برنامه هوش مصنوعی جدید گوگل شبیه انسان فکر میکند 1 بیتی

مایکروسافت که رقابتی دیرینه با اپل دارد، در نهایت موفق شد بار دیگر با یک طرح تجاری اصلاحشده ظهور کند. کمتر از یک دهه پس از شکستن رمز دستگاه رمزنگاری نازی انیگما و کمک به نیروهای متحدین برای پیروزی در جنگ جهانی دوم، آلان تورینگ تاریخ را بار دیگر با طرح یک سؤال ساده تغییر داد: «آیا ماشینها توان فکر کردن دارند؟ سه چهارم افراد شرکتکننده گفتهاند که فکر میکنند جهان با سرعتی بیش از حد برای آنها در حال تغییر است. سیستمی که از فناوری برای دریافت یک ورودی، و سپس تغییر آن با توجه به کاربرد، و تولید خروجی استفاده میکند به عنوان سیستم تکنولوژیک یا سامانه فناوری شناخته میشود.

تا پایان سال ۹۶، ۳۷۷۰ پروژه دکتری در حوزه فناورینانو به اتمام رسید و ۷۴۰ پروژه نیز در دست انجام بود. در محصولات نیز پس از تجهیزات سه حوزه پزشکی و سلامت، نساجی و ساخت و ساز بیشترین سهم را دارا هستند. پس از تجهیزات، بیشترین شرکتها در صنایع ساخت و ساز، نساجی و پلیمر و کامپوزیت فعال هستند. فناوری عبارت است از کاربرد علوم در صنایع با استفاده از رویهها و مطالعات منظم و جهتدار. هوش مصنوعی باز (openAI)، ذخیرهی انرژی در مقیاس بالا، سلولهای خورشید پروسکایت از جمله فناوریهای حاضر در این فهرست هستند که میتوانند صنایع را در جهت بهبود زندگی و حفاظت از جهان فعلی ارتقا دهند. این سوپرکامپیوتر اولین ماشینی بود که توانست قهرمان شطرنج جهان «گری کاسپارف» (Garry Kasparov) را در مسابقهای که در سال ۱۹۹۶ میلادی برگزار شد شکست دهد. برای مثال دکارت در قرن هفدهم میلادی در مورد امکان وجود ماشینهای خودکار نظریهپردازی کرد، اما تا اواسط قرن بیستم و پیدایش موضوعات مرتبط اهمیتی به آن داده نشد. در مثال پیشگیری از نابینایی، ویژگیهای مورد استفاده، رنگ، شکل و الگوی چشم افراد است که یک چشم سالم را از چشم بیمار متمایز میسازد.

فناوری نانو (Nanotechnology) بر اساس استاندارد ملی INSO-ISO 80004-1 که برگرفته از استاندارد بینالمللی ایزو ISO/TS 80004-1:2015 است، به استفاده از دانستههای علمی در دستکاری و کنترل ماده، غالباً در نانومقیاس (محدوده ۱-۱۰۰نانومتر) برای بهرهبرداری از پدیدهها و خواص وابسته به ساختار و اندازه است. به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۴ برنامههایی را برای تغییر برنامه کاری ۶ هزار و ۵۰۰ کارمندمان اعلام کردیم که بر اساس نیازمان برای تمرکز بر حوزههای رشدی مانند رایانش ابری و سازگاری با تحول بعدی بازار بود. هوش مصنوعی نتایج جستجو را بر اساس هزاران پارامتر بهینه سازی کرده است تا اطمینان حاصل کند که کاربران دقیقاً محصول مورد نظر خود را پیدا می کنند. اغلب نرمافزارها و برنامههایی که استفاده میکنم معمولا تحت سیستم Cloud Computing (نوعی سیستم پردازش کامپیوتری که امکان دستهبندی و مجازی سازی منابع اطلاعاتی را به صورت یک خدمات اینترنتی به کاربرانش میدهد) اجرا میشوند. اهمیت به حداقل رساندن مدت زمان کشف دارو و تولید سریع آن به صورت تجاری در طول همهگیری کووید-۱۹ به خوبی مشخص شد.

سادهترین شکل فناوری، توسعه و استفاده از ابزارهای اساسی است. با این وجود این برنامه نمیتواند حافظه داشته باشد، حرکتهای قبلی خود را به یاد بسپارد و از آنها استفاده کند. هدف اصلی این است که کامپیوترها بهصورت کاملا خودکار و بدون دخالت یا کمک انسانها یاد بگیرند و بر اساس آن اقدامات خود را تنظیم نمایند. فهرست بزرگترین شرکتهای جهان بر اساس سرمایه بازار آنها هر سال از طرف نهادهای مالی معتبر دنیا از جمله نشریه فایننشال تایمز منتشر میشود. شرکت تابعه آنت فایننشال به سرعت به یکی از موفق ترین شرکت های مالی در جهان تبدیل شد. شوماخر با بیان اینکه اقتصاد خود را از تمام ساحتهای دیگر جدا کرده است، تاکید میکند در اقتصاد مدرن مهم فقط سود مالی یک فعالیت است، بدون اینکه توجهی به زیان آن برای دیگر بخشها شود. برخی همچون نژی آن را در معنای ابزاری برای حفظ بقای انسانهای نخستین تعبیر کردهاند و برخی دیگر مانند کلاکستون آن را ابزاری در دست بشر برای چیرگی بر محیط دانستهاند. اکثر کشورها رتبهی پیشین خود را در این ردهبندی حفظ کردهاند و بیشترین تغییرات تا 5 رتبه بود که برای تعداد کمی از کشورها اتفاق افتاد. تعداد مقالات فناوری نانو که در نشریات ISI به چاپ رسیده یکی از شاخصهای علمی برای بررسی جایگاهی علمی کشورها در این حوزه است.

بخوان  BBC News فارسی. دریافتشده در ۲۰۲۱-۰۲-۱۳ 1 بیتی

همین الان هم از هوش مصنوعی در بسیاری جاها استفاده میشود، ولی به هیچ وجه همهی این کاربردها در نگاه اول آشکار نیستند. او با گفتن این سخن که «ماهیت تکنولوژی هم، به هیچ وجه، امری تکنولوژیک نیست» سعی میکند تا ماهیت تکنولوژی را از مصادیق و ظواهر آن تفکیک نماید او در این درس – گفتار خود – به تبیین رابطه تکنولوژی با حقیقت پرداخته و آن را «نحوهای از انکشاف حقیقت» میشمارد، انکشافی تعرضآمیز که به موجب آن نگاه انسان به عالم و آدم عوض شده و همه چیز برای او در قالب یک «منبع ذخیره» آشکار میشود، منبع ذخیرهای که آماده تصرف و ذخیره شدن است. بنابراین، بسته به اینکه یک ماشین هوشمند، از نظر تنوع و عملکرد چگونه با انسان مقایسه میشود، هوش مصنوعی را میتوان در میان انواع مختلف سطوح هوش طبقهبندی کرد. در باور عمومی، مگاپیکسل بیشتر به معنای کیفیت تصویر بهتر در نظر گرفته میشود، اما سوال اینجاس که آیا این موضوع واقعا صحت دارد یا خیر.

بر اساس اطلاعات پایگاه استتنانو در سال ۲۰۱۷ ایران ۸۷۹۱ مقاله نانو به چاپ رسانده که معادل ۵٫۷ درصد از کل مقالات نانوی سال ۲۰۱۷ میشود. و همچنین ایران از نظر متوسط ارجاع به مقالات نانو در پنج سال منتی به ۲۰۱۷ در رده چهل و چهارم دنیا قرار دارد. این نمایشگاه هر ساله در روزهای 29 و 30 ژانویه در شهر لندن انگلیس برگزار می شود که بر اهمیت فناوری در یادگیری تمرکز دارد و شرکتها مهمترین ابتکارات و محصولات خود را در این زمینه ارایه می کنند. انتشار نتایج نظرسنجیها در طی سالهای ۲۰۱۲ و ۲۰۱۵، از این جهت آموزنده هستند که ناهمگونی قابل توجهی در جذب روباتهای صنعتی با نرخ پذیرش بالا در شرکتهای بزرگتر که درگیر تولید محصولات استاندارد هستند، در آن به چشم میخورد. مغز می تواند توسط ماشین ها تقلید شود، و از آنجاییکه مغزها هوشمند هستند، مغزهای تقلید کننده نیز بایستی هوشمند باشند، از این رو ماشین ها می توانند هوشمند باشند. درواقع آنها در همان لحظه پرداخت پول به هدف خود میرسند و خوشحال هستند و برخلاف خریداران دیگر کمپانی ها نتنها نیازی به برسی محصول ندارند، بلکه حتی نیاز ندارند که ببینند چه خریدهاند!

ماهنامه زنگ نانو، ماهنامه فناوری نانو و پایگاه مجازی نانوکلوپ از دیگر اقدامات ستاد جهت ترویج این فناوری است. تکنولوژی معماری با عناصر مختلف یک ساختمان و تعاملات آن در ارتباط است و با پیشرفت علم ساختمان همکاری نزدیکی دارد. ضرورت تفکر فلسفی و عقلانی راجع به پیشگیری از تأثیرات سوء تکنولوژی و کنترل آن نمایان میگردد، تفکر فلسفی در باب تکنولوژی، خود پیشرفت مهمی در ظرفیتهای تکنولوژی است که ضرورت تفکر فلسفی در مورد آن را توجیه میکند. مارتین هایدگر یکی از معدود فیلسوفانی است که به تکنولوژی به عنوان یک مسئله فلسفی نگریسته و نگاهی عمیقا فیلسوفانه به موضوعی به ظاهر غیرفلسفی افکنده و آن را موضوع تفکر عمیق فلسفی (وجودی) قرار دادهاست. فلسفه تکنولوژی (Philosophy of technology) عبارت است از تامل و تفکر فلسفی در باب چیستی و حقیقت تکنولوژی.

به بیان دیگر فلسفه تکنولوژی خواهان اندیشیدن و پاسخگویی به این پرسش است که تکنولوژی چیست و چه ماهیتی دارد. او با بیان اینکه مالکیت خصوصی به معنای کنونی آن در بنگاههای بزرگ و کوچک مساوی هم نیست، تاکید میکند که تنها در بنگاههای کوچک است که مالکیت خصوصی طبیعی و متناسب است. سفری به دنیای نانو – جلد اول – نانو کوچک و متفاوت است. او یکی از نخستین متفکرانی است که در تکنولوژی (و روح حاکم بر آن) مسئلهای وجودی یافت و به بررسی شأن وجودی تکنولوژی، روح حاکم بر آن، ارتباط آن با حقیقت، ربط و نسبت آن با علم جدید و ماهیت و ذاتیات آن و غیره همت گماشت. در این مرحله، مفهوم تکنولوژی بیشتر به عنوان فلسفهای است حاکم بر کل آموزشی که در یک کشور برای رسیدن به هدفهای رشد و توسعه انجام میگیرد و مخصوص افراد یا سازمانهای خاص نیست، بلکه حیطه عمل هر فرد یا سازمانی را که برای توسعه کشورش کار میکند دربرمیگیرد. این پژوهش همچنین رویکرد فناوری به حیطه فردی، به سنت و جهانیشدن را بررسی کردهاست. در بخش بعدی از مقاله «ساخت هوش مصنوعی» به بررسی ساخت یک «سیستم توصیهگر» (Recommendation System) با استفاده از هوش مصنوعی پرداخته شده است.

بخوان  لباس بتمن واقعی بچه گانه

حتی اگر فناوری نگاشت هر نورون مغز در زمان واقعی در دسترس باشد و زمانی که هر نورون آتش میکند، مشخص باشد، باز هم نمیتوان فهمید که چگونه آتش کردن خاص نورون به رفتار مشاهده شده تبدیل میشود. از آن جا که در حالت سنتی، برای یک معمار شروع یک پروژه به مدت زمان زیادی برای تحقیق، درک هدف طراحی و همچنین مرور پروژه های گذشته نیاز دارد، با توانایی هوش مصنوعی در دسترسی سریع به اطلاعات نامحدود، می توان به راحتی و همزمان چند ایده را بررسی کرد. مورچه ها وقتی حرکت میکنن یه ماده ی شیمیایی پشت سرشون به جا میذارن به اسم فرومون. یادگیری بدون نظارت از یک رویکرد متفاوت استفاده می کند و جایی که الگوریتم ها سعی در شناسایی الگوهای داده ها دارند و به دنبال شباهت هایی هستند که می توانند برای طبقه بندی آن داده ها استفاده شوند، مورد استفاده قرار می گیرد. قابلیت گرد آوری، اندوختن و استفاده مناسب از دانش. در ابتدای مسیر لازم است که قدرت پیشبینی و قابلیت اطمینان این فناوری تأیید شود؛ زیرا به پیشرفتهای متعددی نیاز خواهد داشت. هرچند از نقطه نظر زمانی، سرعت تحقیقات در زمینه هوش مصنوعی و توسعه قابلیت های کنونی به معنای آن است که ما به نقطه عطفی رسیده ایم و جامعه تحقیقاتی با دست آوردهایشان در زمینه هوش مصنوعی عمومی می توانند مار شگفت زده کنند و همانطور که برخی از کارشناسان پیش بینی کرده اند، دستیابی به هوش مصنوعی عمومی می تواند تا ابتدای سال 2030 میلادی امکان پذیر شود.

بنابراین، تمایز بین کارکردی که فناوری هوش مصنوعی در حال حاضر ارائه می دهد و آنچه که تحت عنوان هوش مصنوعی در جامعه تصور می شود، اغلب مبهم است. واژه فناوری اغلب به نوآوریها و نو ابزارهایی اشاره دارد که از اصول و فرایندهای تازه یافتهٔ دانشی بهره میگیرند. به چه نوعی از آموزش نیاز دارد؟ این هوش مصنوعی با اتکا به شماری ویدئوهای کدگذاری شده طراحی شده و به منظور نشان دادن همان دانش اولیهای که نوزادان در چند ماه اول زندگی خود دارند، آموزش داده شده است. از این رو مقولهٔ فناوری ممکن است در بدو مواجهه عجیب جلوه کند. از این رو برنامههای تشویقی متعددی برای سوق دادن مخترعان و دانشپژوهان به سوی ساخت ادوات و تجهیزات مرتبط با فناورینانو تدوین و اجرا شدهاند.

به عنوان مثال میتوان به افزایش مفهوم بازده از نظر کارایی انسانی و چالشهای اخلاق زیستی اشاره کرد. اطلاعات تکنولوژی به مفهوم اطلاعات در مورد تکنولوژی است. این گزارش افزود: میزان طلای مصرف شده در بخش الکترونیک در این مدت با 2 درصد رشد نسبت به سال قبل به 64.3 تن رسیده است. افزون بر این مدیران باید نسبت به اینکه کاربران چگونه با محصول مورد نظر سازگاری پیدا میکنند و فواید بالقوه این تکنولوژی برای کسانی که از آنها استفاده میکنند، اشراف کامل داشته باشند. یا تکنولوژی (به فرانسوی: Technologie) مجموع تکنیکها، مهارتها، روشها و فرایندهایی است که در تولید کالاها یا خدمات یا تحقق اهداف مانند تحقیقات علمی استفاده میشود. همارزِ «technology, technologie (fr.)»؛ منبع: گروه واژهگزینی.

فناوری به معنای اصلی حداکثر استفاده از کمترین امکانات موجود میباشد. 2. فرایندهای صنعتی موجود و پیشین، منابع نیرو و مواد، و روشهای انتقال و ارتباط، که تصور میشود به تولید یا بهبود کالاها و خدمات مربوط باشند. در این روشها، از تکنیک «پسانتشار» (BackPropagation) برای آموزش هر دو شبکه استفاده میشود؛ از این طریق، شبکه مولد تصاویر بهتری تولید میکند و شبکه تمایزی، عملکرد خود را در شناسایی تصاویر سنتز شده بهبود میبخشد. فناوری معماری میتواند به عنوان «طراحی فنی و خبرگی بکار رفته در استفاده و ادغام فناوریهای ساختوساز در روند طراحی ساختمان» خلاصه شود. مواد و فناوریهای جدید باعث به وجود آمدن چالشهای طراحی جدید و روشهای ساختوساز در طول تکامل ساختمان شدند، به ویژه از زمان ظهور صنعتی شدن در قرن نوزدهم. او میگوید: درحالیکه من شیفته یادگیری ماشینی بودم، در آن زمان احساس میکردم که اصول عمیقتر مورد نیاز برای درک یادگیری باید در آمار، نظریه اطلاعات و نظریه کنترل یافت شوند، بنابراین خودم را به عنوان یک محقق یادگیری ماشینی معرفی نکردم. حال زمان آن است که با کاربردهای مهم این تخصص آشنا شویم. در این مرحله، آموزش افراد با توجه به نیازهای آنها در رابطه با جامعه خاص خود آنها مطرح است. دستاندرکاران امر تعلیم و تربیت در این رابطه معتقدند یادگیری فرد باید هم نیاز خود او را مرتفع سازد و هم در رابطه با مفید بودن او برای جامعه باشد.

بخوان  آموزش جامع صرافی کوینکس از ثبت نام تا معامله به همراه ویدیو کلینیک سرمایه

پاسخ: تکنولوژیهایی با قیمت ارزانتر مانند تلویزیونهای پیشرفته، اما با قیمت مناسب یا حتی گوشیهای همراه با قیمت خوب میتوانند موجبات گسترش هرچه بیشتر اینترنت در هند را سایت 1biti فراهم کنند. اینترنت اشیا همچنان در حال پیشروی است و بازارهای مربوط به آموزش، تفریحات، حمل و نقل، بهداشت و خدمات اجتماعی، امنیت و ایمنی و بهطور کلی زیرساختهای شهری بهزودی زیر پوشش اینترنت اشیا قرار میگیرند. شرکت تحقیقاتی نیتای پارتنرز (۲۰۱۶) حوزههای کاربردی هوش مصنوعی را به صورت زیر بیان میکند. امکانات آموزشی معمولا در محل اختیار یادگیرنده قرار میگیرند ولی او خود مسئول یادگیری خود است و آموزش منظم فقط به صورت آموزش رسمی مدرسهای نیست بلکه در سطح جامعه انجام میگیرد. در ایران به آموزش عمومی فناوری نانو به ویژه در سطح دانشآموزی توجه ویژه ای میشود. هوش مصنوعی در سطح بسیار بالایی می تواند به دو نوع گسترده تقسیم شود که AI ضعیف و AI عمومی نامگذاری شده است. نوع دوم از دورههای آموزشی دارای تمرین و کدنویسی فراوان هستند. اپلیکیشنهای خوبی مثل سیری اپل و الکسای آمازون، کامپیوتر واتسون IBM که در بازی Jeopardy با اختلاف بر رقیبهای انسانی خود پیروز شد و خودروهای خودران همگی از این نوع هوش مصنوعی استفاده میکنند. در دومی هم با استفاده از تشخیص چهره متوجه میشود که شما صاحب گوشی هستید و میتوانید به آن وارد شوید.

بینایی ماشین میتواند کنترل کیفیت در کارخانه های مختلف را انجام دهد. در این سال امکان پرورش اندام های حیاتی انسان وجود خواهد داشت. به بیان سادهتر، فناوری کاربرد عملی دانش و ابزاری برای کمک به تلاش انسان است و تأثیر بسزایی بر توسعه جوامع بشری دارد. همایش ملی معماری پایدار و توسعه شهری، بوکان، اردیبهشت ۱۳۹۲. اولین همایش ملی معماری، مرمت، شهرسازی و محیط زیست پایدار، همدان، دانشکده فنی شهید مفتح همدان، شهریور ۱۳۹۲. بسیاری از فرایندهای فناوری، محصولات جانبی ناخواسته ای تولید میکنند که به عنوان آلودگی شناخته میشوند و منابع طبیعی را کاهش داده و به محیط زیست زمین آسیب میزنند. تکنیک های پیشرفته آماری (به عنوان “یادگیری عمیق” نیز شناخته شده است) به حجم زیادی از اطلاعات و کامپیوترهای پر سرعت دسترسی یافته و موجب توانمندی بیشتر در “یادگیری ماشین” و استنباط شده اند. گاو پول ده مایکروسافت در آن زمان، هرروز برای ردموندی پر از پول و درامد بود و باعث شد که مایکروسافت، بیش از یک و نیم دهه، در موفقیت و ثروتی عظیم غوطه ور شود و برای بسیاری از مردم، مترادف با واژه کامپیوتر گردد. سه بازی دیگر نیز با تساوی خاتمه پیدا کرد و همین موضوع باعث شد تا یک کامپیوتر بتواند قهرمان شطرنج شود!

لیکن چنین نیست. حتی نوآوریهای بسیار کهن مانند چرخ هم نمونههایی از فناوری بوده و بهشمار میروند. این ایده که در زمینه روانشناسی بسیار مورد مناقشه است، باعث جهش به یادگیری ماشینی شد زیرا این یک نظریه ساده است که متناسب با ابزار است. اگر شما سرفصلهای تکنولوژی را هر روز مطالعه نمایید، موضوعی که تمام نظرها را همیشه به خود جلب می کند موضوع امنیت سایبری است. هوش مصنوعی زمینهای گسترده برای مطالعه است که شامل انواع نظریهها، فناوری و روشها میشود. او که سابقه هفت ساله حضور در AT&T را دارد، حالا چهار سال است که به عنوان مدیر عامل آن فعالیت میکند. حال که با انواع مختلف هوش مصنوعی آشنا شدید، بیایید کمی بیشتر ابعاد حضور آنرا در زندگی روزمرهی خود بررسی کنیم، دستیارهای صوتی مختلف، مانند گوگلناو، سیری، کورتانا، الکسا و… این فرایند شاید کمی دشوار باشد ولی نتایج مطلوبی را برای سازمان شما به همراه خواهد داشت. اما تلاش برای AGI تا به حال با دشواری همراه بوده است. او میگوید که هنوز هم این آرزو وجود دارد، اما آنچه که در دهههای میانی اتفاق افتاده است، چیزی متفاوت است. اما در عین حال دو هوش متفاوت و جدا از هم به حساب می آیند.