت.

سخنگوی لنترن، یکی از شرکت‌های درگیر، گفت: «ابزار ما عمدتاً توسط افرادی استفاده می‌شود که تلاش می‌کنند به رسانه‌های مستقل دسترسی پیدا کنند، بنابراین تأمین مالی توسط OTF کاملاً حیاتی بوده است».

شرکت‌های فناوری Psiphon و nthLink نیز برنامه‌های پیچیده ضد سانسور را برای مردم روسیه ارائه کرده‌اند، با تخمین OTF که حدود چهار میلیون کاربر در روسیه VPN از این شرکت‌ها دریافت کرده‌اند.

دریک رودنبرگ، مشاور ارشد این شرکت، گفت که سایفون شاهد افزایش گسترده کاربران روسی بود و این تعداد از حدود 48000 نفر در روز قبل از حمله 24 فوریه به بیش از یک میلیون نفر در روز تا اواسط مارس افزایش یافت.

او افزود که ابزارهای این شرکت به زبان روسی اکنون به طور متوسط ​​روزانه 1.5 میلیون کاربر دارد.

در حالی که برخی، مانند رهبری اوکراین، خواستار قطع اینترنت روسیه شده‌اند، برخی دیگر اشاره کرده‌اند که دسترسی برای گروه‌های مخالف کلیدی است.

ناتالیا کراپیوا، مشاور حقوقی در گروه حقوقی Access Now، که در تلاش OTF دخالتی ندارد، گفت: «برای روس‌ها بسیار مهم است که به کل وب جهانی متصل باشند تا مقاومت را ادامه دهند.

او افزود: “همه انواع ابتکارات در حال انجام است و برای زنده نگه داشتن آنها به اینترنت نیاز دارید زیرا نمی توانید شخصاً جمع شوید یا اینکه فعالان در سراسر جهان پراکنده هستند.”

لوکاس، سخنگوی لنترن، که به شرطی صحبت کرد که فقط از نام کوچکش استفاده شود، گفت: در روزهای اولیه جنگ، فعال نگه داشتن VPN ها و در دسترس بودن آنها نسبتاً ساده بود.

لوکاس گفت: “آنها حاضر نبودند چیزی را مسدود کنند.” با گذشت زمان، روسیه یاد گرفت که چگونه چیزهای آسان را مسدود کند، اما Lantern و Psiphon هنوز فعال هستند.

سه شرکت فناوری آمریکایی که نرم‌افزار شبکه خصوصی مجازی می‌سازند می‌گویند که توانسته‌اند تلاش‌های روسیه برای توقف سیتی را خنثی کنند.

سه شرکت فناوری آمریکایی که نرم‌افزار شبکه خصوصی مجازی می‌سازند، می‌گویند که توانسته‌اند تلاش‌های روسیه برای جلوگیری از دریافت اخبار مستقل در مورد حمله به اوکراین توسط شهروندان را خنثی کنند.

درسی از چین، میانمار

سانسورکنندگان سعی می‌کنند نرم‌افزار VPN را از سرورهایی که برای کارکرد به آنها تکیه می‌کنند قطع کنند یا از دسترسی افراد به وب‌سایت‌هایی که می‌توان ابزارها را در آنجا دانلود کرد، جلوگیری کرد.

در نتیجه، سرکوب آزادی اینترنت معمولاً منجر به اشتراک گذاری VPN از طریق تاکتیک های چریکی مانند دهان به دهان می شود.

لوکاس گفت، با این حال، گروه‌هایی مانند Lantern روش‌هایی مانند مخفی کردن نصب‌کننده‌های VPN در پلتفرم‌های آنلاین بسیار حیاتی برای دولت برای مسدود کردن آن‌ها و ایجاد شبکه‌ای برای به اشتراک گذاشتن فناوری با دیگران اتخاذ کرده‌اند.

او گفت: “Lantern و Psiphon از این جهت متفاوت هستند که ما انواع کارهای بسیار پیچیده تری را انجام می دهیم تا ترافیک خود را پنهان کنیم و سرورهای خود را شناسایی کنیم.”

مردم روسیه از سازندگان VPN بهره می برند که ابزارهای خود را در حین مبارزه با سانسور در کشورهایی مانند چین و میانمار تقویت می کنند.

لوکاس می‌گوید: «لحظه‌ای حدود دو سال پیش بود که چین واقعاً سطح بازی خود را بالا برد، زمانی که آن‌ها می‌خواستند جلوی کارها را بگیرند.

وی افزود: ما سطح بازی خود را به طور کلی بالا بردیم.

بودجه دولت ایالات متحده که از طریق OTF ارائه می شود، از زمانی که با شروع تحریم ها و خروج شرکت ها از کشور، هزینه ها و درآمد برای سازندگان VPN در روسیه کاهش یافت، برای عملیات مهم بوده است.

OTF گفت که معمولاً سالانه 3-4 میلیون دلار برای تأمین مالی VPN ها هزینه می کند، اما این رقم به دلیل سانسور در روسیه افزایش یافته است.

این شرکت به خبرگزاری فرانسه گفت که سایفون بیش از 14 سال است که بودجه دولت ایالات متحده را دریافت می کند و این پول عموماً صرف بهبود ابزارهایی برای مقابله با تاکتیک های جدید مورد استفاده توسط رژیم های مستبد می شود.

علیرغم تلاش‌هایی که برای رساندن فناوری VPN به کسانی که آن را می‌خواهند، بسیاری از مردم هنوز به آن دسترسی ندارند.

کراپیوا از Access Now به خبرگزاری فرانسه گفت: «استفاده از شبکه‌های خصوصی مجازی و سایر روش‌ها به طور قابل توجهی در روسیه افزایش یافته است، اما هنوز هم درصد کمی از جمعیت را نشان می‌دهد.


قانون غیرقانونی استفاده از VPN در روسیه اجرا می شود


© 2022 AFP

نقل قول: نرم‌افزار ایالات متحده به روس‌ها کمک مالی می‌کند تا سانسورچی‌ها را پشت سر بگذارند (2022، 3 ژوئیه) بازیابی شده در 3 اکتبر 2022 از

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.





منبع

بخوان  انویدیا یک باگ عجیب درایور GPU را برطرف می کند که عملکرد CPU را کاهش می دهد