بالن مخابراتی در مرز مهران برای ارائه اینترنت رایگان

سامانه بالن مخابراتی که در مرز مهران مستقر شده است، قابلیت حمل محموله مخابراتی و محموله پایشی (تصویربرداری) را دارد. این بالن قابلیت استقرار محموله مخابراتی تا ارتفاع ۱۰۰ متری با توجه به مجوز‌های کسب شده را دارد.

سکوی زیستی این سامانه هم شرایط ارائه خدمات به پرسنل از قبیل کنترل سامانه و اسکان را مهیا می‌کند.

از جمله اقدامات انجام گرفته برای تقویت شبکه ارتباطی و تامین اینترنت مورد نیاز زائرین، استقرار بالن مخابراتی در مرز مهران بود. پس از استقرار این بالن محموله مخابراتی LTE-۴G با هدف اراپه سرویس وای فای رایگان به ۳هزار نفر راه اندازی شده است.

سامانه بالن مخابراتی پژوهشگاه فضایی برای محموله‌های ۱۵، ۵۰ و ۳۰۰ کیلوگرمی در شرایط مختلف آزمایش شده و در حال حاضر برای ارائه خدمات اینترنت با محموله ۵۰ کیلوگرمی در پایانه مرزی مهران به پرواز در آمده است.

سامانه مذکور دارای چهار جزء اصلی پاکت، سکوی پرواز، محموله مخابراتی یا محموله پایشی و سکوی زیستی است که شامل اتاق استراحت و اتاق کنترل است.

محموله مخابراتی آن نیز امکان سرویس LTE-۴G را دارد و در صورت بروز حادثه و قطع ارتباط از طریق زیرساخت فیبرنوری فرکانس رادیویی از فاصله حدود ۳۰ کیلومتری از محل حادثه تا پای سکو را ارسال می‌کند و این محموله با دریافت این فرکانس می‌تواند آن را به شعاع ۲۰ کیلومتری از سطح و ارتفاع ۳۰۰ کیلومتری، به استفاده کنندگان به صورت وای فای منتقل کند.

کاربرد‌های دیگری هم می‌توان برای این سامانه در نظر گرفت؛ از جمله پایش تصویربرداری با نصب یک دوربین دید در شب برای پایش مرز‌های کشور یا تقویت بیسیم‌ها که امکان تقویت برد تا ده برابر را دارند.

بخوان  کشف کوهی در زیر آب بلندتر از برج «خلیفه»



منبع

پاکت این سامانه دو جداره بوده و قابلیت نگهداری گاز هلیوم برای پرواز در آسمان را دارد. سکوی پرواز آن نیز که روی یک کفی متحرک نصب شده است و امکان برخاست و فرود پاکت روی آن وجود دارد؛ به گونه‌ای طراحی شده که قابلیت جا‌به‌جایی با یک تریلی را دارد و در صورت نیاز قابل حمل به مکان‌هایی است که دچار بحران می‌شوند (مثل زلزله، سیل و …).

با آغاز موج حرکت زائرین اباعبدالله الحسین (ع) در ایام اربعین به سمت مرز عراق، اقدامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تقویت زیرساخت‌های ارتباطی تشدید شد.