بزرگ‌ترین ابر اتمی جهان رصد شد



تلسکوپی با دیافراگم پانصد متری یا تلسکوپ فست چین، بزرگ‌ترین ابر اتمی جهان را مشاهده کرده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از چینادیلی، بر اساس مطالعاتی که به تازگی در مجله نیچر منتشر شده است، تلسکوپ فوق قدرتمند چین (Five sedan meter Aperture Spherical Telescope یا FAST)، بزرگترین ابر اتمی جهان تا امروز را کشف کرده است. یافته‌هایی که می‌توان در تحقیق و کمک به منشا کهکشان‌ها کند.

این ابر از اتم‌های هیدروژن، عنصرهای فراوان در کیهان تشکیل شده است. این کهکشان حدود ۲ میلیون سال نوری وسعت دارد و حدود ۲۰ برابر بزرگتر از کهکشان راه شیری است. یک سال نوری حدود 9.5 تریلیون کیلومتر است.

یک گروه بین‌المللی به سرپرستی تحقیقات چینی، این ابر را با قرار دادن این تلسکوپ به سمت یک گروه کهکشانی به نام پنج‌قلوی استفان (Stephan’s Quintet) است که در سال ۱۸۷۷ کشف شد و حدود ۲۹۰ میلیون سال نوری از زمین دارد، شناسایی شد.

«ژو کونگ» (Xu Cong)، پژوهشگر رصدخانه ملی نجوم آکادمی علوم چین گفت: استارگان در جهان از تجمع ابرهای گازهای اتمی متولد می‌شوند و یک کهکشان می‌تواند تعداد زیادی ستاره (از میلیون‌ها تا تریلیون‌ها ستاره) را در خود جای دهد. برداشت‌های رای‌نظیر تکوپ فست می‌تواند نشانه‌های بسیار ضعیف هیدروژن در کهکشان‌های دور را شناسایی کند، بنابراین دریچه از فرصتی برای پژوهش درباره منشأ اجرام آسمانی هموار می‌کند.

در اوایل سال جاری، اعلام کردند که رشته عظیمی از گاز هیدروژن را در کهکشان راه شیری کشف کرده اند.

این ابر اتمی که مگی (Maggie) نام گرفته است، یکی از بزرگ‌ترین ساختارهای کهکشان ما می‌شود که ۳۹۰۰ سال نوری طول و ۱۳۰ سال نوری عرض دارد. این ابر اتمی کشف‌شده توسط تلسکوپ فست، نه تنها در اندازه عظیم خود به فرد است، بلکه مکان آن نیز غیرمعمول است، زیرا از مرکز پنج‌قلوی استفان (Stephan’s Quintet) دور است.

بخوان  پرتاب ماموریت «نیروی فضایی آمریکا» انجام شد

بیشتر اتم‌های هیدروژن معمولاً در داخل یا نزدیک یک کهکشان می‌شوند، زیرا تحت تأثیر جمع‌آوری می‌شوند و در نهایت ستاره‌ها را تشکیل می‌دهند.

به گفته ژو، این ابر عظیم در روزهای اولیه تشکیل پنج‌قلوی استفان شکل گرفته است و احتمالاً برای حدود یک میلیون سال وجود داشته باشد. پژوهشگران می‌سازند، ساختار گازی بزرگ دیگری نیز می‌توانند در کیهان پنهان شوند که تنها با تفسگرهای رادیویی بسیار قدرتمند قابل مشاهده هستند.

انتهای پیام



منبع