با مه‌گرفتگی عینک خداحافظی کنید!

این شفاف و بسیار نازک که از طلا ساخته شده است، می‌تواند نور خورشید را به گرما تبدیل کند، سطح شیشه را تا هشت درجه سلسیوس گرم کند و جلوی تشکیل میان را بگیرد.

به گفته محققان، شاید بتوان این پوشش را که کاملاً شفاف است، برای جلوی شیشه خودروها نیز استفاده کرد. پیشنهادان ساخته اند که چه طلایی گران است اما برای ساخت این پوشش آنقدر کم است که هزینه بسیار پایینی دارد.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، کسانی که در زمستان از عینک استفاده می‌کنند، با مشکل مه‌آلود شدن عینک آشنا هستند اما پژوهشگران «مؤسسه فناوری فدرال زوریخ» (ETH Zurich)، پوششی ساخته‌شده‌اند که می‌تواند این ناراحتی را برطرف کند.

این گروه پژوهشی، طرحی را می‌خواستند که در وهله اول از شکل گرفتن میان جلوگیری کند. این کار را با گرم کردن ملایم شیشه آغاز کرد که شبیه به گرم کردن شیشه پشت خودرو است.

این پژوهش، در مجله “Nature Nanotechnology” به چاپ رسید.

انتهای پیام



منبع

پژوهشگران می‌گویند که این روش از روش‌های سنتی ضد مه است که سطوح را با مولکول‌هایی می‌پوشانند تا آب را جذب کنند و در نتیجه، تراکم به یکنواخت پخش شود.

پوشش بسیار نازکی که ساخته شده است، می‌تواند از مه‌گرفتگی عینک در جلوگیری کند.

خوشه‌های کوچک و بسیار نازک طلا بین دو لایه اکسید تیتانیوم می‌گیرند تا اثر گرمایی را افزایش دهند. وقتی این پوشش روی شیشه عینک قرار می‌گیرد، به جذب مادون قرمز خورشید کمک می‌کند و می‌تواند به آرامی تا دمای هشت درجه سلسیوس گرم شود تا از تشکیل میعان جلوگیری شود.

بخوان  ما می‌توانیم یک اعلامیه بزرگ اپل ویژن پرو را در این هفته دریافت کنیم

این پوشش تنها ۱۰ نانومتر ضخامت دارد که ۱۲ برابر نازکتر از یک ورقه طلای معمولی است و در طول روز به هیچ منبع انرژی اضافی برای کار کردن نیاز ندارد.

با مه‌گرفتگی عینک خداحافظی کنید!

پژوهشگران در ادامه گفتند: مه‌گرفتگی، نقش‌آفرینی‌هایی از فعالیت‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند که سطوح شفاف در آنها بسیار مهم هستند. از جمله فعالیت‌هایی که به عینک، پنجره، شیشه جلو، آینه یا حسگرهای نوری نیاز دارند. این پوشش جدید، افزایش قابل توجه دما را می‌دهد و حتی در شرایط ابری نیز به طور عملی عمل می‌کند. لحظه ای بسیار هیجان انگیز بود که این پوشش را به طور قابل اعتمادی تحت شرایط سخت دنیای واقعی عمل می ساخت.