ایمپلنتی برای بازیابی کامل شنوایی در ناشنوایان

هر سلول حسی دارای فرکانس بهینه‌ای است که به بهترین نحو به آن پاسخ می‌دهد. سلول‌های حلزون گوش به صداهای با فرکانس پایین (مانند حروف صدادار) پاسخ می‌دهند و پژوهش‌های در تلاش برای توسعه سیستم‌های شنوایی پیشرفته‌تر هستند.

دستگاه کاشت Cochlear علاوه بر کمک شنوایی که ارائه می‌دهد، به دلیل آسانی استفاده و عدم عوارض جانبی معمول، توجه عمومی را نیز به خود جلب می‌کند، چرا که باعث پوست و خرابی دستگاه‌های اولیه کاشت حلزون می‌شود.

با وجود توسعه دستگاه‌های کمک شنوایی، هنوز محدودیت‌هایی در ارتباط با آنها وجود دارد. تعاریف غیراستاندارد و فرمول‌های محاسباتی باعث عدم دقت در توانبخشی آنها می‌شود. برای آزمایش و اثربخشی این ایمپلنت‌ها، باید بیشتر انجام شود و سیستم‌هایی برای ارزیابی و بررسی ایجاد شوند.

در حدود سه دهه قبل، کاشت حلز قبل برای اولین بار به شکل یک تک الکترونیکی که می‌تواند برای استفاده از لب‌خوانی و کمک به فرد در آگاهی از صداها استفاده شود، معرفی شد، اما ابزارهای چند الکترودی پیشرفته‌ای موجود هستند که امکان مکالمات تلفنی را نیز دارند. به کاربرانی که کاشت انجام داده اند، می دهد.

این دستگاه‌ها هنوز در مرحله پیشرفت خود هستند و برای اطمینان از اثربخشی و امکان تبدیل شدن به یک سمعک کاملاً کاربردی در آینده به تحقیقات و مطالعات بیشتر بر روی مردم نیاز دارند.

انتهای پیام



منبع

نتایج استفاده از کاشت Cochlear بر روی افراد بسیار متفاوت است. مطالعات متعددی در مورد اثربخشی کاشت حلزون بر روی موشها انجام شده است. این پژوهش نشان داد که موش‌ها نیز مانند واکنش‌های بسیار متفاوت به آن هستند. تغییر در واکنش‌ها به فعالیت‌های عصبی و پاسخ‌های رفتاری در ناحیه لوکوس سرولئوس(LC) مغز مغز دارد.

بخوان  بحرانی برای انسان چند درجه است؟

گفتنی است که دستگاه کاشت حلزون Cochlear موفق‌ترین سیستم شنوایی است که در آن الکترودها دقیقاً در حلزون گوش می‌گیرند.

کاشت حلزون شنوایی Cochlear چگونه کار می‌کند؟

رابط‌های دستگاه کاشت حلزون گوش

صداهایی که می‌شنویم از پرده گوش وارد قسمت داخلی مارپیچی‌شکل گوش ما می‌شود که به آن «حلزون گوش» می‌گویند. این صداها باعث خم شدن سلول‌ها می‌شود حلزون گوش می‌شود که سیگنال‌های را از طریق اعصاب به مغز می‌فرستد که آنچه را می‌شنویم، تفسیر می‌کند.

از دهه ۱۹۷۰ پیشرفت‌های توسعه در توسعه کاشت حلزون Cochlear صورت گرفته است. شرکت Cochlear یک شرکت پیشرو در توسعه سمعک‌ها و ایمپلنت‌های کاشت حلزون برای بازیابی شنوایی است.

پروتز کاشت حلزونی، ابزاری الکترونیکی است که از طریق جراحی در گوش داخلی قرار می‌گیرد و صدا را در افراد ناشنوا یا کم شنوا می‌کند.

دستگاه کاشت Cochlear اساساً نواحی آسیب دیده گوش انسان را دور می‌زند تا صدا را به عصب شنوایی احساس کند.

نحوه استفاده از کاشت حلزون شنوایی Cochlear

در ابتدا، پزشکان این کاشت را فقط به کم‌شنوایی کامل می‌کردند. اما با پژوهش‌های پیشرفته‌ای که در طول سالیان اخیر انجام شد، ثابت شد که این ایمپلنت‌ها برای بیماران مبتلا به کم‌شنویی نیز مفید هستند.

دستگاه کاشت حلزون، شنوایی را حتی برای یک نفر کاملا ناشنوا بازیابی می‌کند.

کاشت حلزون تنها شکل از مداخلات پزشکی است که می‌تواند به حرکت حرکت عصب شنوایی مقداری از شنوایی را به فرد ناشنوای مطلق بازگرداند.

طراحی دستگاه‌های کمک شنوایی امروزی بر این فرض استوار است که هر الکترود عصب را در فرکانس‌های خاصیت حرکت می‌کند و به گونه‌ای که کار می‌کند از عملکرد سیستم شنوایی انسان تقلید کند.

بخوان  مرگ در فضا چگونه خواهد بود؟

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ایبیش از ۱.۵ میلیارد نفر در سراسر جهان از مشکل کم‌شنویی رنج می‌برند و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۵۰ این رقم به ۲.۵ میلیون نفر در سراسر جهان برسد.

تحقیقات بسیاری در مورد افراد مبتلا به کم‌شنوایی و توسعه دستگاه‌های سمعک انجام شده است. یکی از این پیشرفت‌ها دستگاه ایمپلنت یا کاشت حلزون Cochlear است که به بازیابی شنوایی در افراد ناشنوا کمک می‌کند.

کاشت حلزون Cochlear مستلزم این است که بیماران با جراح گوش و حلق و بینی که یک عمل جراحی کوتاه را برای قرار دادن ایمپلنت انجام می‌دهد، تصمیم می‌گیرند. جراح یک برش کوچک در پشت گوش ایجاد می‌کند و دستگاه را در گوش بیمار قرار می‌دهد. افراد در طول جراحی ناراحتی کمی را تجربه می‌کنند و خطر کلی در این روند وجود دارد.

این دستگاه‌ها ساخته شده‌اند که از کم‌شنوایی‌های شدید به دلیل آسیب‌های گوش داخلی رنج می‌برند و با استفاده از سمعک‌های معمولی خوب نمی‌شنوند.

علاوه بر این، روی داروهای احیاکننده برای معکوس کردن کم‌شنوایی کار کرده‌اند.