بررسی فوران آتشفشانی “تونگا” از یک منظر جدید


دانشگاه «دانشگاه آکسفورد»، فوران آتشفشانی «تونگا» را از یک نظر جدید بررسی کرده‌اند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، تجزیه و تحلیل و تحلیل فوران آتشفشانی در سواحل تونگا در اوایل سال جاری، وسعت واقعی این انفجار عظیم را نشان داد و ستون آتشفشانی آن را به عنوان بلندترین ستون آتشفشانی ثبت شده معرفی کرد. این فوران، اولین مورد است که در امتداد لایه‌های پایین‌تر جو برای ورود به مزوسفر که از ارتفاع حدود ۵۰ کیلومتری آغاز می‌شود، به چشم می‌خورد.

فوران آتشفشان “هونگا تونگا-هونگا هاآپای”(Hunga Tonga-Hunga Ha’apai) که در شمال تونگا رخ داد و به عنوان یکی از قوی‌ترین فوران‌های مشاهده‌شده در نظر گرفته می‌شود، باعث ایجاد سونامی ویرانگر در سراسر اقیانوس آرام و آسیب‌های شدید می‌شود.

دانشنامه “دانشگاه آکسفورد”(University of Oxford)، از تصاویر ماهواره‌های آب و هوای زمین‌ایستا بهره‌برداری کرده است تا دیدگاهی را در مورد این رویداد به دست آورد. این ماهواره‌های آتشفشان را از سه نقطه رصد کردند و دنباله‌ای از تصاویر را ثبت کردند که فوران را در ۱۰ دقیقه نشان می‌دهند.

سپس، از یک روش جدید اندازه‌گیری چیزی به عنوان اثر «اختلاف منظر» (Parallax) شناخته می‌شود، استفاده می‌شود. در اینجا به نظر می‌رسد که موقعیت سوژه با مشاهده زوایای مختلف، متفاوت است. اندازه‌گیری این تغییرات ظاهری در موقعیت سوژه، مکان‌هایی است که ماهواره‌های بین‌ها را شناسایی کرده‌اند، دانشمندان را قادر می‌سازد که فاصله تا ستون را محاسبه کنند.

تحلیل و تحلیل نشان داد که فوران در بالاترین نقطه خود به ارتفاع ۵۷ کیلومتری رسیده است. این ارتفاع بسیار بالاتر از ستونی با ارتفاع ۴۰ کیلومتری است که در سال ۱۹۹۱ از کوه “پیناتوبو”(Pinatubo) پرتاب شد. همچنین، این اولین فوران آتشفشانی است که مواد را از میان تروپوسفر و استراتوسفر حمل می‌کند تا مستقیماً به مزوسفر تزریق شود.

بخوان  این خودروی هیدروژنی با یک باک، ۲۰۰۰ کیلومتر راه می‌رود

بررسی فوران آتشفشانی "تونگا" از یک منظر جدید

دکتر «سایمون پراد» (سایمون پراد)، کارشناس ارشد این پروژه گفت: این یک نتیجه خراق‌العاده است، زیرا ما هرگز ابری به این بلندی ندیده‌ایم. علاوه بر این، تخمین ارتفاع با استفاده از روش اختلاف منظر فقط در حال حاضر امکان پذیر است که پوشش ماهواره‌ای امکانات را داریم اما یک دهه پیش ممکن است وجود نداشته باشد.

تحقیقات این نتایج می‌خواهند یک روش خودکار را برای محاسبه ارتفاعات آتشفشانی از طریق روش اختلاف منظر ایجاد کنند.

دکتر “اندرو پراتا” (اندرو پراتا) از پژوهشگران این پروژه گفت: ما می‌خواهیم این روش را برای فوران‌های دیگر نیز به کار ببریم و مجموعه‌ای از ستون‌ها را در مورد ارتفاعات ایجاد کنیم که باعث ایجاد نورافشان‌شناسان و علوم جوی می‌شوند. خاکستر آتشفشانی در جو استفاده کنند. پرسش‌های علمی دیگری که مایل هستیم پاسخ آنها را بدانیم، این است که چرا ستون تونگا تا این حد بالا رفت، آب بود و هوای این فوران چه خواهد بود و این ستون دقیقاً از چه چیزی تشکیل شده بود.

این پژوهش، در مجله “ساینس” (Science) به چاپ رسید.

انتهای پیام



منبع