برای شگفتی های علم و فناوری سال ۲۰۲۳ آماده شوید

از دیدن «آواتار»های خودمان که در دنیای «متاورس» نقش‌آفرینی می‌کنند یا ربات‌های کشاورز که در مزارع درحال کاشت و تولید محصولات کشاورزی هستند و حتی خانه‌هایی که با چاپگرهای سه‌بعدی می‌شوند، تعجب نمی‌کنند! همه اینها از فناوری‌هایی هستند که در سال جدید ۲۰۲۳ ما را شگفت‌زده می‌کنند.

دارویی-فناوری

اما هنوز هیچ روش درمانی موفقی به دریافت مجوز نرسیده است، اما در نشست سالانه ۲۰۲۲ انجمن هماتولوژی آمریکا (ASH)، برخی از پیشرفته‌ترین‌های درحال توسعه توسعه فناوری کریسپر برای درمان درمان‌های خونی به نمایش گذاشته شده است.

یکی دیگر از کاربردهای بسیار مهم این فناوری، حل مشکل اعضای اهدایی برای پیوند است. نسبتاً درازی در این حوزه پیش رو داریم، اما می‌توانم امیدوار بودم که اعضای پیوندی چاپ سه‌بعدی، مشکل بسیاری از بیماران خانواده را در آینده آینده خواهند کرد.

این ربات می‌تواند کارهای ساده‌ای مانند بلند کردن وسایل و گیاهان آبیاری را انجام دهد و شاید بتوانیم به زودی ربات پیشخدمت را در خانه انجام دهیم.

هوش مصنوعی و رباتیک

برای شگفتی های علم و فناوری سال ۲۰۲۳ آماده شوید

استفاده از چاپگرهای سه‌بعدی برای ساخت دیوارهای خانه، ساخت، هزینه‌ها، زمان میزان کار مورد نیاز را به کاهش می‌دهد. پیش‌بینی شده است که از این فناوری در پروژه‌های پیشگامانه خانه‌سازی در سال ۲۰۲۳ به‌ویژه در ایالات متحده آمریکا با رشد بسیار چشمگیری مواجه شده و در چند سال آینده به یک صنعت مهم در صنعت ساخت و ساز تبدیل می‌شود.

در حالی که ژن‌درمانی (ژن درمانی) شامل افزودن کپی‌های کاربردی ژن‌های اصلاح‌شده برای اصلاح یک اصلاح شده است، روش ویرایش ژن از طریق فناوری کریسپر می‌تواند DNA خاصی را به هدف داده و اصلاح کند.

پیش‌بینی می‌شود که بازار ربات‌های مزرعه‌ها در سال ۲۰۲۳ نیز با رشد چشمگیری مواجه شود. ربات‌هایی که در هر ساعت از شبانه روز، کارهایی مانند کاشت و برداشت محصولات، حتی حذف الف‌های هرز را انجام می‌دهند.

استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی، هزینه‌های درمان را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد و زمینه افزایش تعداد افراد به خدمات پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی را می‌کند. به عنوان مثال، پژوهشگران دانشگاه مادرید اسپانیا در حال توسعه نمونه اولیه چاپگر سه‌بعدی هستند که امکان تولید پوست را برای بیمارانی که دچار سوختگی می‌شوند یا ایجاد می‌کنند.

توسعه متاورس این حوزه را به یک کسب‌وکار بسیار پررونق طی چند سال آینده تبدیل خواهد کرد و شرکت‌های بزرگ روی این سرمایه‌گذاری‌های کلان میلیارد دلاری خواهند داشت.

متاورس یک تجارت بسیار پرسود خواهد بود. شرکت‌ها می‌توانند برای دسترسی به متاورس خدمات خاص آن، از دریافت کاربران استفاده کنند. به عنوان مثال، می‌توانم از کاربران برای اجاره فضای مجازی برای برگزاری جلسات آموزشی یا کاری یا طراحی آواتار خاص هر فرد، هزینه‌های بالاتری استفاده کنم.

برای شگفتی های علم و فناوری سال ۲۰۲۳ آماده شوید

برای شگفتی های علم و فناوری سال ۲۰۲۳ آماده شوید

برای شگفتی های علم و فناوری سال ۲۰۲۳ آماده شوید

بیشترین استقبال از این نوع ربات‌های مزرعه‌ در آمریکا، کانادا، استرالیا، برزیل و اروپا خواهد بود.

متاورس (Metaverse) یک پروژه واقعیت مجازی یا یک دنیای مجازی برای پیوند دادن جهان دنیای با زندگی دیجیتال، دنیای آواتارها و نسل بعدی اینترنت است.

بخوان  این معلم خصوصی به گیتار شما می‌چسبد!

در حوزه رباتیک هم شاهد حضور ربات‌هایی بود که هم از نظر ظاهری و هم از نظر ویژگی‌ها، بیشتر شبیه انسان‌ها هستند.

ژن درمانی توسعه‌یافته توسط شرکت‌های سوئیسی- آمریکایی CRISPR Therapeutics و شرکت آمریکایی Vertex Pharmaceuticals، روش‌های نزدیک به تایید هستند. هر دو شرکت تلاش می‌کنند پژوهش‌های خود را برای توسعه روش درمانی جدید برای درمان بیماری‌های خونی مانند سلول داسی شکل (SCD) و بتا تالاسمی در بیماران وابسته به خون (TDT)، تا پایان سه ماه نخست سال ۲۰۲۳ تکمیل کنند.

این دنیای مجازی از طریق هدست‌های مجازی مجازی، عینک‌های واقعیت مجازی، گوشی‌های هوشمند یا کنسول‌های بازی دسترسی خواهد داشت و بنابراین در این حوزه ممکن است شاهد توسعه فناوری واقعیت افزوده (واقعیت واقعی) و واقعیت مجازی (واقعیت مجازی) تصور بود تا محیط‌های ملاقات مجازی فراگیرتری را در اختیار داشته باشیم.

این نوع ربات‌ها در نقشی مانند استقبال‌کننده، دربان یا همراه افراد مسن استفاده می‌شوند یا مسئولیت‌های سنگین را در انبارها یا کارخانه‌ها در کنار انسان‌ها در خط تولید و تدارکات برعهده می‌گیرند.

هفته پیش‌بینی‌ها، حجم این بازار از ۱۲.۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰، در سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۷ درصد رشد خواهد داشت.

این موضوع با فناوری واقعیت مجازی (VR) امکان پذیر خواهد بود. jebیnی meی‌شheh deh ۲۰۲۳ hydstqueshaی vahahaht memجaزی rhaیج‌tr wh hemaharnharehah‌trheh شdharehathrhhtr th wh adsstersی yquenahararase yفdharaharadی

برای شگفتی های علم و فناوری سال ۲۰۲۳ آماده شوید

برای شگفتی های علم و فناوری سال ۲۰۲۳ آماده شوید

آینده پژوه پزشکی

برای شگفتی های علم و فناوری سال ۲۰۲۳ آماده شوید

ویرایش ژن با فناوری کریسپر

انتهای پیام



منبع

چاپ فناوری (چاپ سه‌بعدی)، مجموعه‌ای از فرآیندهایی است که مواد به‌طور کنترل‌شده به پیوند پیوند داده می‌شوند تا یک سه‌بعدی ساخته شود. این کار به‌صورت لایه‌لایه انجام می‌شود.

پیشبینی می‌شود که اولین درمان برای فناوری کریسپر در سال ۲۰۲۳ موفق به دریافت مجوز از سازمان غذا و دارو (FDA) آمریکا شود.

businessinsider

یکی دیگر از کاربردهای روبه‌گسترش فناوری چاپ سه‌بعدی مربوط به حوزه پزشکی است. فناوری بسیار عالی برای استفاده در حوزه پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی چاپ است. به عنوان مثال می‌توانم از وسایل پزشکی مانند وسایل جراحی، انواع ایمپلنت‌ها و پروتزهای خارجی با استفاده از این فناوری تولید کنم.

منابع:

برای شگفتی های علم و فناوری سال ۲۰۲۳ آماده شوید

یکی از مزیت‌های فناوری چاپ سه‌بعدی، سرعت بخشیدن به انجام برخی روش‌ها است. از جمله می‌توانم از فناوری چاپ سه‌بعدی برای ساخت خانه‌ها هم استفاده کنم.

با قیچی جادوییِ فناوری کریسپر- کَس9 (CRISPR-Cas9) شاهد سرعت یافتن فناوری ویرایش ژن بود. این فناوری، متخصصان ژنتیک را قادر می‌سازد تا قسمت‌های مدنظر از ژنوم را ویرایش کنند. این کار با حذف، افزودن یا تغییر بخش‌هایی از توالی DNA صورت می‌گیرد. این روش در حال حاضر ساده‌ترین، پرکاربردترین و دقیق‌ترین روش دستکاری ژنتیکی است. این سیستم دارای پتانسیل بالا برای درمان بیماری‌های دارای مؤلفه ژنتیکی از جمله سرطان، هپاتیت B یا حتی کلسترول بالا است.

بخوان  سامانه راداری جدید چین رونمایی شد

theroboreport

دوقلوی دیجیتال (دوقلوی دیجیتال)، شبیه‌سازی‌های مجازی از فرآیندها، عملیات یا محصولات در دنیای واقعی است که می‌تواند برای شبیه‌سازی، یکپارچه‌سازی، آزمایش ایده‌های جدید، نظارت و نگهداری در یک محیط دیجیتال استفاده شود.

برای شگفتی های علم و فناوری سال ۲۰۲۳ آماده شوید

پیشرفت چشمگیر فناوری بلوکچین در سال ۲۰۲۳ نیز پیش بینی شده است. در حال حاضر، ما همه چیز را در فضای ابری ذخیره می‌کنیم؛ اما اگر ذخیره‌سازی داده‌ها را غیرمتمرکز کنیم و داده‌ها را با استفاده از بلاک‌چین رمزگذاری کنیم، اطلاعات نه تنها ایمن‌تر خواهد بود، بلکه راه‌های نوآورانه‌ای برای دسترسی و تحلیل آن‌ها تصور می‌شود.

سپتامبر ۲۰۲۲ ایلان ماسک، سیم‌کار تسلا، دو نمونه اولیه ربات انسان‌نمای اُپتیموس (Optimus) را در روز هوش مصنوعی تسلا معرفی و اعلام کرد که این ظرف ۳ تا ۵ سال آینده، آماده پذیرش سفارش این ربات خواهد بود.

از دوقلوهای دیجیتالی برای بازیابی اشیاء در دنیای مجازی استفاده می‌شود و در این شرایط، طراحان و مهندسان می‌توانند دارای هر شرایطی باشند و بدون هزینه‌های بالا، آزمایش‌های واقعی را انجام دهند.

تکرارهای کوتاه پالیندرومی فاصله‌دار منظم خوشه‌ای به انتخاب صار کریسپر (CRISPR)، فناوری در دستیابی به سایر روش‌ها و پژوهش‌های مبتنی بر کریسپر (تحقیقات مبتنی بر CRISPR)، آسان‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

برای شگفتی های علم و فناوری سال ۲۰۲۳ آماده شوید

برای شگفتی های علم و فناوری سال ۲۰۲۳ آماده شوید

فناوری بلوک‌چین (Blockchain)، زنجیره‌ای از اطلاعات دیجیتال است و هر بلوک در این زنجیره، مسئول ذخیره‌سازی نوعی اطلاعات است. هر بلاك، اطلاعات مربوط به موارد مشابه تاريخ، زمان، مبلغ خريد شما از سايت و اطلاعات فروشندگان و در كفالت ها را ذخيره مي كند. به جای استفاده از نام افراد واقعی در معامله‌ها، خرید بدون هیچ گونه هویتی و با استفاده از امضای دیجیتال منحصر به فرد انجام می‌شود.

با پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه آب‌کشت یا هیدروپونیک (hydroponic) و سیستم‌های نوین روشنایی، می‌توان از ربات‌ها در بخش کشاورزی نیز استفاده کرد. ربات‌های هوشمند کشاورز (ربات‌های کشاورزی) می‌توانند کنترل دقیقی بر نور و محیط‌های گلخانه داشته باشند و نیاز به حضور نیروی انسانی، فرآیند برداشت محصول را هم بدون انجام دهند.

بلاكچین

machealthtech

در سال ۲۰۲۳ شاهد توسعه فناوری پیشرفته‌تر آواتار (avatar) بود. آواتار، تصویری گرافیکی از ما است که هنگام حضور با سایر کاربران در متاورس می‌دهیم. آواتار می‌تواند دقیقاً شبیه ما در دنیای واقعی باشد. از طریق ضبط حرکات، آواتارهای هر فرد می‌توانند به درستی منطبق با زبان بدن و حرکت‌های مربوط به همان شخص، واکنش دهنده را نشان دهند.

برای شگفتی های علم و فناوری سال ۲۰۲۳ آماده شوید

یکی از جذابیت‌های متورس این است که افراد می‌توانند تا به‌ای‌های اجتماعی‌تر با شیوه‌هایی که داشته باشند می‌دهند. در گذشته، بیشتر‌های آنلاین محدود به اتاق‌های گفت‌وگوی (chat room) متنی بود. اما این امکان را دارد که می‌کند تا افراد به شیوه‌های بسیار واقعی‌تر با سازمان‌های مختلف داشته باشند.

فوربس

چاپ سه‌بعدی

به گزارش ایسنا، طی سال‌های اخیر، توجه‌های ویژه به حوزه‌های نوظهوری مانند متاورس، بلوک‌چین، دوقلوی دیجیتال و چاپ سه‌بعدی است. حدود یک ماه از شروع سال 2023 می‌گذرد و پیش‌بینی‌های بسیاری از متخصصان و متخصصان برای توسعه و پیشرفت این فناوری‌ها در سال جدید ارائه شده است. پیش‌بینی‌های دنیای علم و فناوری در سال ۲۰۲۳ را در این گزارش مرور می‌کنیم.

بخوان  نحوه استفاده از موتور جستجوی جدید Bing که توسط ChatGPT طراحی شده است

برای شگفتی های علم و فناوری سال ۲۰۲۳ آماده شوید

هوش مصنوعی کاربردهای زیادی پیدا کرده و انتظار می‌رود که در سال ۲۰۲۳ شاهد توسعه هوش مصنوعی بدون کد باشد. هوش مصنوعی بدون کد (No-code AI) به مجموعه‌ای از فناوری‌هایی گفته می‌شود که افراد عادی قادر به ایجاد برنامه‌های کاربردی بدون داشتن برنامه‌نویسی قبلی می‌شوند.

برای شگفتی های علم و فناوری سال ۲۰۲۳ آماده شوید

متاورس

به عنوان مثال، تیم‌های فرمول ۱ داده‌های ارسال‌شده توسط حسگرها در خصوص دما و شرایط آب‌وهوایی را در جریان مسابقه جمع‌آوری می‌کنند تا تغییر شرایط خودرو در حین مسابقه را ارزیابی کنند. این‌ها به دوقلوی دیجیتالی موتور و سایر اجزای خودرو منتقل می‌شوند تا سناریوهایی برای انجام تغییرات در حین برگزاری مسابقه انجام شود. سپس اجزاء خودرو نتایج به دست‌دست‌آمده، چاپ سه‌بعدی می‌شوند تا مورد آزمایش قرار گیرند.

رابطه مستقیم بین فناوری دوقلوی دیجیتال و چاپ سه‌بعدی وجود دارد. پس از آزمایش در دنیای مجازی، مهندسان می‌توانند اجزای سازنده را تغییر داده و ویرایش کنند، سپس آنها را با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی در دنیای واقعی ایجاد کنند.

کاربردهای متاورس هم دستخوش تغییر خواهد کرد و بیشتر از جنبه سرگرمی و بازی داشته باشد، کاربردهای متنوع‌تری پیدا می‌کند. به عنوان مثال می‌توانم از متاورس در حوزه آموزش استفاده کنم؛ در این محیط مجازی سه‌بعدی، به‌راحتی در کلاس‌ها شرکت کرده و با سایر دانش‌آموزان و معلمان ارتباط در هر نقطه‌ای از دنیا ارتباط برقرار کرد.

برای شگفتی های علم و فناوری سال ۲۰۲۳ آماده شوید

ویرایش ژن، کاری مانند ویرایش کلمه‌ها است که می‌توانیم کلمه‌هایی را حذف کنیم و واژه‌های انسان را اضافه کنیم. از ویرایش ژن می‌توانیم برای اصلاح جهش‌های DNA، حل مشکل آلرژی به مواد، افزایش سلامت محصولات و یا حتی تغییر ویژگی‌های مانند رنگ چشم و مو در استفاده از انسان کرد.

برای شگفتی های علم و فناوری سال ۲۰۲۳ آماده شوید

در سال 2023، فناوری دوقلوی دیجیتال کاربردهای ویژه‌تری در کارخانه‌ها، صنایع ماشین‌سازی، خودرو و خدمات مراقبت‌های بهداشتی و حتی سلامت خواهند داشت.

برای شگفتی های علم و فناوری سال ۲۰۲۳ آماده شوید

دوقلوی دیجیتال (دیجیتال تویین)

برای شگفتی های علم و فناوری سال ۲۰۲۳ آماده شوید

هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) که به اختصار AI هم گفته می‌شود، برای توصیف ماشین‌هایی به کار می‌رود که فعالیت‌های شناختی مرتبط با ذهن انسان را انجام می‌دهند.

از طریق ویرایش‌کردن ژن‌ها می‌توانم تغییراتی در مواد، گیاهان و حتی انسان‌ها به وجود بیاوریم داشته باشم.

پیش‌بینی می‌شود که خرده فروشان بیشتر از هوش مصنوعی برای مدیریت و خودکارسازی فرآیندهای مدیریت موجودی استفاده کنند. همینطور از هوش مصنوعی به عنوان موتور محرکی برای تحویل خودکار کالا به مشتریان استفاده می‌کنند و با این شرایط، بسیاری از کارمندان این شرکت‌ها باید در کنار ماشین‌های خودکار عادت کنند.