برج پیزا در حال صاف شدن است!

یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ نشان داد که نرمی خاک پایه از آن در برابر لرزشهای شدید محافظت شده است. نظریه‌های حاکی از آن است که این برج ۵۷ متری پس از اتمام ساختش که از سال ۱۱۷۳ آغاز شد، شروع به کج شدن کرد. علت این امر طراحی معیوب آن بود. پی این برج تنها سه متر عمق داشت و در خاک زیرسطحی ضعیف و ناپایدار قرار گرفته بود. پی آن در ضلع جنوبی نرم‌تر بود و سازندگان تلاش کردند این مشکل را جبران کنند. آنها این کار را با کوتاه‌تر کردن طبقات در یک طرف انجام دادند که باعث انحنا و کج شدن سازه شد.

در سال ۱۹۹۰، این برج بیش از ۵.۵ درجه به سمت جنوب متمایل بود و از ترس فرو ریختن روی روی عموم بسته شد.

یک پروژه مستحکم‌سازی ۱۱ ساله تا سال ۲۰۰۱ به میزان ۱۵ اینچ (۳۸ سانتی‌متر) زاویه آن را کاهش داد و در ۲۱ سال بعد، برج خود، چهار سانتی متر دیگر صاف شد.

پس از اعمال چند ناموفق مختلف، مهندسان تصمیم گرفتند «استخراج خاک» را امتحان کنند. این کار شامل کندن زمین در زیر ضلع شمالی برج و استفاده از کابل‌های فولادی برای کشیدن آن به سمت راست بود. اگر این کار بود، اما آن‌ها متوجه شدند که در هنگام بارندگی در زمستان بیشتر می‌شود، زیرا سطح آب در زیر ضلع شمالی آن بالاتر بود. بنابراین باید زهکش‌هایی را به درون چاه‌ها سرازیر کنند.

این پروژه در سال 11 پس از صاف کردن برج به میزان ۱۵ اینچ (۳۸ سانتی‌متر) یا ۰.۵ درجه تکمیل شد و از آن زمان ۲۰۰ اصلاح شد.

بخوان  عرضه خودرو الکتریکی «اپل» به تعویق افتاد

پژوهشی جدید نشان می دهد که سازه معروف برج پیزا طی ۲۰ سال اخیر به لطف فعالیت های مستحکم کننده، ۴ سانتی متر صاف شده است.

برج پیزا در حال صاف شدن است!

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میلی، هزاران گردشگر سالانه از برج کج پیزا دیدن می‌کنند و تلاش می‌کنند طوری بپذیرند که گویی را به آن تکیه داده‌اند یا آن را با دست نگه‌دارند. در حالی که کج بودن این برج، سوژه مناسبی برای عکسبرداری است، شیب آن دهه ها، دلیلی برای نگرانی مهندسان و مورخان بوده است.

برج پیزا در حال صاف شدن است!

این برج قرون وسطایی، نمادی از قدرت جمهوری دریایی در قرون وسطی، بدون آسیب است، حداقل چهار زلزله قوی که از سال ۱۲۸۰ منطقه را لرزاند و را پشت سر گذاشت.

انتهای پیام



منبع

پژوهشی جدید نشان می‌دهد که این برج ایتالیا به لطف فعالیت‌های مستحکم‌کننده به طور پیوسته در حال صاف شدن بوده است.

تحقیقات در یک بررسی ایمنی در سال ۲۰۰۵ اعلام کردند که این برج تا ۳۰۰ سال آینده ایمان خواهد بود. همچنین گفته شد که فکر می‌کنند در فناوری به این معنا هستند که برج روزی کاملاً صاف می‌شود.

اسکوئلیا به آژانس ملی اسوشیتدپرس ایتالیا (ANSA) گفت: چیزی که بیشتر مهم است، پایداری برج پیزا است که بهتر از حد انتظار باشد. با در نظر گرفتن اینکه برج پیزا یک بیمار 85 ساله با شیب حدود پنج متر و فرونشست بیش از سه متر است، وضعیت سلامتی آن عالی است.

به گفته نونزیانت اسکوئلیا (Nunziante Squeglia) استاد ژئوتکنیک از دانشگاه پیزا، بسیار شیب این برج کاهش یافته است، اما هنوز به طور متوسط ​​حدود 0.02 اینچ (0.5 میلی‌متر) در سال تکان می‌خورد.

بخوان  قانون آمریکا درباره تراشه‌ها تجارت جهانی را مختل می‌کند