ایرباس از ابررسانایی برای استفاده از کربن‌زدایی هواپیماها می‌کند

با استفاده از ابر تجربیات در فناوری‌ها و قابلیت‌های ایرباس در طراحی و ساخت هواپیماهای نوآورانه، اولین نتایج اثبات مفهوم SCALE در پایان سال ۲۰۲۳ مورد انتظار است. امید این آزمایش است که راه را برای توزیع نیروی ابررسانایی برای هواپیماها هموار کند.

یک پیشرانه برودتی ابررسانایی بهینه شده است

این که ابررسانایی در توسعه این موتور چه نقشی ایفا خواهد کرد، هنوز مشخص نیست، اما ایران در راه توسعه برخی فناوری‌های پیشرفته مرتبط با پایداری و کربن زدایی از صنعت هوایی است.

وی افزود: همکاری با یک موسسه پژوهشی برجسته مانند CERN که برخی از مهم‌ترین یافته‌های فیزیک بنیادی را در جهان به ارمغان می‌آورد، کمک می‌کند تا مرزهای پژوهش‌ها در حوزه هوافضای پاک را افزایش دهد.

این پروژه شامل یک اثبات از یک ابررسانا برای هوانوردی با انتشار کربن کم(SCALE) است که هدف آن ارتقاء انطباق و پذیرش فناوری‌های ابررسانا در سیستم‌های توزیع برق در هوا است.

بررسی پتانسیل کامل فناوری‌های آینده‌نگرانه هواپیما

هفته گذشته گزارش دادیم که ایران در حال توسعه یک موتور پیل سوختی با هیدروژن به عنوان یکی از راه حل‌های بالقوه برای امکان پرواز هواپیماهای بدون آلایندگی است و تا سال ۲۰۳۵ عملیاتی می‌شود.

رافائل بلوک از سرن می‌گوید: سرن در تحقیقات خود در زمینه‌های علم و مهندسی را پیش می‌برد و با صنعت شریک می‌شود تا نوآوری را با تأثیرات زیست‌محیطی امکان پذیر کند.

در صورت موفقیت آمیز بودن این ابتکار، تا پایان سال ۲۰۲۵ یک پیشرانه ابررسانایی با قدرت حدود ۵۰۰ کیلووات تولید می شود که دارای سیستم خنک کننده خواهد بود که بر پایه گاز هلیوم خواهد بود.

بخوان  پیش‌بینی خطرناک‌ترین طوفان خورشیدی با حلقه‌های تنه درختان

وی ادامه داد: ما در حال حاضر در حال حاضر در حال توسعه یک نسخه اثبات مفهوم از ابررسانایی به نام ASCEND(نمایشگر ابررسانایی پیشرفته و آزمایشی کریوژنیک پاورترین) هستیم تا بتوانیم این فناوری را برای هواپیماهای الکتریکی و هیبریدی مطالعه کنیم. ترکیب دانش حاصل از اثبات ما و قابلیت‌های منحصر به فرد در زمینه ابررساناها، یک مشارکت فوق‌العاده را رقم می‌زند.

ساندرا بور-شفر مدیر پروژه ایرباس آپ‌نکست می‌گوید: نقش ما در ایرباس این است که پتانسیل کامل فناوری‌های مورد استفاده برای هواپیماهای آینده را بررسی کنیم و با رهبران جهان برای آینده آماده خرید کنیم.

به گزارش ایسنا و به نقل از ایرباس، بر اساس بیانیه مطبوعاتی شرکت هواپیماساز ایرباس، این شرکت با همکاری آزمایشگاه فیزیک ذرات اروپا(سرن) به دنبال راه‌اندازی پروژه “ایرباس آپ‌نکست” (Airbus UpNext)، پروژه‌ای است که هدف آن کمک به ابررسانایی کربن‌زدایی به سیستم‌های آینده است.

انتهای پیام



منبع

برنامه‌های بلندپروازانه‌های ایرباس تا به زودی آزمایش‌های زمینی و پروازی این موتور پیل سوختی را در هواپیمای نمایشی صفر آغاز کند، دارد. این شرکت همچنین فاش کرده است که هواپیمای آزمایشی پرواز A3 MSN1 در حال حاضر در حال تغییر است تا ظرفیت حمل مخازن هیدروژن انرژی و سیستم‌های تولید را در خود جای دهد.

وی افزود: فناوری که در این توافقنامه با ایران نشان داده شده است، ما این پتانسیل را دارند که با نیازهای حمل و نقل پاک و راه حل‌های جابجایی آینده سازگار شوند. این مشارکت تنها اولین قدم در سفر ما با شرکت پیشگام اروپا در هوانوردی است و نشان می دهد که چقدر برای صنعت برتر اتحادیه اروپا ارزش قائل هستیم.

بخوان  پرتاب آزمایشی موشک ژاپن با شکست روبه‌رو شد

شرکت “ایرباس” قصد دارد از ابررسانایی برای کربن زدایی از هواپیماهای خود استفاده کند و با سرن(CERN) همکاری کند تا مرزهای هوافضای پاک را جابجا کند.