ایجاد همزمان سلولهای نر و ماده هر دو از یک فرد

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، دانشمندان برای اولین سلول‌های نر و ماده را با کد ژنتیکی یکسان از یک فرد ایجاد کردند. این مجموعه منحصربه‌فرد از سلول‌ها می‌تواند بینش‌های ارزشمندی را در مورد تأثیر کروموزوم‌های جنسی بر بیماری‌های مختلف و نقش آن‌ها در رشد به‌عنوان متخصص ارائه دهد.

پژوهشگران می‌دانند که زنان و مردان معمولاً تحت شرایط پزشکی و درمان‌های متفاوت قرار می‌گیرند. اما وقتی پژوهشگران سعی می‌کنند این تفاوت‌ها را مستند کنند، می‌توانند با مشکل مواجه شوند.

پروفسور بنجامین روبینوف گفت: مطمئن بودیم که این مدل واقعاً تفاوت‌هایی را بین جنسیت‌ها نشان می‌دهد که از سیستم‌های دیگر گزارش شده‌اند.

کروموزوم جنسی

با این حال، در این مورد، اهداکننده دارای یک شکل نادر از سندرم کلاین‌فلتر بود که در آن از سلول‌ها با تعداد کروموزوم‌های جنسی متفاوت وجود داشت. در این شرایط، برخی از سلول‌ها دارای سه کروموزوم جنسی (XXY)، تعدادی کروموزوم X و برخی از کروموزوم X و یک کروموزوم Y هستند.

پژوهشگران با استفاده از برنامه‌ریزی سلولی، این گلبول‌های سفید بالغ را به سلول‌های پرتوان القایی تبدیل کردند که به سلول‌های iPS نیز معروف هستند. سلول‌های iPS می‌توانند تبدیل شوند و به هر نوع سلول دیگری از سلول‌های عصبی و عضلانی تمایز پیدا کنند.

تبدیل سلول‌ها به سلول‌های بنیادی

این گروه آزمایش‌هایی را برای تأیید و تکرار پژوهش‌های قبلی با استفاده از مدل‌های دیگر انجام دادند. به عنوان مثال، آنها دریافت می کنند که در سلول های XX یا XY فعال هستند. آنها همچنین از سلول‌های بنیادی خود برای ایجاد نسخه‌های نابالغ نورون‌ها استفاده کردند و تفاوت‌های جنسی را در رشد آنها بررسی کردند.

بخوان  اندروید 14: آخرین اخبار، شایعات و هر آنچه که تاکنون می دانیم

درک این تفاوت‌ها می‌تواند به گران‌ها و ارائه کمک‌کنندگان مراقبت‌های بهداشتی انجام شود تا درمان‌های درمانی بر جنسیت برای مردان و زنان توسعه‌دهنده انجام شود. همچنین می‌توان با ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی برای تنظیم برنامه‌های درمانی با نیاز به درمان‌های خاص، به درمان نتایج کمک کند.

بررسی تفاوت‌ها در نحوه واکنش مردان و زنان به بیماری‌ها و داروها ضروری است. به عنوان مثال، برخی از بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی و پوکی استخوان، در یک جنس شایع‌تر از جنس‌های دیگر هستند، در حالی که برخی دیگر از بیماری‌های خودایمنی، مردان و زنان را به شکل متفاوتی تحت تأثیر قرار می‌دهند.

این به این دلیل است که وقتی افراد برای پژوهش می‌شوند، تنها یکی از عوامل تعیین کننده آنهاست. موارد مشخصی هستند که آیا افراد به دلیل جنسیت، ژن، پیشینه سلامت یا برخی از عوامل دیگر به یک بیماری یا درمان پاسخ متفاوتی می‌دهند یا خیر.

این کار به محققان اجازه می‌دهد تا چگونه این سلول‌ها را با داروها مقایسه کنند یا آن‌ها را برای مدل‌سازی بیماری به‌کار می‌برند که به‌عنوان عوامل مؤثر بر عوامل ژنتیکی یا محیطی باشد.

یک مدل ژنتیکی دوقلو از سلولهای نر و ماده

انتهای پیام



منبع

وجود بر جنسیت به بیماری ها و درمان ها

در انسان، اکثر افراد دارای دو کروموزوم جنسی هستند، یا دو کروموزوم X (XX) یا یک کروموزوم X و یک کروموزوم Y (XY). این کروموزوم‌های جنسی، جنسیت فرد را تعیین می‌کنند و مسئول ایجاد ویژگی‌های بیولوژیکی زنانه یا مردانه هستند.

پژوهشگران برای ایجاد این مدل، سلول‌هایی را از مخازن مؤسسه تحقیقات پزشکی انجام دادند. مکانهایی که افراد نمونه‌هایی را برای استفاده از پروژه‌های تحقیقاتی زیست پزشکی انجام می‌دهند. این سلولها یک عامل ناسازگار به سندرم کلاینفلتر دارند که به وجود یک کروموزوم X علاوه بر سلول‌های آنها می‌شود، به دست آمد.

بخوان  کتابی را که می‌بینید استشمام کنید!

محققان برای اولین بار موفق شدند سلول‌های نر و ماده را همزمان از یک فرد تولید کنند.

اکنون یک گروه پژوهشی به سرپرستی پروفسور بنجامین روبینوف، مدیر مرکز تحقیقات سلول‌های بنیادی سوارتز (Swartz) در مؤسسه ژن درمانی گلدین ساواد (Goldyne Savad)، سلول‌های نر و ماده را یک فرد ایجاد می‌کنند که از نظر ژنتیکی به کروموزوم‌های جنسیشان یکسان می‌شود. هستند.

این مطالعه در مجله Stem Cell Reports منتشر شده است.